تجارت

دانستنی‌های فعالیت در فارکس و بازارهای مالی آنلاین

در بازارهای آنلاین تنها چیزی که اهمیت دارد، سود و زیان است. فرقی ندارد وارد یک بازار جهانی مثل فارکس بشوید یا از معامله گران بورس ایران باشید؛ هدف شما سود بیشتر است. در این مقاله به مقایسه و آموزش فارکس و بورس می‌پردازیم و تمام ویژگی‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم. مطالعه این صفحه به معامله گران و کسانی که قصد دارند کار خودشان را شروع کنند، پیشنهاد می‌شود.

فارکس، مکانی برای معامله همه‌چیز از همه‌جا

به طور خلاصه، فارکس یک بازار نامتمرکز و جهانی برای معامله ارز است. بازار فارکس یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرمایه گذاری در جهان به شمار می‌آید و تاجران و افراد زیادی در آن فعالیت موفقیت‌آمیزی دارند. معامله گران فارکس می‌گویند این بازار پتانسیل درآمد زایی بالایی دارد و اگر توانایی تجزیه و تحلیل داشته باشید، انتخاب خوبی برای معامله است. در نقطه مقابل، اگر سرمایه گذاران دانش کافی در این مورد نداشته باشند ممکن است سرمایه خود را از دست بدهند.

این بازار جهانی روزهای یکشنبه تا جمعه به صورت ۲۴ ساعته فعالیت دارد. تراکنش‌های بازار فارکس از طریق بروکرهای فارکس انجام می‌شود. شرکت‌های کارگزاری یا همان بروکرها نقش واسطه بین فروشنده و خریدار را دارند و زیر نظر نهادهای نظارتی فعالیت می‌کنند.

یادگیری فارکس برای تمام افراد در سراسر جهان ممکن و قابل دسترس است. از آن‌جایی که سود و زیان در فارکس محدودیتی ندارد باید با بررسی کامل وارد معامله شوید.

مزایا

  • انعطاف‌پذیری
  • شفافیت
  • هزینه‌های معاملاتی مناسب
  • بازار ۲۴ ساعته
  • نقدشوندگی بالا
  • حساب‌های تمرینی
  • بدون دخالت بورس مرکزی

معایب

  • خطر لوریج
  • هزینه‌های معاملاتی
  • نوسانات بالا
  • نمایش تک نفره

بازار بورس و امنیت سرمایه

انجام معاملات در بورس برای دارایی‌های واقعی است. در بازار بورس هرچیزی که می‌خرید قانونا مال شماست و در دنیای واقعی وجود دارد. در این بازار قیمت‌گذاری و خرید و فروش انواع سهام، اوراق بهادار و اوراق قرضه انجام می‌شود. سهام در بورس می‌تواند توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ یا عموم مردم معامله شود برخلاف آموزش فارکس، یادگیری بورس راحت، تر است.

شما با هر میزان سرمایه‌ای می‌توانید وارد بازار بورس ایران بشوید و معامله کنید. بازار بورس در ایران به چهار گروه بورس اوراق بهادار، بورس کالا، فرابورس و بورس انرژی تقسیم می‌شود. بازار بورس کاملا قانونی و زیر نظر دولت است. از آن‌جایی که هر سهام در طول روز ۲ الی ۵ درصد تغییر قیمت دارد، سود و زیان مشخص است و سرمایه شما از بین نمی‌رود. بورس در تمام کشورها وجود دارد و بازار بورس ایران، بورس نیویورک و غیره نمونه آن هستند.

مزایا

  • سودآوری مناسب
  • حفظ سرمایه
  • امکان ورود با هر میزان سرمایه
  • معافیت مالیاتی
  • شفافیت
  • سادگی معاملات

معایب

  • نیاز به آگاهی کامل
  • امکان افت ناگهانی سهام

فارکس و بورس چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند؟

معاملات بازار بورس داخل کشور انجام می‌شود و فارکس جهانی است. با در نظر گرفتن این موضوع، متوجه می‌شویم که آموزش فارکس و بورس تفاوت‌های زیادی دارند. آگاهی از شباهت و تفاوت‌ها و انتخاب درست کمک می‌کند.

فارکس و بورس چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند؟
فارکس و بورس چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند؟

در ادامه شباهت و تفاوت بازار فارکس و بورس را بررسی می‌کنیم.

تفاوت فارکس و بورس

بازار جهانی فارکس با بورس ایران تفاوت‌های زیادی دارد، اما ورود به هرکدام از آن‌ها نیازمند دانش کافی است. بنابراین فرقی ندارد که با کدام کار کنید؛ باید مهارت کافی داشته باشید. در ادامه تفاوت فارکس و بورس را مشاهده می‌کنید.

۱. حجم معاملات

همانطور که می‌دانید، بازار بورس برای معاملات داخل هر کشور است و سهام شرکت‌های خارجی در آن وجود ندارد. حجم معاملات در بورس نسبت به بازار فارکس بسیار محدود است. معامله گران فارکس از تمام جهان هستند و حجم معاملات آن بسیار بالاست. بنابراین آموزش فارکس به زمان بیشتری نیاز دارد.

۲. مدت زمان انجام معاملات

برای معامله گران مهم است که در هر ساعتی بتوانند به معاملات بپردازند. معمولا ساعات معامله در بازار بورس ایران محدود است. برای مثال، ساکنین تهران در پنج روز کاری و از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ می‌توانند معامله کنند. بازار فارکس در پنج روز هفته، ۲۴ ساعته باز است و امکان معامله وجود دارد.

۳. نوسان و نقد شوندگی

بورس و فارکس از نظر نوسان و نقدشوندگی تفاوت زیادی دارند. هرچه حجم معاملات بیشتر باشد، نقدشوندگی نیز بالاتر است. از آن‌جایی که فارکس یک بازار جهانی است و حجم معاملات آن بسیار بالاست پس نقدشوندگی بیشتری هم دارد. علاوه بر آن، میزان نوسان نیز با حجم معاملات رابطه مستقیم دارد. بنابراین نوسان در بازار فارکس بیشتر از بازار بورس ایران است و آموزش فارکس به زمان بیشتری نیاز دارد.

۴. سود و زیان

تفاوت دیگر بورس و فارکس در میزان سود و زیان است. سهام در بورس طی یک روز کاری ۲ تا ۵ درصد تغییر قیمت دارد. اما سود و زیان در بازار فارکس نامحدود است. بنابراین معامله‌گران فارکس تحمل ریسک بیشتری دارند. معامله گران فارکس نسبت به کسانی که با بورس کار می‌کنند حساسیت بیشتر و دقت بالاتری دارند. این ویژگی به آن‌ها در حفظ سرمایه کمک می‌کند.

۵. شرایط مالکیت

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بورس و بازار فارکس در شرایط مالکیت است. در بازار بورس شما با خرید سهام مالکیت قانونی آن را دارید؛ اما در بازار فارکس شما صاحب مجازی آن می‌شوید. بنابراین معاملات در بورس واقعی‌تر هستند.

شباهت فارکس و بورس

در کنار تفاوت‌هایی که گفته شد، بورس و فارکس از بعضی جهات به یک‌دیگر شبیه هستند. همین شباهت‌ها باعث گمراهی معامله گران تازه وارد می‌شود و انتخاب را برای آن‌ها سخت می‌کند. در ادامه شباهت فارکس و بورس را بررسی می‌کنیم.

۱. دسترسی به معاملات

ورود به این بازارها برای همه به یک شکل است. شما با تلفن همراه یا سیستم به پنل کاربری بورس و فارکس وارد می‌شوید و به معامله می‌پردازید. بنابراین شرایط دسترسی به معاملات برای تمام اعضا در هر دو بازار یکسان است و تفاوتی در این مورد وجود ندارد.

۲. سود دهی

هدف تمام بازارهای مالی رسیدن به سود است. ما با افتتاح حساب، آموزش فارکس و بورس و انجام معاملات تلاش می‌کنیم تا به سود بیشتر برسیم. میزان سود و زیان متفاوت است؛ اما در هر دو بازار بورس و فارکس شما می‌توانید به سوددهی برسید.

۳. انجام معامله

در بورس و فارکس امکان معامله برای هر کسی وجود دارد. حجم معاملات در این بازارها متفاوت است و این امکان وجود دارد که در بازار فارکس با شخصی از خارج کشور معامله کنید. معامله گران با توجه به میزان سرمایه، زمان و قدرت تجزیه و تحلیل می‌کنند که در کدام بازار به معامله بپردازند.

سرمایه گذاری در فارکس بهتر است یا بورس؟

فارکس و بورس هردو برای معامله مناسب هستند. شرایط و میزان سرمایه شما تعیین می‌کند که در کدام بازار مشغول شوید. در فارکس چندین میلیارد دلار معامله می‌شود و برای معامله گران گزینه‌های زیادی وجود دارد.

ریسک‌پذیری در فارکس حرف اول را می‌زند و اگر با انجام معاملات آشنا نباشید امکان شکست شما وجود دارد. با توجه به حجم معاملات، نوسانات بازار در فارکس بیشتر از بورس است. ورود به این بازار نیازمند آموزش فارکس و سرمایه‌گذاری قوی است و نمی‌توانید مستقیم سراغ معامله بروید.

جمع بندی

معامله گران فارکس از تمام جهان هستند و بازار بورس ایران محدود است. بازار بورس نسبت به فارکس امن‌تر است و میزان سود و زیان مشخصی دارد. با نتیجه گیری این روند متوجه می‌شویم که تحمل ریسک برای ورود به فارکس اهمیت بالایی دارد و سوددهی آن بیشتر است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا