تکنولوژی

خط و نشان AMD برای انویدیا با رونمایی از تراشه هوش مصنوعی IM300X

شرکت AMD از پیشرفته‌ترین تراشه گرافیکی هوش مصنوعی خود به نام MI300X رونمایی و اعلام کرد این محصول در اواخر سال جاری میلادی روانه بازار خواهد شد.

بر اساس آنچه این شرکت از تراشه مذکور اعلام کرد، این محصول ‌می‌تواند چالشی جدی برای شرکت رقیب یعنی انویدیا که به گفته تحلیلگران، بیش از 80 درصد از بازار تراشه‌های هوش مصنوعی را در اختیار دارد، باشد.

تراشه‌های هوش مصنوعی این روزها به یکی از پرطرفدارترین محصولات بازار توسعه توسعه‌دهندگان و شرکت‌هایی همچون OpenAI تبدیل شده‌اند که از آنها برای ساخت ابزارها و برنامه‌های پیشرفته هوش مصنوعی همانند ChatGPT استفاده ‌می‌شود.

حال اگر تراشه‌های هوش مصنوعی AMD که از آنها به عنوان «شتاب‌دهنده» یاد ‌می‌شود، توسط توسعه‌دهندگان و سازندگان سرور و محصولات هوش مصنوعی به جای تراشه‌های انویدیا مورد استفاده قرار گیرد، ‌می‌تواند بازار بزرگی را برای این شرکت که بیشتر آن را به عنوان تولیدکننده پردازنده‌های کامپیوتری ‌می‌شناسند، ایجاد کند.

لیزا سو، مدیرعامل AMD اخیرا در جمع سرمایه‌گذاران و تحلیلگران گفت که هوش مصنوعی، بزگ‌ترین و راهبردی‌ترین فرصت رشد بلندمدت برای این شرکت است.

وی افزود: ما فکر ‌می‌کنیم که بازار شتاب‌دهنده (تراشه) هوش مصنوعی دیتاسنتر از چیزی حدود 30 میلیارد دلار در سال جاری، با رشد سالانه بیش از 50 درصدی، به فراتر از 150 دلار رد سال 2024 برسد.

اگرچه هنوز این شرکت، قیمتی را برای تراشه هوش مصنوعی جدید خود اعلام نکرده، اما ‌می‌تواند بر قیمت تراشه‌های گرافیکی هوش مصنوعی با قیمت 3000 دلار یا بیشتر همانند H100 تاثیرگذار باشد.

و اما در خصوص مشخصات MI300X باید گفت که این تراشه جدید از معماری CDNA بهره یم بردکه برای مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) و سایر مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی طراحی شده است.

به گفته AMD، این تراشه از حداکثر مموری 192 گیگابایتی پشتیبانی ‌می‌کند، این عدد یعنی MI300X ‌می‌تواند مدل‌های هوش مصنوعی بزرگ‌تر را در مقایسه با سایر تراشه‌ها، اجرا کند. برای درک بهتر این میزان مموری ‌می‌توان به تراشه H100 انویدیا عنوان کرد که از مموری 120 گیگابایتی پشتیبانی ‌می‌کند.

از آنجایی که مدل‌های زبانی بزرگ به میزان مموری و یا حافظه زیادی برای پردازش اطلاعات محاسبات نیاز دارند، MI300X با قابلیت اجرای مدل 40 میلیارد پارامتری به نام فالکون ‌می‌تواند گزینه مناسبی برای فعالان این عرصه باشد.

این شرکت همچنین اعلام کرد که با بهره‌گیری از فناوری Infinity، ‌می‌تواند هشت تراشه MI300X را در یک سیستم ترکیب کند. البته انویدیا و گوگل نیز سیستم‌های مشابهی را توسعه‌ داده‌اند که ‌می‌تواند هشت یا چند پردازنده گرافیکی را در یک باکس برای برنامه‌های هوش مصنوعی ترکیب کند.

از سویی دیگر، AMD اعلام کرد که نرم‌افزاری اختصاصی را برای تراشه‌های هوش مصنوعی خود طراحی کرده که با نام RoCm شناخته ‌می‌شود. همانند نرم‌افزار CUDA انویدیا، با این نرم افزار کاربران ‌می‌توانند به قابلیت‌های سخت‌افزاری اصلی تراشه‌های هوش مصنوعی دسترسی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا