استارتاپ

سرمایه‌گذاری یک صندوق نفتی در استارتاپ «زی‌رو»

آی‌تی‌ایران-  «زی‌رو» که از ابتدای سال کار خود را در حوزه سرویس اشتراکی دوچرخه و موتور برقی شروع کرد، خبر از جذب سرمایه جدید و بزرگ خود می‌دهد. زی‌رو به تازگی موفق شده از صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت جذب سرمایه کند. میزان سرمایه‌گذاری و درصد سهام واگذار شده به این صندوق از سوی هم‌بنیان‌گذار زی‌رو به دلیل محرمانه بودن قرار داد اعلام نشده است. با این حال نازلی بهروز، از هم‌بنیان‌گذاران زی‌رو در گفت‌وگو با آی‌تی‌ایران اعلام می‌کند که میزان این سرمایه‌گذاری در این مرحله از رشد یک استارتاپ بسیار بالاست که آنها تصمیم دارند از این سرمایه برای توسعه و گسترش ناوگان خود در پایتخت و سایر شهر‌های دیگر کشور استفاده کنند.

نازلی بهروز، از هم‌بنیان‌گذاران زیرو در مورد جزییات این جذب سرمایه‌گذاری به آی‌تی‌ایران می‌گوید: «روند جذب سرمایه ما خیلی طولانی بود و تقریبا نزدیک به یک سال طول کشید و در نهایت در مقطعی از مراحل جذب سرمایه هم به شلوغی‌های شهر در سال گذشته برخورد کردیم. یک نکته‌ای که در مورد جذب سرمایه برای چنین استارتاپی وجود دارد این است که به هرحال سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های شهری از سمت VCها به سختی صورت می‌گیرد و آنها خیلی راغب به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای شهری نیستند، چون بالاخره بخشی از این سرمایه قرار است در خیابان قرار بگیرد و ریسک‌ها خاص خودش را این نوع استارتاپهای شهری نسبت به دیگر استارتاپ‌های فعال در کشور دارند.»

او در پاسخ به این سوال که چرا در نهایت یک صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی در حوزه‌ای مانند نفت را به عنوان سرمایه‌گذار خود انتخاب کرده‌اند توضیح می‌دهد: «واقعیتش این است که این صندوق به فعالیت ما بسیار علاقه‌مندی نشان داد، شاید یکی از دلایل این علاقه‌مندی این باشد که وقتی ناوگان ما گسترش پیدا کند، احتمالا می‌توانیم در مصرف بهینه سوخت به ویژه بنزین به آنها کمک کنیم.»

به گفته بهروز این صندوق تا کنون سرمایه‌گذاری به این شکل روی یک استارتاپ فعال در حوزه تکنولوژی و شهری انجام نداده و تمامی سرمایه‌گذاری‌های خطر‌پذیر آن مستقیما با صنعت نفت مرتبط بوده است. براساس اظهارات بهروز این اولین بار است که این صندوق در حوزه یک استارتاپی متفاوت از حوزه کاری‌اش سرمایه‌گذاری می‌کند.

نازلی بهروز تاکید می‌کند که میزان سرمایه تزریق شده به زیرو را به خاطر محرمانگی قرارداد نمی‌تواند اعلام کند، اما تاکید می‌کند که این میزان سرمایه‌گذاری بسیار قابل توجه است. او در این مورد می‌گوید: «نگاه ما این بود که با جایی بتوانیم کار کنیم که مجبور نباشیم در هر راند رشد باز مجبور به جذب سرمایه و واگذاری سهام باشیم. همچنین بتوانیم درکنار این جذب سرمایه از راه‌های دیگر تامین مالی مانند دریافت وام هم استفاده کنیم که طبق توافقات با این سرمایه‌گذار جدید ما اگر بتوانیم یک KPI مشخص را بزنیم امکان دریافت وام هم خواهیم داشت.»

تلاش برای توسعه ناوگان 

«زی‌رو»  با هدف دسترسی همگانی به موتورها و دوچرخه‌های برقی و البته در مرحله بعدی اسکوتر راه‌اندازی شده است. هدف از ایجاد این استارتاپ  کمک به حمل‌ونقل شهری و استفاده از انرژی‌های پاک و سبز در حمل‌ونقل عمومی شهری اعلام شده است.

 نازلی بهروز، هم‌بنیان‌گذار زی‌رو، معتقد است که زی‌رو را می‌توان مکمل حمل‌ونقل‌های رایج و تنها یک راه حل میکرو موبیلیتی (Micro  Mobility Systems) در برابر راه‌حل‌های موجود برای جابه‌جایی در نظر گرفت. به گفته او، باتوجه به معضل ترافیک، جای پارک و افزایش آلودگی هوا، تردد پاک در اولویت قرار دارد، از این‌رو زی‌رو با هدف جابه‌جایی برای مسافت‌های کوتاه می‌تواند به سهم خود نقشی در حل این معضل ایفا کند. 

زی‌رو که فعالیت خود را در حال حاضر با دراختیار گذاشتن موتور برقی به کاربران شروع کرده، تنها در پایتخت و در سه منطقه، ۳، ۶ و۷ از طریق ایستگاه‌های مخصوص این استارتاپ در دسترس است. هم‌اکنون مجموع ایستگاه‌های زی‌رو به بیش از ۲۴ ایستگاه می‌رسد.

نازلی بهروز در پاسخ به این سوال که از جذب سرمایه جدید برای چه ‌کاری استفاده خواهند کرد می‌گوید: «برنامه اصلی ما با این جذب سرمایه توسعه ناوگانمان در تهران و در مرحله بعد شیراز است، البته دیگر شهرها هم مد نظر ما قرار دارند. قرار است میزان موتور برقی، دوچرخه برقی و اسکوتر برقی را اول در شهر تهران و بعد در شهرهای دیگر افزایش دهیم و در مجموع تعداد موتوربرقی و دوچرخه برقی را به حداقل ۳۰۰ دستگاه برسانیم.»

او تاکید می‌کند که گسترش میزان دستگاه‌های برقی آنها به قراردادهایشان با شهرداری بستگی دارد و بنابراین شاید بتوانند براساس قراردادهایی که با شهرداری به امضاء می‌رسانند تعداد دستگاه‌های خود را بیشتر از این هم افزایش دهند.»

همچنین بهروز می‌گوید که با جذب سرمایه جدید به زودی دوچرخه برقی‌های این شرکت هم وارد ناوگان این شرکت خواهد شد. براساس اعلام بهروز برخلاف موتوربرقی که کاملا در داخل تولید می‌شود، دوچرخه‌های برقی وارداتی است و تنها بورد آن در داخل کشور تولید می‌شود. از سوی دیگر او اعلام می‌کند که یکی دیگر از کارهایی که با این جذب سرمایه انجام خواهند داد به روز‌رسانی و تغییر موتورهای برقی خواهد بود. 

طبق گفته‌های او  در کنار تمام این توسعه‌ها در ناوگان، تعداد ایستگاه‌های زی‌رو نیز در دو تا سه ماه آینده افزایش پیدا خواهد کرد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا