دیجی‌کالا

‌گزارش سالانه دیجی‌پی منتشر شد؛ آیفون ۱۳ محبوب‌ترین کالای خرید قسطی

آی‌تی ایران- دیجی‌پی به عنوان بازو خدمات مالی دیجی‌کالا گزار عملکرد سال ۱۴۰۱ خود را منتشر کرده است. این گزارش آمارها و ارقام جالبی دارد که شاید یکی از آنها این باشد که در حال حاضر بیشترین کالایی که کاربران به خاطر آن حاضر به زیربار رفتن قرض و گرفتن قسط از این شرکت می‌شوند گوشی تلفن همراه است و در صدر خرید این کالای قسطی گوشی آیفون ۱۳ قرار دارد.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که متوسط تعداد تراکنش‌های ماهانه در سوپراپلیکیشن  برابر با ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تراکنش بوده و متوسط تعداد تراکنش‌های ماهانه در درگاه یکپارچه پرداخت به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تراکنش رسیده است.  

تعداد اعتبارهای خرد اعطا شده این فین‌تک ۲ میلیون ۳۰۰ هزار اعتبار اعلام شده و تعداد اعتبارهای BNPL اعطا شده در سال آن نیز برابر با ۲ میلیون اعتبار به ۶۱۰ هزار کاربر یکتا بوده است.

مبلغ تراکنش‌های موفق بر بستر کیف پول دیجی‌پی ۱.۵ هزار میلیارد تومان و تعداد کل تراکنش‌های موفق بر بستر کیف پول دیجی‌پی ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تراکنش بوده است.

همچنین مبلغ اعتبارهای خرد اعطا شده ۲.۲ هزار میلیارد تومان و مبلغ کل اعتبارهای BNPL ۱ هزار میلیارد تومان گزارش شده است.

تعداد بازدید از سایت و اپلیکیشن دیجی‌پی ۶۰ میلیون بازدید (مجموع بازدیدهای کاربران از هر دو پلتفرم) و تعداد نصب فعال ۲ میلیون نصف فعال (آمار تجمیعی همه بازارهای معتبر) در سال گذشته بوده است.

رفتار کاربران دیجی‌پی

دیجی‌پی در ابتدای گزارش خود مبلغ کل تراکنش‌های پردازش شده در برخی از محبوب‌تری سرویس‌های این ابزار مالی را نیز بررسی کرده است. طبق این گزارش مبلغ کل تراکنش‌های پردازش شده در سوپراپلیکیشن دیجی‌پی ۶.۲ هزار میلیارد تومان بوده است و مبلغ کل تراکنش‌های کارت به کارت به ۴.۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

جالب است بدانید که ۲۰۲ میلیارد تومان برای پرداخت قبض و ۳۵ میلیارد تومان برای خرید بسته اینترنت بر بستر این پلتفرم تراکنش صورت گرفته است.

بیشتر کاربران دیجی‌پی را جوانان تشکیل می‌دهند. طبق این گزارش بیش از دو سوم کاربران این پلتفرم افراد ۱۸ تا ۳۴ هستند که از این بین ۷۶ درصد آنها را مردان و ۲۴ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲ میلیون ۲۰۰ هزار هزار نظرسنجی از کاربران این اپلیکیشن به عمل آمده که از این تعداد ۳ درصد از شرکت‌کنندگان به پرسش‌های رضایت سنجی پاسخ داده‌اند.

براین اساس مهم‌ترین دلایل نارضایتی کاربران خرید قسطی سرعت پایین و پیچیدگی فرایند ثبت‌نام تا مرحله پرداخت هزینه‌های زیرساخت اعلام شده است و در  رده بعدی دلایل نارضایتی مسائلی مانند کیفیت پایین پشتیبانی و اطلاعات ناکافی در میزان سود و مبلغ پیش پرداخت دیده می‌شود.  

دیجی‌پی در این نظرسنجی‌ها مهم‌ترین دلایل نارضایتی کاربران خود را نیز استخراج کرده است که براساس آن بروز خطا و اختلال (تراکنش ناموفق، در دسترس نبودن سرویس و…)، سرعت پایین انجام عملیات (تاخیر در تسویه قبوض، دریافت رمز دوم و…)، کیفیت پایین پشتیبانی، مشکلات مربوط به کیف پول و راحت نبودن استفاده / ظاهر اپلیکیشن عنوان شده است.  

نتایج بررسی میزان رضایت کاربران دیجی‌پی از خدمات و سرویس‌ها نشان می‌دهد «خیریه/کرایه تاکسی/ بیمه» بیشترین و «خرید اقساطی» کمترین موفقیت را در جلب رضایت افراد داشته‌اند.

‌گزارش سالانه دیجی‌پی نشان می‌دهد: آیفون 13 محبوب‌ترین کالای خرید قسطی است

الگوی رفتار کاربران دیجی‌پی در پرداخت اقساط نیز مشخص می‌کند، آنها عموماً خوش حساب هستند و اکثرا تا ۱۵ روز زودتر از موعد، تسویه می‌کنند.

همچنین مردم استانهای قزوین، سیستان و بلوچستان و البرز، به ترتیب در رده خوش حساب‌ترین کاربران دیجی‌پی در سرویس خرید اقساطی بوده‌اند.

موبایل در صدر خرید کالاهای قسطی

دیجی‌پی سرویس‌های اقساطی مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. تعداد درخواست‌های ثبت شده برای خدمات اعتباری این شرکت در سال گذشته بیش از ۲ میلیون درخواست بوده و مبلغ درخواست‌های ثبت شده برای خدمات اعتباری دیجی‌پی نیز بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان درخواست بوده است. در این بین مبلغ اعتبارهای خرد اختصاص یافته به کاربران ۱.۲ هزار میلیارد تومان گزارش شده است.

از بین مبالغ سرویس‌های اقساطی، ۷۵ درصد مبالغ مربوط به ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان بوده است و تنها ۸ درصد مبالغ به رقم بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان اختصاص داشته است. طبق این گزارش خرید قسطی با مبلغ کمتر از ۱۰ میلیون تومان برای کاربران هیچ جذابیتی نداشته است.

‌گزارش سالانه دیجی‌پی

طبقه‌بندی جنسیتی کاربران خرید اقساطی مشخص کرده که مردان با سهم ۸۳ درصدی، استقبال بیشتری از این سرویس داشته‌اند و عمده کاربران این سرویس نیز بین ۲۵ تا ۴۵ سال تشکیل داده‌اند.

همچنین طبق این گزارش گوشی محبوب‌ترین کالا برای خرید قسطی بوده است و در این بین آیفون ۱۳ محبوب‌ترین کالای خرید قسطی در دیجی‌پی بوده است.  

بعد از آیفون ۱۳ نیز کالاهای بعدی گو شی‌های سامسونگ در مدل‌های مختلف و شیائومی قرار دارند. در رده‌بندی محبوب‌ترین‌ها بعد از موبایل و تجهیزات جانبی آن در رده دوم زیورآلات و کنسول‌های بازی قرار دارند و کمترین تمایل برای خرید قسطی مربوط به مواد شوینده و بهداشتی است.  

با اینکه سرویس خرید اعتباری BNPL یا الان بخر، بعدا پرداخت کن  در سال ۱۴۰۰ توسط دیجی‌پی و برای تکمیل سبد محصولات اعتباری این شرکت راه‌اندازی شد، اما رشد این سرویس در سال گذشته اتفاق افتاد.

طبق این گزارش محبوب‌ترین کالای خریداری شده با اعتبار BNPL به یک محصول دیجیتالی یعنی «هندزفری بلوتوثی» اختصاص داشته است. در رده‌های بعدی کالایی برای خریداران BNPL نام لوازم جانبی موبایل، مواد غذایی سوپر مارکتی و لوازم الترحیر دیده می‌شود.

این گزارش نشان می‌دهد که  فقط یک کاربر دیجی‌پی تاکنون۹۴ سبد خرید اعتباری به ارزش ۱۰۶ میلیون تومان را از طریق سرویس BNPL داشته است.

از تامین‌کنندگان تا خدمات اعتبارسنجی

تامسن مالی زنجیره تأمین (SCF) از دیگر خدمات دیجی‌پی است که بنگاه‌های کوچک و متوسط تأمین‌کننده کالا می‌توانند از اعتبار استفاده کرده و زودتر به سرمایه در گردش خود دست پیدا کنند. بنابر گزارش سالانه این شرکت، در سال گذشته بیش از ۳ هزار تأمین‌کننده کالا از این سرویس استفاده کرده‌اند و ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار آنها قرار گرفته است.

اعتبارسنجی نیز یکی دیگر از سرویس‌های دیجی‌پی است که بنابر این گزارش، بیش از ۱۱۵ هزار اعتبارسنجی موفق در سال گذشته انجام شده است. از سوی دیگر بیش از ۹۰ هزار کاربر در فرآیند استفاده از تسهیلات خرید اقساطی و بیش از ۲۵ هزار کاربر در فرآیند تسهیلات BNPL احراز هویت و اعتبارسنجی شده‌اند.

نوشته های مشابه

‫22 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا