اپل

صدور حکم اولیه به نفع اسپاتیفای در پرونده شکایت علیه اپل

اتحادیه اروپا در پرونده آنتی تراست یا همان ضدرقابتی اپل در پلتفرم آی‌اواس که با شکایت اسپاتیفای در جریان بود، خبرهای خوبی را این پلتفرم پخش موزیک اعلام کرده است.  

کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و این اتهامات را بررسی می‌کند، اخیرا اعلام کرد که اپل با اجازه ندادن به شرکت‌های رقیب در حوزه موسیقی همچون اسپاتیفای برای تبلیغات در این پلتفرم، قوانین ضدانحصارگرایی را نقض کرده است.

البته این اعلام نظر، به معنی مختومه بودن پرونده نیست و حکم نهایی هنوز صادر نشده است. با این حال، اپل اکنون باید از اقدامات خود دفاع و نادرست بودن اتهامات را ثابت کند.  

اسپاتیفای در ابتدا در سال ۲۰۱۹ شکایتی را علیه اپل ثبت کرد و تحقیقات کمیسیون اروپا نیز در سال ۲۰۲۰ آغاز شد. این کمیسیون در سال ۲۰۲۱، یک بیانیه اعتراض اولیه را علیه اپل صادر کرد و در آن، موارد نقض احتمالی قانون آنتی تراست را فهرست کرد.  

بیانیه این کمیسیون بر دو موضوع متمرکز بود: نخست، اپل توسعه‌دهندگان را مجبور کرد تا از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای این شرکت استفاده کنند تا بتواند از تراکنش‌ها کارمزد دریافت کند. مورد دوم نیز بر این موضوع دلالت داشت که اپل مانع از تبلیغ راه‌های جایگزین برای خرید اشتراک و مشترک شدن در برنامه‌ها توسط توسعه‌دهندگان می‌شد.

حالا اما این کمیسیون بیانیه خود را به‌روز و اعلام کرد که در این پرونده، روی مورد دوم تمرکز کرده است. این نهاد گفت که رفتار اپل در این خصوص، ناقض ماده ۱۰۲ معاهده عملکرد اتحادیه اروپا بوده است.  

رفتارهای ضدرقابتی اپل به گونه‌ای بوده که حتی برای مدتی، به سرویس‌های رقیب همانند اسپاتیفای اجازه نمی‌داد لینک‌هایی را در برنامه‌های خود برای ثبت نام اشتراک‌هایشان اضافه کنند. این محدود البته در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت.  

حال اگر اپل بنابر اتهامات واردشده و در حکم نهایی، ناقض این قانون شناخته شود، با جریمه‌ای تا ۱۰ درصد از گردش مالی جهانی خود در سال مواجه خواهد شد. طبق گزارش‌ها، این جریمه تا ۳۹.۴ میلیارد دلار خواهد رسید چرا که درآمد اپل در سال ۲۰۲۲ برابر با ۳۹۴.۳۳ میلیارد دلار بود.  

اگرچه اپل هنوز هیچ واکنشی را نشان نداده اما اسپاتیفای با صدور بیانیه‌ای گفت: امروز کمیسیون اروپا پیام روشنی را ارسال کرد که نشان می‌دهد رفتار ضدرقابتی و اقدامات ناعادلانه اپل برای مدت طولانی به مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان آسیب زده است. ما از این کمیسیون می‌خواهیم در این مورد و به منظور حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان و بازگرداندن رقابت عادلانه در پلتفرم آی‌اواس، تصمیم سریعی را اتخاذ کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا