تجارتتکنولوژی

داده‌محوری چطور به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند؟

دنیای امروز ما با توجه به رشد تکنولوژی و تاثیر آن بر همه جنبه‌های زندگی و کار ما بسیار به داده‌ها و اندازه‌گیری آن‌ها وابسته شده است. تمام مسائلی که در زندگی روزمره و کار با آن روبه‌رو هستیم ارقام و میزانی دارد که داده‌ی آن به شمار می‌رود. در ابتدا بهتر است ببینیم هنگامی که از داده حرف می‌زنیم دقیقا منظورمان چیست؟ داده را می‌توان اطلاعات، دانسته‌ها و آمار یک مسئله یا روند دانست، ارقامی که بتوان اندازه‌گیری کرد و از ارتباط‌ آن با نتایج درک و تحلیلی از وضعیت آن مسئله ارائه داد. داده‌ها و انواع آن گستره‌ی وسیعی دارند اما آن‌چه در این مقاله مدنظر ماست داده‌هایی است که در کسب‌وکار به آن‌ها نیاز داریم. داده‌هایی که حالا می‌توان به‌طور آنلاین بایگانی کرد و به آن‌ها دسترسی داشت و در لحظه تحلیل‌شان کرد.

از جمله عواملی که داده محوری را در سراسر جهان افزایش داده است افزایش دسترسی به اینترنت، دسترسی پهنای باند، استفاده از تلفن همراه و استفاده از رسانه‌های اجتماعی است. حالا داده‌محوری یا فرهنگی که بر اساس داده‌ عمل می‌کند در دنیا بسیار رایج است و اهمیت آن برای کسب‌وکارها روشن است. حجم داده‌ به قدری زیاد شده است که دیگر به هیچ‌وجه نمی‌توان نسبت به آن و البته معنای آن بی‌توجه بود. در واقع آنچه برای تجارت اهمیت دارد حجم داده نیست، بلکه دانستن نحوه استفاده از آن است.

بنابراین سازمان‌ها و شرکت‌های بسیاری به دنبال ایجاد یک فرهنگ داده-محور در کسب‌وکار خود هستند. اما منظور از فرهنگ داده‌-محور در یک کسب‌وکار چیست؟ فرهنگی است که در آن استفاده از داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها برای به دست آوردن بینش تجاری که منجر به بهبود می شود، در اولویت است. به این معنا که برای هر تصمیم و اتخاذ هر استراتژی کاری به داده‌ رجوع کنیم و با توجه به تحلیل آن‌ها برای مسائل مختلف تصمیم بگیریم.

پیش از این وابستگی به داده‌ها، میدان دادن به تصمیمات بر اساس شناخت سنتی بازار روش معمول بوده و درست است که ریسک کردن نیز در تجارت نتیجه می‌دهد، اما این بدان معنا نیست که شرکت‌ها باید کورکورانه به دنبال فرصت‌ها باشند. رویکرد داده محور یعنی تصمیم مبتنی بر داده، فرایند استراتژیک استفاده از تحلیل این داده‌ها برای شناسایی فرصت‌های تجاری جدید، ارائه خدمات بهتر به مشتریان، رشد فروش، بهبود عملیات و موارد دیگر است. این رویکرد به کسب‌وکارها اجازه می دهد تا از داده‌ها برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی دقیق در جهت پیگیری اهداف تجاری خود استفاده کنند.

داده‌محوری در تحلیل تعاملات مالی

یکی از مهم‌ترین داده‌های هر سازمانی داده‌های مالی آن است. داده‌ی مالی یعنی گزارشی از وضعیت درآمد، تراکنش‌ها، واریزها و برداشت‌ها و هرآن‌چه به حساب بانکی یا کیف پول آنلاین آن کسب‌وکار مربوط است. امروزه کسب‌وکارها این گزارش‌ها را دیگر به صورت سنتی از بانک‌ها درخواست نمی‌کنند و شرکت‌ها و استارتاپ‌های فینتکی با ابزارهای گزارش و تصویرسازی داده‌ این اطلاعات را به‌راحتی و بدون دردسر و تنها با یک کلیک به آن‌ها ارائه می‌دهند. این شرکت‌های برنامه‌هایی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند داده‌های مالی موردنیاز کسب‌وکارها را به صورت گزارشات دقیق و با جزئیات کامل با نمودارها و روش‌های مختلف به آن‌ها نشان دهد و بینشی قابل استناد برای تصمیم‌گیری ارائه کند.

داده‌محوری در تحلیل تعاملات مالی
داده‌محوری در تحلیل تعاملات مالی

در ایران نیز وندار  یک استارتاپ فینتکی است که تلاش می‌کند این فناوری‌های مالی را با استانداردهای این حوزه در سراسر جهان ارائه دهد. این شرکت برای کسب‌وکارها ابزاری به نام کردار دارد که داده‌های کانال‌های مالی یک کسب‌وکار در وندار را مصورسازی می‌کند و مانند یک دستیار هوش تجاری در لحظه به شما وضعیت داده‌های مالی را گزارش می‌دهد.

وندار به عنوان یک پکیج یکپارچه تمام ابزارهای مالی که یک کسب‌وکار نیاز دارد ارائه می‌دهد. کردار نیز به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت پول در این میز کار پر و پیمان به صاحبان کسب‌وکار بینشی قابل استناد از وضعیت درآمد و زاویه دیدی که بتوان مسیر رشد آن کسب‌وکار را مشخص کرد. در نگاه کلی سوالاتی که ابزار کردار به آن‌ها پاسخ می‌دهد عبارتند از:

درآمد شما چقدر بوده؟ تعداد واریزهای موفق چقدر بوده؟ گردش مالی چگونه بوده؟ مقایسه درآمد دیروز و میانگین درآمد روزهای اخیر به چه شکل است؟ و البته با توجه به تعداد ابزارهایی که هر کسب‌وکار در وندار فعال می‌کند از قبیل درگاه پرداخت، تسویه، پرداخت خودکار و غیره گزارش‌های بیشتر و جزئی‌تری نیز دریافت می‌کند.

سازمان‌های که دغدغه‌ی داده‌محور بودن دارند و می‌خواهند آن را به عنوان یک فرهنگ در شرکت تثبیت کنند  به گزارش‌های ابزار کردار از جمله گزارشی از شاخص درآمد مکرر (MRR)، شاخص ریزش مشتری (Churn) و شاخص تحلیل رفتار گروهی مشتریان  (Chohort) نیاز دارند.

گزارش‌های ابزار کردار به صاحبان کسب‌وکار نشان می‌دهد که چه چیزی به رشد آن‌ها کمک می‌کند، نیاز شرکت را از تشکیل تیم داده برطرف می‌کند و در لحظه تصویری قابل فهم برای تصمیم‌گیران شرکت از وضعیت مالی شرکت به آن‌ها ارائه می‌دهد که این موارد در کنار هم راهنمای صاحبان کسب‌وکار می‌شود و در نهایت به افزایش درآمد می‌انجامد.

داده‌محور بودن برای هر شرکتی با توجه به این‌که در تجارت آنلاین همه‌چیز بر پایه داده‌ها و تحلیل‌ آن‌ها می‌چرخد به یکی از اصول پایه در رشد و توسعه آن شرکت تبدیل شده است. زیرا با تحلیل تعاملات مالی است که هر شرکتی می‌تواند به نقاط ضعف خود پی ببرد و تصویر واضح‌تری از بخش‌های درآمدزا و کمتر درآمدزا داشته باشد.

 

https://vandar.io/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا