ایراناینترنت

اتحادیه جهانی مخابرات فعالیت استارلینک در مرزهای ایران را غیر مجاز دانست 

آی‌تی‌ایران- اتحادیه جهانی مخابرات اعلام کرده که ارائه خدمات از سوی استارلینک در مرزهای جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم رعایت قوانین سرزمینی، غیرمجاز است.

براساس خبری که روی سایت وزارت ارتباطات قرار گرفته، اتحادیه جهانی مخابرات در گزارش روز گذشته خود از مصوبات آخرین جلسه Radio Regulations Board ارائه خدمات از سوی استارلینک در مرزهای جمهوری اسلامی ایران بدون رعایت قوانین سرزمینی ایران را، غیرمجاز اعلام کرده است.

آنطور که وزارت ارتباطات گزارش داده است، مطابق یکی از قطعنامه های ITU، ارائه خدمات از سوی یک شرکت خارجی در چارچوب مرزهای کشور دیگر منوط به دریافت مجوز از سوی آن کشور است که در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد استارلینک برای ارایه اینترنت ماهواره‌ای هیچ مجوزی را تاکنون از جمهوری اسلامی ایران دریافت نکرده است.

همچنین RRB ضمن تشکر از ایران برای ارایه اطلاعات و ارزیابی های تکمیلی و تایید آنها، از عدم پاسخگویی کشور نروژ (بعنوان کشور مرجع ماهواره‌های استارلینک) ابراز تأسف کرده و یکبار دیگر و بطور رسمی مقامات آن کشور را ملزم به همکاری در این رابطه کرد.

پاییز سال گذشته با شروع محدودیت‌های شدید اینترنت در ایران، ایلان ماسک در توییتی اعلام کرد که می‌تواند امکان ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در ایران فعال کند. 

در نهایت ایلان ماسک ۲۶ دسامبر (۶ دی)  و در پاسخ یک کاربر، سه ماه پس از توییتش مبنی بر اینکه سرویس اینترنت ماهواره‌ای خود را در بحبوحه اعتراض‌ها در ایران فعال خواهد کرد، در توییتی جدید اعلام کرد اسپیس‌ایکس، تقریباً ۱۰۰ ترمینال فعال استارلینک در ایران دارد.

همچنین بر اساس گزارشی که از سوی وال‌استریت ژورنال و به نقل از منابع آگاه منتشر شده، ۲۲ دسامبر سال گذشته میلادی، مجموعه‌ای از تجهیزات استارلینک از طریق عراق و بنادر جنوبی به ایران قاچاق شده که به ادعای این رسانه، حدود ۲۰۰ ترمینال استارلینک بوده است.

عیسی زارع‌پور،‌وزیر ارتباطات ۳۰ شهریور سال گذشته و در حاشیه جلسه هیئت دولت در واکنش به فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران با اعلام اینکه «کسی به دنبال قطع اینترنت نیست»، گفته بود ارائه اینترنت ماهواره‌ای نیاز به دریافت مجوز از ایران دارد و از طرف دیگر به دلیل ناقص‌بودن پوشش استارلینک، بعید می‌داند اینترنت ماهواره‌ای این شرکت به این زودی‌ها بتواند در ایران سرویس دهد.

اما او چند ماه بعد یعنی در دی ماه  و باز هم در حاشیه جلسه هئیت دولت اعلام کرد که از فعال شدن اینترنت‌ ماهواره‌ای در کشور استقبال می‌کند؛ به شرط اینکه قواعد سرزمینی ایران را رعایت کنند. عیسی زارع‌پور همچنین اعلام کرده بود در این زمینه قواعد سرزمینی ایران به شرکت‌هایی مانند استارلینک، وان‌وب و سایر اپراتورهای فعال در این زمینه ارسال شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا