متا

شکایت متا از شرکت استخراج‌کننده اطلاعات بیش از ۶۰۰ هزار کاربر فیسبوک

متا، شرکت مادر فیسبوک، به تازگی شکایتی را علیه شرکت Voyager Labs طرح و این مجموعه را به ایجاد ده‌ها هزار اکان جعبلی برای دریافت اطلاعات از پروفایل بیش از ۶۰۰ هزار کاربر فیسبوک متهم کرده است.  

در این شکایت آمده که این شرکت فعال در حوزه اقدمات نظارتی، اطلاعاتی همچون پست‌ها، لایک‌ها، فهرست دوستان، تصاویر و کامنت‌ها را به همراه سایر جزئیات از گروه‌ها و صفحات در این شبکه اجتماعی استخراج کرده است.  

بنابر ادعای متا، Voyager Labs فعالیت‌های خود در زمینه گردآوری اطلاعات کاربران را پشت نرم‌افزار Surveillance Software خود پنهان کرده و افزون بر این، داده‌های کاربران اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، لینکدین و حتی تلگرام را نیز برای فروش و کسب سود جمع‌آوری کرده است.  

در این شکایت، متا از قاضی خواسته که Voyager Labs را برای همیشه از حضور در فیسبوک و اینستاگرام محروم کند. متا همچنین اعلام کرد که اقدامات این شرکت باعث شده که خسارات زیادی از جمله هزینه‌های مربوط به تحقیقات به آن وارد شده است.

در بخشی از این شکایت، شرکت مادر فیسبوک مدعی می‌شود که Voyager Labs داده‌های اکانت‌های متعلق به کارمندان سازمان‌های غیرانتفاعی، دانشگاه‌های، سازمان‌های رسانه‌ای خبری، مراکز بهداشتی و درمانی، نیروهای مسلح ایالات متحده، سازمان‌های دولتی محلی، ایالتی و فدرال، سازمان‌های دولتی و همچنین والدین، بازنشستگان و اعضای اتحادیه‌ها را گردآوری کرده است.

متا همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که اکانت‌های مرتبط با این شرکت را غیرفعال کرده و این شکایت نیز به دلیل عدم رعایت خط مشی و سیاست‌های این پلتفرم طرح شده است.

جسیکا رومرو، مدیر اجرایی پلتفرم در متا در این خصوص گفت شرکت‌هایی چون Voyager Labs بخشی از صنعتی هستند که بدون توجه به کاربرانی که مورد هدف قرار می‌گیرند و برای اهدافی مشخص، داده‌های کاربران را به طور مخفیانه گردآوری می‌کند. سپس این اطلاعات را به اشتراک می‌گذارد که این امر نقض حقوق مدنی افراد محسوب می‌شود.

گاردین در سال ۲۰۲۱ در گزارشی اعلا کد که مرکز پلیس لس‌انجلس، ابزارهای نظارت بر رسانه‌های اجتماعی شرکت Voyager را تست کرده است. گفته می‌شود این شرکت به این مرکز اعلام کرد که می‌تواند از این نرم‌افزار برای ردیابی اکانت‌های دوستان مظنونان در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.

همچنین گفته شده که با این نرم افزار می‌توان جرایم را قبل از وقوع با فرضیاتی درباره فعالیت‌های فرد و مطالب انتشاریافته توسط وی در شبکه‌های اجتماعی پیش‌بینی کرد.

گردآوری اطلاعات در متا، موضوع تازه‌ای نیست این شرکت در سال ۲۰۲۱ نیز شکایتی را علیه فردی که اطلاعات ۱۷۸ میلیون کاربر را جمع‌آوری کرده بود، تنظیم کرد. در نوامبر گذشته نیز، کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند، متا را به دلیل کوتاهی در ممانعت از دستیابی سوءاستفاده‌گران به شماره‌های همراه و دیگر اطلاعات میلیون‌های کاربر ۲۶۵ میلیون یورو جریمه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا