متا

دسترسی پنهان واتس‌اپ به میکروفون برخی گوشی‌های اندروید

گوگل و واتس‌اپ اخیرا وجود باگی را تایید کرده‌اند که بر اساس آن، اپلیکیشن واتس‌اپ در برخی دستگاه‌های اندروید، بدون هیچ ضرورتی از میکروفون دستگاه استفاده می‌کند. 

اگرچه اولین شواهد مبنی بر وجود این مشکل تقریبا یک ماه پیش مطرح شده بود اما اخیرا و با توجه به انتشار توییتی توسط یکی از مهندسان توییتر به نام فواد دبیری و اشاره ایلان ماسک به آن، در کانون توجهات قرار گرفته است. 

تصویری که توسط این مهندس توییتر منتشر شده، نشان می‌دهد میکروفون دستگاه چندین بار و در مواقعی که کاربر در حال استفاده از اپلیکیشن واتس‌اپ نبوده، در حال کار و اجرا در پس‌زمینه بوده است.

همانطور که مشاهده می‌کنید، اسکرین‌شاتی از بخش داشبورد حریم خصوصی (Privacy Dashboard) دستگاه اندرویدی منتشر شده که نشان می‌دهد میکرفون و دوربین گوشی، چه زمانی فعال بوده‌اند. 

ایلان ماسک نیز توییت فواد دبیری را ریتوییت کرد و نوشت: نمی‌توان به واتس‌اپ اعتماد کرد. جالب اینجاست که ماسک یکی از طرفداران پروپاقرص اپلیکیشن رقیب واتس اپ، یعنی سیگنال است و اخیرا نیز از راه‌اندازی قابلیت ارسال پیام رمزنگاری‌شده در توییتر طی روز آینده خبر داد. 

با این حال، واتس‌اپ با انتشار بیانیه‌ای در توییتر اعلام کرد که مشکل مذکور به پلتفرم اندروید برمی‌گردد و دسترسی غیرضروری به میکروفون، از طرف اپلیکیشن نبوده است. 

در این بیانیه آمده است: ما معتقدیم که این یک باگ در اندروید است و اطلاعات موجود در داشبورد حریم خصوصی به اشتباه به واتس‌اپ نسبت داده شده و از گوگل خواسته‌ایم این باگ را بررسی و اصلاح کند.

پیش از آنکه این مهندس گوگل چنین تصاویری را منتشر کند، حدود یک ماه پیش خود شرکت واتس‌اپ نیز این باگ را تایید و اعلام کرد مشکل مذکور در برخی گوشی‌های سری پیکسل و همچنین سامسونگ مشاهده شده است. 

به گفته این شرکت، با ریستارت کردن گوشی احتمالا این مشکل برطرف خواهد شد. گوگل نیز هنوز توضیحی را در خصوص علت بروز این مشکل اعلام نکرده اما گفت که مهندسان این شرکت در حال بررسی موضوع هستند. 

سخنگوی گوگل در این رابطه گفت: ما از این باگ آگاه هستیم و در حال همکاری و رایزنی نزدیک به واتس‌اپ برای بررسی و رفع آن هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا