ارز دیجیتالتکنولوژی

ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی پایتون چیست؟

پایتون برنامه‌نویسی قدرتمند و پرطرفدار سال‌ها پیش توسط برنامه‌نویس هلندی معرفی شد. به‌دلیل سادگی بیش از حد و در عین حال پیشرفته‌بودن، توانست در محافل علمی جایگاه خوبی برای خود دست‌وپا کند و به زبان اول بسیاری از حوزه‌ها از جمله هوش مصنوعی و بلاکچین تبدیل شود.

اما چه ویژگی‌هایی باعث شد که این زبان به این سطح دست پیدا کند و برنامه‌نویسان زیادی را به سمت خود بکشاند؟ اگر شما هم قصد دارید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید، پیشنهاد می‌کنم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پایتون چیست؟

در سال ۱۹۸۰ زمانی که خیدو فان روسوم برای اولین بار در هلند پایتون را به جهان معرفی کرد شاید این تصور را نداشت که این زبان تفسیری، شئ‌گرا و سطح بالا به این حجم از محبوبیت دست پیدا کند.

این زبان همه‌منظوره محدود به توسعه نرم‌افزار خاصی نیست و می‌توان از آن برای مقاصد مختلفی استفاده کرد.

فلسفه اصلی این زبان برای پایه «خوانایی بالای کد» شکل گرفته و همین موضوع باعث شده که python زبانی خالی از ابهام باشد.

پایتون به‌عنوان یک زبان آزاد و متن‌باز در اختیار عموم قرار گرفته و توسعه‌دهندگان مختلف می‌توانند در آن تغییرات دلخواه خود را ایجاد کنند.

چه ویژگی‌هایی پایتون را خاص کرده است؟

اشاره کردیم که python یک زبان همه‌کاره است. اما این زبان به‌دلیل داشتن چه خاصیت‌هایی این لقب را گرفته و چرا باید آن را همه‌کاره بدانیم؟ در ادامه این ویژگی‌ها را به‌دقت بررسی می‌کنیم.

چه ویژگی¬هایی پایتون را خاص کرده است؟
چه ویژگی¬هایی پایتون را خاص کرده است؟

زبانی پیشرفته و ساده برای افراد مبتدی

معمولا اگر چیزی پیشرفته باشد نباید مسائل ساده را شامل بشود و بتوان آن را سریع یاد گرفت. در صورتی که پایتون دقیقا خلاف این گزاره است.

این زبان برنامه‌نویسی در عین حال که با هدف سادگی روی کار آمده به‌شدت پیشرفته است و قابلیت‌های زیادی هم دارد.

پروژه‌هایی که با استفاده از پایتون نوشته می‌شوند، معمولا تاریخ انقضای زیادی دارند و تا مدت‌ها نیازی نیست ساختار اصلی آنها را به‌خاطر ضعف زبان برنامه‌نویسی تغییر داد.

این زبان را می‌توان به‌راحتی یاد گرفت چراکه منحنی یادگیری آن دارای شیب ملایمی است. به‌همین دلیل حتی توسعه‌دهندگان کم‌تجربه هم برای استفاده از این زبان مشتاق هستند.

حذف کدهای اضافی در پروسه کدنویسی

پایتون زاده شد تا کدنویسی را ساده‌تر کند. شاید در شبکه‌های اجتماعی مختلف، ویدیویی را دیده باشید که میزان کدنویسی زبان‌های مختلف را برای یک دستور ساده مانند نمایش Hello world نشان می‌دهد.

در زبان‌های قدیمی برای چنین چیزی حداقل به ۱۵ خط کدنویسی نیاز داشتیم. در زبان‌های جدید نیز میانگین ۵ خط کدنویسی برای این دستور لازم است. درحالی که در پایتون در یک خط و تنها با دستور پرینت به چنین هدفی دست پیدا خواهیم کرد.

این ویژگی در طراحی و ایجاد یک بلاکچین به کمک متخصصان خواهد آمد. در این زبان برای ایجاد ساختارهای بلوکی تنها کافی‌است از فاصله استفاده کنید.

براکت و کلمات کلیدی از این زبان حذف شده‌اند. حذف کدهای اضافی باعث شده که این زبان یک زبان فوق‌العاده برای حوزه‌های هوش مصنوعی و بلاکچین باشد.

محبوبیت و منابع بسیار

این زبان از زمانی که معرفی شد توانست در سطح جهان محبوبیت زیادی به‌دست بیاورد و تبدیل به یکی از زبان‌های اصلی برای کدنویسی شود.

طبیعتا وقتی یک زبان تا این حد توجه‌ها را به خود جلب کند، افراد زیادی نیز تصمیم می‌گیرند که درباره آن شروع به تولید محتوا کنند و سعی کنند که آن را به دیگران هم آموزش دهند.

درحال حاضر دوره‌های زیادی برای یادگیری این زبان در سراسر دنیا وجود دارد. آموزش‌های رایگانی موجود هستند که می‌توانند این زبان را به‌صورت پایه‌ای به شما بیاموزند.

کتابخانه‌ها، فریم‌ورک‌ها و کدهای از پیش نوشته‌شده، همگی جزء منابع کمکی برای یادگیری این زبان محبوب به‌شمار می‌روند.

پشتیبانی از برنامه کامپایل‌شده و کامپایل‌نشده

پایتون یک زبان اسکریپتی است. به‌همین جهت برای قابل فهم‌شدن ماشین به کامپلایل نیازی ندارد. با حذف کامپایل توسعه برای کدنویس راحت‌تر خواهد شد. بهتر است این موضوع را با ذکر مثالی بیشتر روشن کنیم.

برای نمونه شما در هنگام کدنویسی یک نرم‌افزار دچار باگ می‌شوید. اگر زبان شما کامپایل‌شده باشد باید برای رفع باگ ابتدا برنامه را متوقف کنید. سپس به سراف کدها رفته و باگ را برطرف کنید. در نهایت برنامه را کامپایل و با اجرای دوباره وضعیت باگ را بررسی کنید.

در زبان‌های اسکریپتی تنها لازم است که باگ را رفع کنید و مجددا برنامه را اجرا نمایید. این موضوع در ساخت بلاکچین یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

همه‌کاره‌بودن پایتون

پایتون یک زبان همه‌منظوره است. توسعه‌دهنگان می‌توانند از آن برای حوزه‌های مختلفی از جمله هوش مصنوعی و ایجاد بلاکچین استفاده کنند.

پیشرفته‌بودن این زبان باعث می‌شود که درعین سادگی بتواند موضوعات پیچیده‌ای مانند بلاکچین را تفسیر کند و به مرحله اجرا برساند.

پکیج‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند برنامه‌نویسان را برای راه‌اندازی یک هوش مصنوعی یا زنجیره بلوکی یاری دهند.

این پکیج‌ها معمولا رایگان هستند و هدف‌شان این است که توسعه‌دهنده کمتر درگیر کدنویسی شود و این پروسه را با کدهای کمتری به اتمام برساند. برای اطلاعات بیشتر درباره اطلاعات پایتون پیشنهاد می‌کنیم مقاله ویژگی‌های زبان برنامه نویسی پایتون را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

پایتون زبانی است که ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد و به‌همین دلیل هم محبوبیت زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده است.  پایتون در بلاکچین، هوش مصنوعی، بازی‌سازی، توسعه اپلیکیشن، وب و بسیاری حوزه دیگر کاربرد دارد و یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سراسر دنیاست.

این زبان همگام با پیشرفت تکنولوژی در حوزه‌های هوش مصنوعی و بلاکچین توانسته خود را به توسعه‌دهندگان ثابت کند. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.  امیدواریم از مطالب گردآوری‌شده بیشترین استفاده را کرده باشید. اگر قرار بود یک زبان را به‌عنوان جایگزین برای پایتون انتخاب می‌کردید، چه گزینه‌ای را مطرح می‌کردید؟

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

‫741 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا