ایران

شورای رقابت دستور به رفع انحصار در حوزه شرکت‌های پرداخت داد 

آی‌تی ایران- شورای رقابت به دنبال شکایت انجمن فین‌تک از بانک مرکزی به خاطر اخلال در رقابت، ایجاد انحصار و اعمال محدودیت شدید در اعطای مجوز، به رفع انحصار مجوز شرکت‌های پرداخت رای داد. بررسی‌های شورای رقابت در این زمینه نشان داده که بانک مرکزی از ۱۰ سال گذشته تاکنون مجوز جدیدی برای فعالیت شرکت‌های پرداخت صادر نکرده و در این مدت، به‌غیراز ۱۲ شرکتی که مجوز فعالیت را دریافت کرده‌اند و تمامی آنها نیز به بانک‌ها وابسته هستند، بانک مرکزی به رقیب و فعال اقتصادی دیگری امکان ورود به این بازار را نداده است. 

در واقع شورای رقابت علاوه بر به جا دانستن شکایت انجمن فین‌تک ، صادر نشدن مجوز جدید برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در ۱۲ سال را مصداق بارز انحصار و اخلال در بازار تشخیص داد.

 همچنین این شورا ماده ۱۵ ضوابط جدید صدور مجوز برای شرکت‌های PSP را هم لغو کرد. طبق این ماده ۵۱ درصد سهام شرکت‌های PSP باید متعلق به بانک یا موسسه مالی و اعتباری غیربانکی باشد.

 انجمن فین‌تک در شکایت خود که شهریور سال گذشته به شورای رقابت ارائه کرده بود صادر نشدن مجوز جدید از سوی بانک مرکزی را مصداق انحصار عنوان کرده و خواستار برطرف شدن این انحصار شده بود. حال شورای رقابت اعلام کرده است پس از دو نوبت بررسی این شکواییه انجمن فین‌تک و بررسی دفاعیات بانک مرکزی به این نتیجه رسیده است که عمل بانک مرکزی عملاً موجب ایجاد انحصار و اعمال محدودیت شدید شده است.

فعالان حوزه فین‌تک این رای را یک اتفاق بزرگ در حوزه فناوری مالی عنوان می‌کنند. روز گذشته رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک در توییتر خود از صدور رأی شورای رقابت به رفع انحصار مجوز شرکت‌های پرداخت خبر داد و نوشت: «پیرو شکایت انجمن فین‌تک از بانک مرکزی در شورای رقابت، این شورا رویه‌های ضدرقابتی و وجود انحصار در بازار پرداخت را احراز کرده و به رفع انحصار مجوز شرکت‌های پرداخت رأی صادر کرد.»

طبق گفته مدیر عامل شرکت شاپرک در نشست تخصصی پارادایم‌های پیش روی صنعت پرداخت که چندی پیش برگزاری شد در حال حاضر۴ بانک در خواست مجوز PSP را داده‌اند و این شرکت در حال بررسی شرایط لازم برای دریافت مجوز برای فعالیت این ۴ بانک در این بخش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا