استارتاپ

نخستین دوره جایزه نوآوری آزاده برگزار شد

استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای برتر نیز در این رویداد معرفی شدند.

نخستین رویداد جایزه نوآوری آزاده با شناخت و معرفی شرکت‌ها و استارتاپ‌های برتر به کار خود پایان داد. 

مرحله نهایی جایزه نوآوری آزاده روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن ماه در مرکز صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد. در این مراسم تیم‌ها و استارتاپ‌های منتخب، طرح‌های نوآورانه خود را ارائه دادند و در پایان ۹ تیم، به عنوان استارتاپ‌ها و شرکت‌های برتر نخستین جایزه نوآوری آزاده، جوایز خود را دریافت کردند.     

جایزه نوآوری آزاده از شهریور ماه سال جاری با هدف حمایت و توسعه جایگاه زنان کارآفرین در اکوسیستم استارتاپی ایران کار خود را آغاز کرد. این رویداد که با تلاش و حمایت‌های انجمن ملی زنان کارآفرین، انجمن صنفی زنان مدیر کارآفرین، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) استان تهران، نصر کشور و صندوق نوآوری و شکوفایی برپا شد، به منظور تجلیل و گرامیداشت یاد بانوی فقید آزاده داننده، نام «جایزه نوآوری آزاده» را به خود گرفت. آزاده داننده، رییس هیات مدیره انجمن زنان کارآفرین و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ پس از گذراندن یک دوره بیماری درگذشت.         

فریبا مهدیون، رئیس هیات مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین در ابتدای این مراسم با اشاره به اهداف برگزاری این رویداد گفت: «جایزه نوآوری آزاده، خرداد ماه سال جاری در جلسه هیات مدیره انجمن زنان کارآفرین مطرح شد و مورد موافقت تمامی اعضا قرار گرفت. بانوی فقید آزاده داننده یکی از چهره‌های برجسته و الهام‌بخش حوزه فناوری اطلاعات ایران بودند، به همین منظور برای گرامیداشت یاد ایشان و ترویج کارآفرینی در میان دختران و زنان، این رویداد را برپا کرده‌ایم. جایزه نوآوری آزاده به عنوان رویدادی سالانه، فرصتی مناسب برای زنان فعال حوزه فناوری اطلاعات ایران است تا ضمن تبادل تجربیات خود به رشد و توسعه استارتاپ‌های فعال کمک کنند».   

به گفته رئیس رئیس هیات مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین، نخستین دوره جایزه نوآوری آزاده، دستاوردهایی شامل ایجاد دسترسی به شبکه اعضای اکوسیستم استارتاپی، شناسایی و تشویق بانوان تلاشگر در عرصه فناوری اطلاعات، زمینه‌سازی برای ایجاد شبکه استارتاپ‌های بانوان فعال در حوزه فناوری اطلاعات و تحکیم جایگاه انجمن زنان کارآفرین در هدایت و تاثیرگذاری بر فعالیت استارتاپ‌ها را در پی داشته است.    

 

مراحل رویداد

جایزه نوآوری آزاده در دو بخش استارتاپ‌ها و شرکت‌های دارای محصول نوآورانه برگزار شد. ثبت‌نام تیم‌های داوطلب از شهریور ماه آغاز شد که در این مرحله بیش از ۱۶۰ تیم از سراسر کشور برای حضور در نخستین رویداد جایزه نوآوری آزاده اعلام حضور کردند. پس از پایان مهلت تعیین شده، داوران رویداد که شامل مجموعه‌ای از متخصصان حوزه‌های مختلف کسب‌وکار بودند، کار بررسی تیم‌ها را آغاز کردند و در نهایت ۲۵ تیم برای ورود به مرحله نهایی برگزیده شدند. 

این تیم‌ها برای کسب آمادگی بیشتر و رشد ایده‌های نوآورانه خود کارگاه‌های آموزشی و جلسات منتورینگ متعددی را پشت‌ سر گذاشتند تا ضمن اصلاح و رفع چالش‌های ارائه (Pitch Deck)، به خوبی برای رویداد نهایی مهیا شوند. 

در مراسم پایانی نخستین دوره جایزه نوآوری آزاده که با حضور جمعی از شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و فعالان اکوسیستم استارتاپی و فناوری اطلاعات ایران برگزار شد، تیم‌های برگزیده ایده‌های خود را ارائه و به سوالات و پرسش‌های داوران پاسخ دادند. نخستین رویداد جایزه نوآوری آزاده بدون محدودیت موضوعی برگزار شد و براین اساس استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای برگزیده در حوزه‌های مختلفی همچون سلامت و پزشکی، محیط زیست، گردشگری و توریسم، آموزش، کشاورزی و دامپروری، سرگرمی و… ایده‌های نوآورانه خود را مطرح کردند. 

کتایون سپهری، رئیس کمیته علمی رویداد جایزه نوآوری آزاده در مورد داوری ایده‌ها و طرح‌ها گفت: «یکی از اهداف برگزاری جایزه نوآوری آزاده، آموزش، منتورینگ و حمایت از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای با موسس خانم است تا این دسته از کسب‌وکارها به محصولی جذاب و قابل ارائه دست پیدا کنند. براین اساس در زمان داوری تیم‌ها معیارهایی همچون شناخت یک مشکل واقعی، ارائه راهکار خلاقانه مطابق نیاز بازار، تبیین ارزش‌های مناسب، داشتن پتانسیل رشد، برخورداری از مزیت رقابتی پایدار و داشتن تیم متخصص و مناسب را در اولویت قرار دادیم». 

در بخش پایانی مراسم جایزه نوآوری آزاده، ۹ تیم برتر معرفی شدند. بخش استارتاپ‌ها در دو قسمت برگزار شد که تیم‌های هیرا (پلتفرم کارپولینگ) و بتاتیک (برنامه مربی شغلی هوشمند) رتبه مشترک نخست را بدست آوردند. جایگاه دوم به طور مشترک به استارتاپ‌های اسکیلنت (طراحی بازی روان‌شناختی) و کاریفان (پلتفرم ارائه تجربه در حوزه حفاظت محیط زیست) تعلق گرفت و دو تیم فامون (پلتفرم فرهنگی در حوزه تئاتر) و نوروکید (پلتفرم جامع‌شناختی در حوزه اوتیسم) به طور مشترک در رتبه سوم قرار گرفتند.

در بخش شرکت‌های با محصول نوآورانه تیم‌های ویدا (پلتفرم احراز هویت دیجیتال)، آرتیدام (دامداری هوشمند) و کوآدو (تولید نانو) به عنوان تیم‌های اول تا سوم معرفی شدند. 

با حمایت شرکت‌های همکاران سیستم، اکتوور، آنسو، زرین پال، به دان، نشاسته البرز، کانکتیم، پیوست، شناسا، پادرو، آسیاتک، شیمی پخش پیکان، پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی و سایر حامیان نخستین رویداد جایزه نوآوری آزاده جوایز نقدی به مبلغ ۲۵۰، ۲۰۰ و ۱۵۰ میلیون ریال به استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای اول تا سوم اهدا شد.

تجلیل از بانوی آزاده

در مراسم رویداد نهایی جایزه نوآوری آزاده ضمن تجلیل از شخصیت برجسته بانوی فقید آزاده داننده از ویژگی‌های شاخص وی یاد شد. 

آزاد معروفی، دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در این مراسم با اشاره به توانمندی، پشتکار و ذهن سیستماتیک آزاده داننده گفت: «زنان کارآفرین با الگوبرداری از شخصیت خانم داننده می‌توانند قدرتمندتر از مردان در حوزه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشند و مسیر ماندگار آزاده را ادامه دهند».

حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در این مراسم گفت: «صلابت، خوشرویی، پشتکار و داشتن روحیه بالا از جمله ویژگی‌های خانم آزاده داننده بود. تمامی افرادی که در حوزه اکوسیستم استارتاپی فعالیت می‌کنند نیز می‌بایست این ويژگی‌ها را داشته باشند تا بتوانند راه موفقیت را طی کنند».

در حاشیه مراسم پایانی نخستین دوره جایزه نوآوری آزاده، فضایی به عنوان نمایشگاه استارتاپ‌ها طراحی شده بود تا کسب‌وکارها بتوانند ایده‌های خود را برای حاضران در مراسم و سرمایه‌گذاران تشریح کنند.      

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا