اپلگوگل

اپل و گوگل طی یک دهه از بین می‌روند؟

طی سالهای اخیر صنعت تکنولوژی به نوعی روی کروزکنترل قرار داشته است و دو بازیگر بزرگ آن یعنی اپل و گوگل به جایی رسیده‌اند که احتمالا تا ۱۰ سال آینده با تخریب خلاق ناشی از رقابت از قله به پایین کشیده خواهند شد.

حتی مهمترین نوآوری‌های این سال‌ها مانند صفحات نمایش خمیده ، 5G و حتی بلاکچین و کریپتوکارنسی در ایجاد یک انقلاب تکنولوژی که متحول کننده آینده باشد ناموفق بوده‌اند و به نظر می‌رسد که شرکتهای بزرگ تکنولوژی هم به نقطه‌ای رسیده‌اند که دیگر نوآوری‌های بزرگی ارایه نمی‌دهند.

گوگل سالهای اخیر عمدتا بخش عمده تمرکز درآمدی خود را بر تبلیغات آنلاین استوار کرده و اپل نیز مشغول دریافت سهم خود از درآمد ایجاد شده از اپ استور و یا پلتفرمهایی چون اپل موزیک بوده است.

فشار روزافزون رگولاتورها در سراسر جهان بر اپل به شدت هژمونی اپ استور این شرکت را تهدید می‌کند و این در حالی است که این شرکت خود را برای رونمایی از محصول پرسروصدایش ، عینک هوشمند ، آماده می‌کند.

اما در زمین بازی گوگل رشد قابل توجه چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT به شکل ویژه‌ای مسیردرآمدزایی صنعت تبلیغات این غول تکنولوژی را تهدید می‌کند.

به شکل ویژه جهان تکنولوژی به سمتی پیش می‌رود که مزیت‌های اصلی غول‌های تکنولوژی در آن در حال کم اثر و بی اثر شدن است.

رخنه در دیوار اپل 

بعد از سالها دعوای حقوقی و تحقیقات بین‌المللی و اظهارنظرهای سیاسی و حتی دادگاه‌های پرسروصدایی مثل اپیک گیمز، رگولاتورها سرانجام به آنچه می‌خواستند دست پیدا کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها اپل خود را برای به روزرسانی سیستم عامل آی او اس آماده می‌کند که برای نخستین بار به شرکتهای متفرقه این امکان را می‌دهد که اپ استور خود را برای آیفون و آیپد ایجاد کنند.

اپل همواره معتقد بوده که مدل اپ استور و محدود کردن اپلیکیشن‌های آیفون و آی پد به نصب اپلیکیشن از این طریق برای اطمینان از امنیت و استانداردهای محتوایی بوده است. اپل هم اکنون از اغلب اپلیکیشن‌های روی اپ استور بابت هر تراکنش ۳۰ درصد کمیسیون دریافت می‌کند.

اما منتقدان این شرکت شامل رگولاتورها، نمایندگان مجلس، توسعه‌دهندگان گیم، رقبا، استارتاپ‌ها، ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و به طور کل هر کسی به غیر از اپل معتقدند که این مدل اپ استور به طور پایه‌ای ضد رقابتی است.

حالا باید دید نخستین آزمایش اپل در ایجاد رخنه در دیوار بزرگی که دور خود کشیده به کجا خواهد انجامید.

رقیب جدی گوگل در راه است

تهدید جدی که پیش روی گوگل قرار دارد ChatGPT است. این چت بات محبوب که توسط OpenAI ساخته شده توانسته توجه بسیاری را در سیلیکون ولی به سمت خود  جلب کند و سرمایه‌گذاران بزرگی را هم به سمت خود آورده است.

حالا مشخص است که گوگل از این بابت به شدت تهدیدمی‌شود و حتی مشخص شده که مدیران گوگل برای مواجهه با این رقیب تکنولوژیک به تکاپو افتاده‌اند. حالا مشخص شده که مایکروسافت می‌خواهد به تنهایی ۱۰ میلیارد دلار روی OpenAI سرمایه‌گذاری کند تا محصولات این شرکت مانند موتور جست و جوی بینگ و همچنین مجموعه اپلیکیشن‌های آفیس با این تکنولوژی سازگار شوند.

ChatGPT از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین پرسش‌ها را پاسخ می‌گوید و به نوعی انقلابی در جهان جست و جو را رقم می‌زند و این برای گوگلی که جست و جو محور اصلی کسب و کار آن بوده اصلا ساده نیست.

با افزایش کاربران ChatGPT به مرور گوگل مهمترین مزیت خود یعنی آگهی‌های دیجیتالی را به مرور از دست خواهد داد.

طی سالهای اخیر بسیاری گوگل را به خاطر توجه بیش از حد به تبلیغات ( گوگل ادز ) مورد انتقاد قرار داده‌اند با این حال مشخص نیست دقیقا چه زمانی هوش مصنوعی قادر خواهد بود حاکمیت گوگل در عرصه جست و جو را به پایان ببرد با این حال برخی پیش‌بینی می‌کنند که این زمان کمتر از یک دهه خواهد بود.

منبع
فردای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا