ارز دیجیتال

کریپتوکارنسی چیست؟ دانلود کتاب آموزش ارز دیجیتال PDF

کریپتوکارنسی (که به اسم کریپتو نیز شناخته می‌شود) نوعی از پول یا همان ارز دیجیتال است که طراحی شده تا به عنوان محیطی برای انجام معاملات عمل کند. در این حوزه از علم کریپتوگرافی یا رمزنگاری برای حفظ امنیت و تایید تراکنش‌ها و همچنین کنترل ایجاد واحدهای جدید یک ارز دیجیتال خاص، استفاده می‌کنند.

بسیاری از ارزهای دیجیتال روی فناوری بلاک چین ساخته می‌شوند که یک دفتر کل توزیع شده است که توسط شبکه‌ای توزیع شده از کامپیوترها، اجرا می‌شود. کریپتوکارنسی‌ها متفاوت با ارزهای فیات مانند دلار آمریکا یا پوند بریتانیا هستند، چون هیچ مقام مرکزی آن‌ها را صادر نمی‌کند.

بنابراین ارزهای دیجیتال به‌صورت بالقوه از دستکاری یا مداخله دولت‌ها در امان هستند. در ادامه این مطلب تا انتها همراه ما باشید تا بیشتر توضیح دهیم ارز دیجیتال چطور کار می‌کند و چه انواعی دارد.

ارزهای دیجیتال چطور کار می‌کنند؟

عملکرد اکثر ارزهای دیجیتال بدون پشتیبانی یک بانک یا دولت مرکزی است. به جای تکیه به ضمانت‌های دولتی، فناوری غیرمتمرکزی به اسم بلاک چین بنیاد عملکرد ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

ارزهای دیجیتال مانند سکه‌های پول یا پول کاغذی وجود ندارند. بلکه آن‌ها تنها در فضای اینترنت معنا داشته و حضور دارند. آن‌ها را می‌توانید مانند توکن‌های مجازی در نظر بگیرید که ارزششان را بازار تعیین می‌کند، یعنی کسانی که قصد خرید یا فروششان را دارند.

کریپتوکارنسی از طریق فرآیندی به اسم استخراج شکل می‌گیرد که در این فرآیند از قدرت پردازش کامپیوتری برای حل معادلات پیچیده ریاضی و کسب کوین، استفاده می‌شود. کاربران همچنین می‌توانند از صرافی‌های ارز دیجیتال کریپتوهای مورد نظر خود را بخرند و سپس آن‌ها را در کیف پول‌های مخصوص نگهداری کنند یا به کیف پول دیگری انتقال دهند. عملکرد بلاک چین‌ها معمولا از طریق الگوریتم‌های اجماع اثبات سهام (PoS) و اثبات کار (PoW) است. در الگوریتم اثبات کار، ماینرها نقش دارند و در این فرآیند از دستگاه‌های محاسباتی خاصی استفاده می‌شود.

اما الگوریتم اثبات سهام برپایه استیک کردن است. در سیستم استیک کردن، پاداش‌ها برای کمک به اجرای شبکه توزیع می‌شود و برای این منظور کاربران باید دارایی‌های خود را در کیف پول‌های خاصی نگهداری کنند. یک تعداد از دارایی‌های اثبات سهام به مسترنودها نیز اجازه می‌دهند، یک فرآیند استیکینگ پیچیده‌تر که معمولا به حداقل تعداد مشخصی از کوین‌ها نیاز دارد.

ارزهای دیجیتال چطور کار می‌کنند؟
ارزهای دیجیتال چطور کار می‌کنند؟

چه کسانی در حوزه کریپتوکارنسی نقشی تاریخی داشته‌اند و تاثیرگذار بوده‌اند؟

در تمام تاریخ کریپتوکارنسی برخی افراد تاثیر قابل توجهی گذاشته‌اند. ابتدا باید «ساتوشی ناکاموتو» را نام ببریم که شروع کننده این حوزه با خلق بیت کوین (BTC) بود. سپس به نام بعدی «ویتالیک بوترین» می‌رسیم که به واسطه ساخت اتریوم (ETH) به شهرت رسید و تاثیر بسیار زیادی روی جنبش کریپتوکارنسی گذاشت. با خلق اتریوم، جهان گسترده‌ای از توکن‌های مختلف روی این شبکه ساخته شدند که نام آن‌ها توکن‌های ERC-20 است.

نفر بعدی «جد مک کالب» است که در روزهای اول کریپتوکارنسی به افزایش شهرت بیت کوین کمک کرد. او بیان‌گذار صرافی Mt. Gox بود، محلی که معاملات بیت کوین در آن انجام می‌شدند. گرچه این صرافی پس از ۴ سال فعالیت در سال ۲۰۱۴ بسته شد. همچنین باید از «چانگ پنگ ژائو» یاد کنیم که به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا یعنی بایننس، به افزایش دسترسی کاربران در دنیا به ارزهای دیجیتال کمک کرد. افراد دیگری نیز در این حوزه نام‌های بزرگی بودند و تاثیرات زیادی داشته‌اند.

چرا قیمت ارزهای دیجیتال بسیار فرار است؟

به علت نوپا بودن این صنعت، نوسان قیمت ارزهای دیجیتال بسیار زیاد است. سرمایه‌گذارانی که وارد این حوزه می‌شوند و دوست دارند سریعا به پول زیادی برسند، متوجه می‌شوند که قیمت ارزهای دیجیتال فرق می‌کند و این موضوع می‌تواند روی سرمایه آن‌ها تاثیرات زیادی داشته باشد. تعداد افرادی که از کوین‌ها استفاده می‌کنند و هدفشان از این کار، روی قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد. اگر تعداد افراد بیشتری یک ارز را بخرند، به جای این‌که فقط از آن نگهداری کنند، قیمت افزایش پیدا خواهد کرد.

ارزش کریپتوکارنسی همچنین با توجه به میزان عرضه آن مشخص می‌شود. به‌عنوان مثال پروتکل بیت کوین به‌نحوی برنامه‌ریزی شده است که تعداد کوین‌های آن پس از استخراج کامل به ۲۱ میلیون عدد برسد. بنابراین هرچه افراد بیشتری وارد حوزه کریپتو می‌شوند، نایابی بیت کوین ناچارا افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه قیمت آن نیز بالا می‌رود. بعضی کوین‌ها از مکانیسم سوزاندن برای افزایش ارزش خود استفاده می‌کنند، در این روش بخش از موجودی کل آن کوین‌ها سوزانده می‌شود. از جمله این نوع ارزهای دیجیتال باید به بایننس کوین اشاره کنیم.

اگر تعداد حساب‌هایی که موجودی بسیار زیادی از یک ارز دیجیتال خاص را دارند شروع به فروش آن کنند، باعث افت قیمت آن ارز خواهند شد. این حساب‌ها را معمولا به اسم وال‌ها یا نهنگ‌ها می‌شناسند، چون بخش زیادی از موجودی یک ارز را در اختیار دارند و با فروش ارزهای خود می‌توانند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهند.

چرا قیمت ارزهای دیجیتال بسیار فرار است؟
چرا قیمت ارزهای دیجیتال بسیار فرار است؟

انواع ارزهای دیجیتال

انواع ارزهای دیجیتال را می‌توان در دسته‌های زیر قرار داد:

کوین‌هایی که هدف از طراحی آن‌ها این است که به‌عنوان یک ارز خاص استفاده شوند و روی بلاک چین خاص خود ایجاد می‌شوند. به‌عنوان مثال اتر ارز دیجیتالی است که برپایه بلاک چین اتریوم قرار دارد.

«آلت کوین‌ها» به هر ارز دیجیتال برپایه بلاک چین می‌گویند و بیت کوین جزو آن‌ها نیست. کلمه آلت کوین، مخففی برای عبارت «alternative to bitcoin» یا جایگزینی برای بیت کوین است و اکثر آلت کوین‌ها به‌نوعی برای رفع مشکلات بیت کوین ایجاد شده‌اند. از جمله بهترین آلت کوین‌ها بازار باید اتریوم، بایننس کوین، کاردانو و فانتوم را نام ببریم.

بعضی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین عرضه محدود دارند که به ایجاد تقاضا و تقویت رشد آن‌ها کمک می‌کند. به‌عنوان مثال خالق (یا خالقان) بیت کوین، حداکثر موجودی آن را ۲۱ میلیون کوین مشخص کرده‌اند.

توکن‌هایی که روی یک بلاک چین موجودی ساخته می‌شوند، دارایی‌های قابل برنامه‌ریزی نام می‌گیرند که فرموله کردن و اجرای قراردادهای هوشمند بی‌همتا را امکان‌پذیر می‌کنند. از این قراردادها خارج از شبکه بلاک چین می‌توان برای اثبات مالکیت دارایی‌ها استفاده کرد. از توکن‌ها می‌توان برای نشان دادن واحدهای ارزش مانند پول، سکه و دارایی‌های دیجیتال استفاده کرد و آن‌ها را همچنین می‌توان برای سایرین فرستاد یا از آن‌ها دریافت کرد.

استیبل کوین‌ها نوع دیگری از ارزهای دیجیتال هستند که ارزش آن‌ها برابر با ارزها یا دارایی‌های فیات مانند طلا است. اکثر استیبل کوین‌ها ارزشی برابر با یک دلار آمریکا دارند و از معروف‌ترین آن‌ها باید تتر و یو اس دی سی را نام ببریم.

توکن‌های غیرمثلثی یا NFTها نیز نوع دیگری از ارزهای دیجیتال هستند که یک نوع خاص دارایی به‌شمار می‌روند که قابل جایگزینی نیست. یک بیت کوین به‌عنوان مثال مثلثی است، یعنی شما می‌توانید آن را با یک بیت کوین دیگر مبادله کنید و دقیقا چیز مشابهی را به‌دست آورید.

اما یک NFT را نمی‌توان کپی کرد. اگر یک کارت معاملاتی بی‌همتا را با یک کارت متفاوت عوض کنید، چیز کاملا متفاوتی نصیبتان خواهد شد. در پایان برای آشنایی بیشتر با ارزهای دیجیتال و مطالبی مانند معایب و مزایای آن‌ها، قوانین مربوط به کریپتوکارنسی و… توصیه می‌کنیم PDF ارز دیجیتال چیست را دریافت کنید تا به طور کامل با این مبحث و فرصت‌های موجود در آن آشنا شوید.

برای دانلود کتاب آموزش ارز دیجیتال PDF به لینک زیر مراجعه کنید:

https://omidfadavi.me/product/pdf-what-is-cryptocurrency/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا