تکنولوژی

کاهش ۲۷ درصدی واردات تراشه توسط چین در پی تحریم‌های آمریکا

تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نیمه‌هادی چینی‌ها باعث شده تا میزان واردات تراشه این کشور در دو ماهه نخست ۲۰۲۳ با کاهشی ۲۷ درصدی مواجه شود.  

بر اساس گزارش سوث چاینا پست، چین در ماه‌های ژانویه و فوریه. حدود ۶۷.۶ میلیارد دلار مدار مجتمع یا همان آی‌سی وارد کرده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته. کاهشی ۲۶.۵ درصدی را نشان می‌دهد.  

برای درک بهتر بزرگی این رقم باید گفت که افت واردات نیمه‌هادی چینی‌ها در این دو ماه، از کاهش واردات مجموع سال ۲۰۲۲ نیز بیشتر بوده است. این آمار در سال گذشته میلادی برابر با ۱۵.۳ درصد عنوان شده بود.  

همچنین ارزش واردات نیز از ۶۸.۸ میلیارد دلار در سال گذشته به ۴۷.۸ میلیارد دلار رسیده و این یعنی کاهشی ۳۰.۵ درصدی. بخشی از این اتفاق می‌تواند ناشی از افت قیمت تراشه‌هایی باشد که به دلیل عرضه بیش از حد و رکود اقتصادی حاکم بر جهان، کاهش داشته است.

از طرفی دیگر، میزان صادرات آی‌سی چینی‌ها نیز در دو ماه نخست امسال با کاهشی ۲۰.۹ درصدی مواجه شد و به ۳۷.۳ میلیارد واحد رسید. ارزش صادرات آی‌سی این کشور نیز ۲۵.۸ درصد افت داشته است.  

در یک سال گذشته، ایالات متحده تحریم‌های خود علیه صنعت نیمه‌هادی چین را تشدید کرده و بنابر ادعای این کشور، تحریم‌های اعمال‌شده مانع از اقدامات کشور رقیب در استفاده از این تراشه‌ها در حوزه‌هایی چون نظامی، ابررایانه‌ها، مدل‌سازی سلاح‌های هسته‌ای و سلاح‌های مافوق صوت می‌شود.

آمریکا همچنین شرکت‌های بزرگ انویدیا و AMD را از فروش برخی پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر هوش مصنوعی خود به چین منع کرده است. در کنار آمریکا، کشورهای ژاپن و هلند نیز در پی دو سال مذاکرات دولت آمریکا، تصمیم گرفتند تا صادرات آی‌سی‌های خود به چین را متوقف کنند.  

اگرچه صنعت نیمه‌هادی چین در دوران همه‌گیری، ضربه بزرگی را متحمل شد اما با پایان سیاست‌های سخت‌گیرانه کرونایی، خون تازه‌ای به رگ‌های این صنعت تزریق شد. هنوز مشخص نیست که این وضعیت، تا چه حد می‌تواند وضعیت دو ماه نخست سال جاری میلادی را جبران کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا