ایراناینترنت

معاون فنی شرکت زیرساخت:‌یک سوم پهنای باند کشور در اختیار اینستاگرام و واتس‌اپ بود 

آی‌تی ایران- شرکت ارتباطات زیرساخت در دولت سیزدهم برعکس دولت گذشته تا کنون هیچ آماری از میزان پهنای باند مورد استفاده کاربران منتشر نکرده و در این زمینه تنها به آمارهای کلی اکتفا می‌کند. اخیرا معاون فنی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت تنها به یک آمار کلی از میزان مصرفی پهنای باند کشور قبل از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ اشاره کرده است. 

سهراب اغ‌بیات، در پاسخ به این سوال که مقدار پهنای باند دایرشده بین‌الملل در یک سال اخیر چقدر افزایش داشته است به کارنگ گفته که : «در یک سال گذشته پهنای‌ باند دایرشده بین‌الملل افزایش زیادی پیدا کرده است. در یک سال اخیر حداقل ۳ ترابیت افزایش ظرفیت بین‌الملل داشته‌ایم؛ یعنی از فروردین ۱۴۰۱ تا الان اگر حساب کنید ما حداقل این میزان افزایش ظرفیت بین‌الملل داشته‌ایم.»

همچنین آغ‌بیات در مورد مقدار مصرف اینترنت بین‌الملل در یک سال اخیر اعلام کرده است که : « تا قبل از اغتشاشات با توجه به فعال بودن پلتفرم متا (اینستاگرام و واتس‌اپ) عملاً ظرفیت پهنای‌ باند بین‌الملل خیلی بیشتر از الان در اختیار این دو پلتفرم بود. با محدود شدن این دو پلتفرم، میزان استفاده از پهنای‌ باند بین‌الملل کاهش قابل توجهی داشت، ولی ما از ظرفیت پهنای‌ باند بین‌الملل کم نکردیم.» او در مورد اینکه میزان مصرف در گذشته چه‌قدر بود و الان به چه میزان رسیده است توضیح داده است: «شاید نزدیک یک‌سوم یا بیشتر ترافیک بین‌الملل متعلق به این دو پلتفرم بوده که عملاً الان که فعالیت ندارند این میزان تغییر کرده است. آمار دقیق هم بهتر است از بخش آمار زیرساخت پرسیده شود چون بنده مرجع ارائه آمار در این زمینه نیستم.»

اغ‌بیات با اشاره به تغییر شگرد استفاده از پهنای باند گفته است: «البته باید بگویم شگرد استفاده از پهنای‌ باند بین‌الملل الان هم تغییر پیدا کرده است. همان‌طور که می‌دانید استفاده از فیلترشکن روی شبکه به‌شدت بالاست و مردم کار خودشان را انجام می‌دهند. از طرف دیگر میزان پهنای‌ باند داخلی با رشد استفاده از پیام‌رسان‌های بومی افزایش پیدا کرده است.»

افزایش حملات سایبری

او در بخشی از این گفت‌وگو به افزایش حملات سایبری نسبت به سال گذشته و از زمان به گفته‌ او شروع «اغتشاشات» اشاره کرده و گفته است: «میزان حملات سایبری خیلی بیشتر شده چون سال گذشته پیش از اغتشاشات تعداد حملات بسیار محدود بود، ولی متناسب با همین افزایش حملات هم ما توانمندی‌مان را در مقابله با اتک‌ها چندبرابر کرده‌ایم. قبل از این جریانات با استفاده از یک پرووایدر شناسایی و مقابله با حملات را انجام می‌دادیم، ولی در حال حاضر با چند اپراتور همکاری داریم و با حملات DDoS مقابله می‌کنیم و در نظر داریم تعداد آنها را باز هم افزایش دهیم. در واقع متناسب با افزایش حملات، توانمندی‌مان را برای مقابله با آنها افزایش داده‌ایم.»

او در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش این حملات سایبری چه بوده است گفت: «با شروع اغتشاشات سال گذشته تعداد و حجم حملات افزایش پیدا کرده و در این راستا شرکت ارتباطات زیرساخت مبادرت به افزایش ظرفیت سامانه‌های مقابله با حملات کرده و مکانیسم استفاده از آن در اختیار اپراتورها قرار گرفته است.»

همچنین آغ‌بیات در پاسخ به این سوال که زیرساخت برای کاهش این حملات چه کاری انجام داده است توضیح داد: «در حال حاضر با توانمندی‌های صورت‌گرفته روی تمام حملات نظارت کامل داریم و همه آنها را به طور کامل شناسایی می‌کنیم، ولی نیاز است کسی که مورد حمله قرار می‌گیرد نیز وظایف خود را به طور کامل انجام دهد. شرکت زیرساخت بستر و زیرساخت کامل را آماده کرده، ولی نمی‌تواند کل شبکه را به‌صورت کامل پاکسازی کند زیرا همه اپراتورها به‌صورت مستقیم از ما به‌عنوان شرکت زیرساخت، سرویس دریافت نمی‌کنند.»

به گفته او مشکل مقابله با حملات DDoS روی پهنای باند بین‌الملل را کاملاً حل کرده‌اند و حملاتی هم که صورت می‌گیرد عموماً در لایه پایین‌تر است. او در این مورد گفت:‌ «این یک واقعیت است با توجه به اینکه این گوشی‌ها مخصوصاً گوشی‌های اندروید به فیلترشکن‌های مختلف متصل هستند خودشان به یک زامبی در شبکه تبدیل شده‌اند و این خود می‌تواند در لایه پایین‌دست برای اپراتور ایجاد مشکل کند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا