تکنولوژی

نگاهی به تعدیل نیروی شرکت‌های فناوری در سال ۲۰۲۳

پس از اخراج هزاران کارمند بخش فناوری در سال ۲۰۲۲، حالا اما به نظر می‌رسد روزهای تیره شرکت‌های فناوری و کارکنان این حوزه در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه‌دار خواهد بود.  

هنوز دومین ماه از سال جدید میلادی به پایان نرسیده که ده‌ها هزار نفر از نیروی کار بخش فناوری، از کار بیکار شدند. موضوعی که محدود به شرکت‌های کوچک نبوده و نام‌های بزرگی همچون گوگل، آمازون، مایکروسافت، یاهو و زوم نیز در این بین مشاهده می‌شود.  

دلیل این امر نیز شرایط اقتصادی حاکم بر جهان و اتخاذ تدابیری از سوی شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها و رسیدن به سوددهی عنوان می‌شود. با نگاهی به آمار و ارقام اخراجی‌ها در ماه‌های اخیر می‌توان حدس زد که تا چه اندازه شرکت‌های فناوری تحت فشارند.  

به همین بهانه، در ادامه قصد داریم تا نگاهی بیندازیم به فهرستی از شرکت‌هایی که در سال ۲۰۲۳، بخشی از نیروهای خود را اخراج کرده‌اند.  

فوریه ۲۰۲۳

اسپرینکلر – Sprinklr

شرکت نرم‌افزاری اسپرینکلر در ۱۵ فوریه اعلام کرد که ۴ درصد از کارکنان خود در دفاتر مختلف این شرکت در جهان را اخراج خواهد کرد. تصمیمی‌که تقریبا ۱۰۰ نیروی این شرکت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

توییلیو – Twilio

این شرکت در ۱۳ فوریه از تصمیم خود برای اخراج ۱۷ درصد از  نیروی کار خود خبر داد که موجب بیکاری چیزی حدود ۱۴۰۰ کارمند توییلیو خواهد شد.  

گیت‌هاب – GitHub

گیت‌هاب در ۹ فوریه اعلام کرد که تا طی چند هفته آینده با ۹ درصد از کارکنان خود خداحافظی خواهد کرد. این میزان اخراجی‌ها، از میان ۳۰۰۰ کارمند این شرکت خواهند بود.  

یاهو – Yahoo

این شرکت در ۹ فوریه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دستور قطع همکاری ۱۶۰۰ کارمند خود را امضا خواهد کرد. این یعنی ۲۰ درصد از کارکنان این شرکت بزرگ دنیای فناوری.

گیت‌لب – GitLab 

گیت‌لب به مانند یاهو، در روز ۹ فوریه از تصمیم خود برای اخراج ۷ درصد از کارکنانش خبر داد که موجب اخراج ۱۱۴ نفر خواهد شد.

افرم –  Affirm

هشتم فوریه، شرکت افرم اعلام کرد که ۱۹ درصد یا به عبارتی ۵۰۰ نفر از کارکنان خود را اخراج خواهد کرد و واحد رمزارز این مجموعه نیز تعطیل خواهد شد.  

زوم –  Zoom

شرکت زوم نیز به مانند دیگر بزرگان دنیای فناوری، روز ۷ فوریه از تصمیم خود برای اخراج ۱۳۰۰ نفر یا معادل ۱۵ درصد از نیروی کار خود خبر داد.  

وین‌فست – VinFast

این شرکت ویتنامی‌اگرچه تعداد کارکنان اخراجی خود را اعلام نکرد اما با انتشار پستی در شبکه اجتماعی لینکدین در روز ۶ فوریه، گفت که کارکنان ۳۵ شغل در این شرکت، اخراج خواهند شد.  

دل – Dell

شرکت دل در ۶ فوریه اعلام کرد که با ۶۵۰۰ نفر از کارکنان خود که ۵ درصد از نیروی کار این مجموعه را تشکیل می‌دهند، خداحافظی می‌کند.  

گتاروند – Getaround

در دوم فوریه، شرکت گتاروند از اخراج ۱۰ درصد یا ۴۲ نفر از کارکنان خود خبر داد.  

پینترست –  Pinterest

با خبری که پینترست در ۲ فوریه اعلام کرد، این شرکت به زودی ۱۵۰ کارمند خود را اخراج خواهد کرد. این دومین موج از اخراجی‌ها در این شرکت پس از دسامبر ۲۰۲۲ محسوب می‌شود.  

ریویان –  Rivian

این شرکت در یکم فوریه اعلام کرد که اخراج ۶ درصد از نیروی کار خود را در دستور کار دارد. اقدامی‌که برای دومین بار در یک سال اخیر اتفاق می‌افتد.

ژانویه ۲۰۲۳

سوفای تکنولوژی –  soFi Technologies

به موجب تصمیمی‌که در ۳۱ ژانویه اعلام شده، این شرکت ۵ درصد از ۱۳۰۰ نیروی کار خود در سراسر جهان را اخراج خواهد کرد.  

نت‌اپ – NetApp

این شرکت در ۳۱ ژانویه، خبر اخراج ۸ درصد از کارکنان خود را که ۹۶۰ نفر را شامل می‌شود، اعلام کرد.  

گروپن – Groupon

روز ۳۱ ژانویه، این شرکت اعلام کرد که ۵۰۰ کارمند دفاتر خود در سراسر جهان را اخراج خواهد کرد.

ایمپاسیبل فودز – Impossible Foods

ایمپاسیبل فودز نیز در سال جاری میلادی، با ۱۰۰ نفر که ۲۰ درصد از نیروی کار این شرکت را تشکیل می‌دهند، خداحافظی خواهد کرد.  

پی‌پل – PayPal

پی‌پل روز ۳۰ ژانویه اعلام کرد که حدود ۷ درصد از نیروی کار تمام‌وقت این شرکت که تقریبا ۲۰۰۰ نفر می‌شوند، با این شرکت خداحافظی خواهند کرد.  

ارایول – Arrival

به موجب تصمیمی‌که روز ۳۰ ژانویه اعلام شد، مدیرعامل جدید این شرکت از اخراج ۵۰ درصد یا معادل ۸۰۰ نفر از کارکنان خود خبر داد.  

ویمو – Waymo

ویمو که در حوزه خودرهای خودران فعالیت دارد، روز ۲۴ ژانویه و در سکوت خبری، تعدادی از کارکنان خود را اخراج کرد. هنوز اطلاعاتی در خصوص تعداد این اخراجی‌ها منتشر نشده است.  

اسپاتیفای – Spotify

این شرکت در ۲۳ ژانویه اعلام کرد که ۶۰۰ نفر از کارکنان خود را که ۶ درصد از نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند، اخراج خواهد کرد.  

الفابت – Alphabet

الفابت، شرکت مادر گوگل، روز ۲۱ ژانویه با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم خود برای اخراج ۶ درصد از کارکنان خود که ۱۲ درصد از نیروی کار این شرکت را تشکیل می‌دهند، خبر داد.  

فندوم – Fandom

این شرکت روز ۲۰ ژانویه اعلام کرد که تعدادی از کارکنان شاغل در بخش‌های مختلف را اخراج خواهد کرد. اگرچه این شرکت، حرفی از تعداد اخراجی‌ها نزد اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که تقریبا ۵۰۰ نفر با این مجموعه خداحافظی خواهند کرد.  

سوییگی – Swiggy

به موجب تصمیمی‌که روز ۲۰ ژانویه اعلام شد، این شرکت ۳۸۰ کارمند خود را اخراج خواهد کرد.  

سوفوس – Sophos

این شرکت در ۱۸ ژانویه اعلام کرد که ۱۰ درصد از نیروی کار خود یعنی حدود ۴۵۰ نفر را اخراج خواهد کرد.  

مایکروسافت – Microsoft

کارکنان این غول دنیای فناوری نیز از این اخراجی‌ها در امان نماندند و این شرکت در ۱۸ ژانویه اعلام کرد که دستور اخراج ۱۰ کارمند صادر شده است.  

گومکنیک – GoMechanic

این شرکت نیز در ۱۸ ژانویه از تصمیم خود برای اخراج ۷۰ درصد از نیروی کار خود خبر داد.

کلیرکو  – Clearco

کلیرکو نیز در روز ۱۷ فوریه اعلام کرد که ۳۰ درصد از کارکنان خود در دفاتر این شرکت در سراسر جهان را اخراج خواهد کرد.  

شیرچت – ShareChat

این شرکت با اعلام خبری در روز ۱۵ ژانویه، از اخراج ۲۰ درصد از نیروی کار خود که بیش از ۴۰۰ نفر را شامل می‌شود، خبر داد.  

اسمارت نیوز – SmartNews

اسمارت نیوز روز ۱۲ ژانویه اعلام کرد که ۴۰ درصد از کارکنان خود در آمریکا و چین را اخراج کرده است. تصمیمی‌که به موجب آن، ۱۲۰ کارمند با این مجموعه خداحافظی کرده‌اند.  

اینترینسیک – Intrinsic

شرکت نرم‌افزاری رباتیک اینترینسیک قصد دارد تا ۴۰ کارمند خود را اخراج کند.  

گرین‌لایت – Greenlight

این شرکت نیز که در حوزه دبیت کارت برای کودکان فعالیت دارد، ۱۰۴ کارمند خود را که معادل ۲۱ درصد از نیروی کار این شرکت می‌شوند، اخراج کرد.  

کریر کارما – Career Karma

پلتفرم کریر کراما نیز روز ۱۲ ژانویه اعلام کرد که ۲۲ نفر از کارکنان شاغل در دفتر مرکزی و سایر دفاتر این شرکت در سراسر جهان را اخراج می‌کند.  

دایرکت تی‌وی – DirectTV

به موجب تصمیمی‌که ۱۲ ژانویه اعلام شد، این شرکت ۱۰ درصد از نیروهای بخش مدیریتی خود را اخراج کرد.  

کارتا – Carta

این شرکت روز ۱۱ ژانویه اعلام کرد که با ۱۰ درصد از کارکنان خود خداحافظی خواهد کرد. تصمیمی‌که حدود ۲۰۰ کارمند این شرکت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.  

سیتیزن – Citizen

این مجموعه روز ۱۱ ژانویه از اخراج ۳۳ کارمند خود خبر داد.  

کوین‌بیس – Coinbase

کوین‌بیس روز ۱۰ ژانویه اعلام کرد که ۲۰ درصد از کارکنان خود (حدود ۹۵۰ نفر) را اخراج و چندین پروژه را متوقف خواهد کرد. این شرکت پیشتر نیز تقریبا ۱۱۰۰ نیروی خود را اخراج کرده بود.  

سوپرریر – SuperRare

این شرکت فعال در حوزه NFT، روز ۶ ژانویه اعلام کرد که حکم اخراج ۳۰ درصد از کارکنان خود را صادر کرده است.  

آمازون – Amazon

این ابرشرکت حوزه فناوری، در ۵ ژانویه اعلام کرد که ۱۸ هزار کارمند را اخراج می‌کند. تصمیمی‌که مشابه آن پیشتر و در نوامبر ۲۰۲۲ نیز اتخاذ شد.  

سیلزفورس – Salesforce

به موجب خبری که ۴ ژانویه اعلام شد، سیلزفورس با ۱۰ درصد از کارکنان خود (بیش از ۷ هزار نفر) خداحافظی خواهد کرد.

ویمئو – Vimeo

این شرکت روز ۴ ژانویه اعلام کرد که ۱۱ درصد از نیروی کار خود اخراج خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا