ایران

تامین بیش از ۵۵۳ نفر شب اقامت رایگان برای بیماران کم‌برخوردار در ۹ ماه گذشته در جاباما

چادرنشینی اطراف بیمارستان‌ها پدیده‌ای‌ست که امروز بیش از پیش شاهد آن هستیم. در شهرهای کم‌برخوردار و دورافتاده، خانواده‌ها علاوه بر فشار و رنجی که از درد فرزندان‌شان به دوش می‌کشند، دغدغه هزینه‌های سرسام‌آور درمان را نیز دارند، چرا که برای درمان به‌ویژه بیماری‌های خاص و پر هزینه، ناچار به سفر به شهرهای بزرگ‌تر مجاور یا پایتخت هستند اما امکان تامین هزینه‌های اقامت خود را ندارند و به‌ناچار در حاشیه‌ بیمارستان در چادر سکونت می‌کنند. مسئله‌ای که جاباما با همکاری موسسه سیمرغ قصد دارد بخشی از بار و فشار آن را از دوش خانواده‌ها بردارد. 

به نظر می‌رسد در میان سازوکارهای موجود در حوزه درمان، موضوع سفرهای درمانی حلقه گمشده‌ای است که کمتر به آن توجه شده و متاسفانه عدم توانایی خانواده در تامین هزینه‌های آن، می‌تواند منجر به قطع فرآیند درمان کودکان بیمار شود. نگرانی از بی جا ماندن در کلان‌شهرها به‌هنگام بستری شدن یا چکاپ و پیگیری‌های پس از عمل جراحی، از مهم‌ترین دغدغه‌های این خانواده‌هاست.  

موسسه سیمرغ نخستین موسسه خیریه متمرکز بر تامین سفر درمانی است که با شناسایی دقیق مسئله سفرهای درمانی بیماران مناطق کم‌برخوردار، علاوه بر تامین انواع بلیط برای رفت‌وآمد این خانواده‌ها، به شکل پایدار در زمینه تامین اقامتگاه این بیماران فعالیت می‌کند. ناگزیر بودن اسکان در طول دوره درمانِ بیمارانی که پیوند مغز استخوان انجام داده‌اند، مبتلایان به انواع سرطان و کسانی که پیوند عضو داشته‌‌اند و… موسسه سیمرغ را برای ورود رسمی به عرصه تامین خدمات اسکان مصمم ساخت و در نهایت با ارزیابی وضعیت موجود، با حمایت و همراهی شرکت جاباما، از ابتدای تیرماه سال 1401 اقامت و اسکان این بیماران را نیز تامین می‌کند.

جاباما در طول ۹ ماه گذشته با تامین بیش از ۵۵۳ نفر شب اقامت رایگان برای بیماران کم‌برخوردار در راستای کاهش چادرنشینی درمانی قدم برداشته و تلاش می‌کند با افزایش ظرفیت اقامت برای این بیماران در سال آینده، قدم‌های موثرتری بردارد. عمده بیمارانی که از طرح سفرهای درمانی سیمرغ در جاباما اسکان داده شده‌اند، کودکانی از شهرهای زاهدان، خاش، دلگان، سراوان و نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان و نیز استان کردستان بوده‌اند.

۵۱ درصد از این بیماران ساکن استان سیستان و بلوچستان، ۲۰ درصد کردستان و سایر بیماران از استان‌های هرمزگان، خوزستان، کرمان، ایلام و… بوده‌اند. مقصد درمانی این بیماران عمدتا بیمارستان‌های تخصصی اطفال در شهر تهران بوده‌ است.

 

جاباما در سال جاری با تاکید بر اینکه مسئولیت اجتماعی باید پایدار و آگاهانه باشد، فعالیت‌های خود در این حوزه را در بخش‌های زیر شروع کرده است:

  • توسعه عدالت اجتماعی: هر کس در هر گوشه از ایران بتواند درآمدی پایدار از طریق اجاره اقامتگاه خود داشته باشد
  • سرمایه‌گذاری اجتماعی و توانمندسازی میزبانان
  • گردشگری مسئولانه: توسعه فرهنگ و ارزش‌های بومی از طریق محصول «تجربه» و نگهداشت زیست‌بوم با احیای جنگل‌های حرا
  • سفرهای درمانی: تامین اقامت و اسکان رایگان بیمارانی که از شهرهای کم‌برخوردار به شهرهای مجاور یا پایتخت سفر می‌کنند

تامین اسکان رایگان، یکی از انواع پروژه‌های تاثیرگذار و شناخته شده در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتهاست؛ از تجربه‌های مشابه در دنیا می‌توان به فعالیت شرکت‌ Airbnb و گروه رستوران‌های زنجیره‌ای McDonald’s اشاره کرد.

شرکت Airbnb از سال ۲۰۱۲ برای بیش از ۲۵۰ هزار نفر اقامت در مواقع بحرانی (بیماری، جنگ، زلزله و… ) فراهم کرده است و بیش از ۱۰۰ هزار میزبان این پلتفرم آمادگی خود را برای در اختیار قرار دادن اقامتگاه‌های خود جهت اسکان افراد در شرایط دشوار اعلام کرده‌اند. McDonald’s نیز از سال ۱۹۷۴ با تاسیس موسسه خیریه‌ای با نام «همراه‌سرای مک‌دونالد» به اسکان والدین در کنار کودکان بیمارشان در نزدیکی محل بیمارستان کمک کرده‌ است تا والدین بتوانند در طول فرآیند درمان در کنار کودک بستری خود بمانند و از راحتی خانه بدون متحمل شدن هزینه‌های اقامت بهره‌مند شوند.

جاباما برای اولین بار در ایران و طی همکاری با موسسه سیمرغ و با همراهی میزبانان مسئولیت‌پذیر خود، در ۹ ماه گذشته سال جاری بیش از ۵۵۳ نفر شب اقامت رایگان برای بیماران کم‌برخوردار فراهم کرده است. در آخرین اقدام پس از اطلاع از مشکل اسکان بیماران مراجعه‌کننده به مرکز پرتودرمانی شهید رمضان‌زاده شهر یزد (که در رسانه‌ها نیز منعکس شده بود)، طی یک تفاهم‌نامه، موسسه سیمرغ با همکاری جاباما مسئله اقامت بخش قابل‌توجهی از این بیماران را بر عهده گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا