اسنپ

انتشار جهانی نتایج پژوهش تأثیر کرونا بر کودکان، با همکاری اسنپ

تیم استراتژی و تحقیقات بازار شرکت اسنپ در پژوهشی مشترک با همکاری مرکز تحقیقات عفونی اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مرکز تحقیقاتی روبرت کخ آلمان، تأثیر ویروس کرونا بر کودکان را بررسی کرد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که کودکان نیز به همان نسبت بزرگسالان در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند.

این طرح با عنوان «اولین مطالعه جامع سرواپیدمیولوژی و بررسی مولکولی SARS-CoV-2 در کودکان شهر تهران» که پژوهشی در حوزه غربالگری کودکان پیرامون ویروس کرونا است، از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا انتهای سال ۲۰۲۱ میلادی اجرا شد و نتایج آن به‌تازگی در مجله علمی Microorganisms منتشر شده‌ است. دستاورد این پژوهش که با همکاری اسنپ اجرایی شد، تأثیر به‌سزایی در شناخت عوارض ناشی از ابتلا به کرونا در کودکان دارد.

همکاری اسنپ با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

حسین رستمی، راهبر استراتژی و تحقیقات بازار اسنپ، درباره این پژوهش می‌گوید: «امروز، پس از پایان دوران تاریک همه‌گیری کرونا، می‌دانیم که رویارویی با چنین بحران‌های بزرگی نیازمند همیاری و مشارکت تمام ارکان جامعه است. با همین رویکرد، شرکت اسنپ نیز تلاش کرد، با استفاده از ظرفیت‌های موجود خود، در یک پژوهش علمی نقش موثری ایفا کند. اعتماد کاربران به مجموعه‌ اسنپ، در کنار امنیت و سلامت کل فرآیند، اشتیاق افراد مشارکت‌کننده را برای کمک به بررسی علمی کرونا افزایش داد و باعث عملی شدن ایده‌ این پژوهش شد.»

در ابتدا، به دلیل شرایط بهداشتی جامعه و شیوع بیماری، طرح «پژوهش غربال‌گری کودکان در دوران کرونا» مورد استقبال قرار نگرفت. به منظور پیشبرد این طرح، مرکز تحقیقات عفونی اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از اسنپ که پس از شیوع کرونا سابقه همکاری با وزارت بهداشت را در طرح پایش سلامت کاربران راننده خود داشت و همچنین دارای ظرفیت مناسبی برای دعوت از خانواده‌های دارای فرزند زیر ۱۴ سال بود دعوت به همکاری کرد.

به گفته‌ راهبر استراتژی و تحقیقات بازار اسنپ، در اولین گام اسنپ به‌منظور اجرایی شدن این پژوهش سلامت‌محور از امنیت فرآیند اطمینان حاصل کرد.

در قدم بعدی، تیم استراتژی و تحقیقات بازار اسنپ، یک سامانه برخط خوشه‌بندی را راه‌اندازی کرد تا بتوان از طریق آن فراخوان مختص این پژوهش را به اطلاع جامعه هدف آن رساند. این سامانه رویکرد جدیدی را در مطالعات سلامت‌محور ایجاد کرد و سبب شد این پژوهش به‌صورت چند مرکزی (Multi-Central) انجام شود.

در گام بعدی، اسنپ در سه نوبت از کاربران خود درخواست همکاری در این پژوهش را داشت و در این مسیر به جز کاربران مسافر از همراهی باشگاه رانندگان خود نیز استفاده کرد.

پس از تائید کاربران برای حضور در این فعالیت تحقیقاتی، خانواده‌های حائز شرایط همراه کودک خود با سفر رایگان اسنپی و با حفظ تمامی پروتکل‌های بهداشتی به آزمایشگاه‌های تعیین شده مراجعه کردند. به‌منظور تشویق شرکت‌کنندگان، علاوه بر کودک برای والدین آن‌ها نیز امکان انجام تست کامل کرونا از سوی مجریان طرح فراهم شد.

نتایج طرح پژوهشی تأثیر کرونا بر کودکان

نتایج این تحقیقات خرداد امسال در مجله علمی-پژوهشی Microorganisms به چاپ رسید.

به گفته دکتر مسعود آلبویه، سرپرست پژوهش، این تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان با تأخیری کوتاه نسبت به بزرگسالان به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند و می‌توانند ناقل این ویروس باشند. همچنین عوارض تنفسی در کودکان نیز ایجاد و حتی می‌تواند تشدید شود. این پژوهش نشان داد که در بعضی موارد عوارض بیماری در کودکان محدود به زمان ابتلا نیست و می‌تواند حتی ماه‌ها بعد از ابتلا کودکان را درگیر کند.

همچنین نتیجه بررسی وضعیت اقتصادی و تعداد اعضای خانواده در این مطالعه نشان می‌دهد که این متغیرها در ابتلای کودکان به کرونا اثرگذار است؛ به این معنی که کودکان در خانواده‌های پرجمعیت یا دارای سطح اقتصادی پایین بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

اسنپ و حمایت از سلامت کودکان

اسنپ علاوه بر مشارکت در این طرح پژوهشی، فعالیت‌های دیگری نیز در حوزه سلامت کودکان جامعه انجام داده است. این شرکت به ازای هر ۲۰۰۰ امتیاز کاربران در باشگاه مشتریان اسنپ (اسنپ‌کلاب) مبلغ ۴۰۰۰ تومان به طرح‌های نیکوکاری نظیر تامین هزینه‌های درمانی هزار و ۱۷۲ کودک بیمار بستری در بیمارستان، کمک به تامین هزینه‌ درمان کودکان پروانه‌ای و همچنین تامین تجهیزات توانبخشی و پزشکی ویژه کودکان دارای معلولیت کمک کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا