فضا

ژاپن تا سال ۲۰۲۵ انرژی خورشید را از فضا به زمین می‌فرستد

سال‌هاست که ژاپن و به طور خاص سازمان فضایی این کشور موسوم به JAXA در تلاشند تا بتوانند انرژی خورشیدی را از فضا به زمان ارسال کنند.

در راستای تحقق این پروژه، ژاپن در سال ۲۰۱۵ به یک موفقیت بزرگ دست یافت و متخصصان جاکسا توانستند با موفقیت ۱.۸ کیلووات انرژی را که می‌تواند برق یک کتری برقی را تامین کند، با زمین بتابانند. این کشور حالا آماده است تا استفاده از انرژی خورشیدی از فضای را بیش از پیش توسعه دهد و در محصولات الکترونیکی استفاده کند.

به گزارش وب‌سایت Nikkei، ژاپنی‌ها قصد دارند در قالب پروژه‌ای که حاصل همکاری بخش خصوصی و دولتی این کشور است تا سال ۲۰۲۵، انرژی خورشیدی را از فضا به زمین ارسال کند. این طرح با مدیریت ناتوکی شینوهارا، استاد دانشگاه کیوتو که از سال ۲۰۰۹ در حوزه انرژی خورشیدی از فضا فعالیت داشته، انجام خواهد شد.

این تیم قصد دارد تا پروژه مذکور را با کمک مجموعه‌ای از ماهواره‌های کوچک در مدار دنبال کند. قرار است این ماهواره‌ها با کمک تجهیزاتی که از آن بهره می‌برند، جمع‌آوری کرده و سپس به ایستگاه‌های دریافت زمینی که صدها کیلومتر با آن فاصله دارند، ارسال کنند.

اگرچع ژاپن یکی از پیشگامان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر محسوب می‌شود، اما ایده استفاده از صفحات خورشیدی در مدار و امواج مایکروویو برای ارسال به زمین، برای اولین بار در سال ۱۹۶۸ مطرح شد.

از آن زمان تاکنون چند کشور از جمله چین و ایالات متحده، قدم‌هایی را برای تحقق این ایده برداشته‌اند و هزینه‌هایی را به این کار اختصاص داده‌اند. استفاده از پنل‌های خورشیدی مداری می‌تواند یک منبع تجدیدپذیر بالقوه با ظرفیت نامحدود را در اختیار بشریت قرار دهد.

این پنل‌ها می‌توانند بدون توجه به ساعات روز، انرژی خورشیدی را جمع‌آوری کرده و با استفاده از امواج مایکروویو به زمان ارسال کنند. در این روش، دیگر وجود ابرها نیز هیچ تاثیری در گردآوری انرژی ندارند چراکه ماهواره‌ها بالاتر از ابرها قرار می‌گیرند.

با این حال، حتی اگر ژاپن با موفقیت مجموعه‌ای از آرایصفحاته‌های خورشیدی را برای استفاده از این منبع انرژی در مدار مستقر کند، این فناوری همچنان به داستان‌های علمی‌تخیلی نزدیک‌تر خواهد بود تا واقعیت. به بیانی دیگر، با فناوری‌های موجود، تولید آرایه‌ای که با قابلیت تولید ۱ گیگاوات انرژی یا تقریباً خروجی یک راکتور هسته‌ای، حدود ۷ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا