ارز دیجیتال

اهمیت استاندارد ERC20 در چیست؟

دنیای ارزهای دیجیتال ممکن است برای سرمایه‌گذاران جدید و مردم عادی دلهره‌آور به نظر برسد؛ به خصوص برای کسانی که دانش فنی خاصی در مورد بلاک‌چین و قراردادهای هوشمند ندارند. با این حال، چشم‌انداز بسیاری از ارزهای دیجیتال جدید انواع مختلفی از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. در حالی که مطمئناً سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون داشتن دانش فنی در فضای کریپتو به موفقیت برسند، بدون شک کسب اطلاعات عمومی بیشتر در دنیای ارزهای دیجیتال به معنای نزدیک‌تر شدن به موفقیت است. مثلاً هنگام خرید اتریوم (خرید ETH) یا پیگیری قیمت اتریوم (قیمت ETH)، اطلاع از ERC20 و اهمیت آن به عنوان مهمترین استاندارد در بلاک‌چین اتریوم، بی‌تردید در تصمیم‌گیری‌های ما هنگام سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال تاثیرگذار خواهد بود.

در این مقاله، قرار است اطلاعاتی را درباره مهمترین استاندارد بلاک‌چین اتریوم یعنی ERC کسب کنیم.

استاندارد ERC20 چه محتویاتی دارد؟

استاندارد ERC20 شامل چندین عملکرد است که یک توکن سازگار باید بتواند آن‌ها را پیاده‌سازی کند. فهرست این عملکردها شامل موارد زیر است:

  • عرضه کل (Total Supply): اطلاعاتی درباره تعداد کل توکن‌های عرضه‌شده ارائه می‌دهد.
  • موجودی (Balance Of): به قرارداد اجازه می‌دهد که موجودی کیف پول تراکنش‌گر را ببیند.
  • انتقال (Transfer): انتقال تعداد مشخصی از توکن‌ها را به یک آدرس مشخص انجام می‌دهد.
  • انتقال از (TransferFrom): انتقال تعداد مشخصی از توکن‌ها را به یک آدرس مشخص انجام می‌دهد.
  • تأیید (Approve): به یک خرج‌کننده اجازه می‌دهد تا تعداد معینی توکن را از یک حساب مشخص برداشت کند.
  • اجازه (Allowance): مجموعه‌ای از توکن‌ها را از یک خرج‌کننده به مالک بر می‌گرداند.

همچنین، این توابع دو رویداد دیگر را نیز راه‌اندازی می‌کنند؛ رویداد انتقال (که هر زمان که توکن‌ها منتقل می‌شوند اتفاق می‌افتد) و رویداد تایید/اعتبارسنجی، که در صورت نیاز به تایید فعال می‌شود.

امروزه مردم می‌توانند توکن‌های ERC20 را به صورت همتا به همتا بین یکدیگر یا در صرافی‌های ارزهای دیجیتال مانند والکس معامله کنند.

مختصری درباره ماهیت استاندارد ERC20 در اتریوم

ERC20 به استاندارد اسکریپت‌نویسی مورد استفاده در بلاک‌چین اتریوم اشاره دارد. این استاندارد فنی، تعدادی از قوانین و اقداماتی را تدوین می‌کند که یک توکن یا قرارداد هوشمند اتریوم باید دنبال کند و مراحلی را تعیین می‌کند تا بتوان آن قوانین و اقدامات را پیاده‌سازی کرد. شاید ساده‌ترین حالت این باشد که ERC20 را مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و عملکردهای اساسی در نظر بگیریم که هر توکن جدیدی که در شبکه اتریوم ایجاد می‌شود، باید از آن مجموعه پیروی کند.

تاریخچه ERC20

ERC20 توسط توسعه‌دهندگان اتریوم (به نمایندگی از جامعه بزرگتر این ارز دیجیتال) در سال ۲۰‍۱۵ ایجاد و در سپتامبر ۲۰۱۷ به رسمیت شناخته شد.

برای ایجاد یک توکن با چنین استانداردی بر روی بلاک‌چین اتریوم، یک توسعه‌دهنده یا گروهی از توسعه‌دهندگان باید آنچه که به عنوان یک پیشنهاد بهبود اتریوم (Ethereum Improvement Proposal یا به اختصار EIP) شناخته می‌شود را به تیم اتریوم ارائه دهند. این پیشنهاد بهبود، عملکرد جدید را همراه با پروتکل‌ها و استانداردهای خاص آن توصیف می‌کند. سپس یک کمیته آن EIP را بررسی، تایید، اصلاح و نهایی می‌کند. در این مرحله است که می‌توان آن را یک توکن ERC20 نامید.

پس از آن، قراردادهای هوشمند و سایر ویژگی‌های درون اتریوم، موظف به انطباق با یکی از استانداردهای تایید شده هستند. در حالی که ERC20 شاید مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین استاندارد در میان همه این استانداردهای ERC باشد، اما تنها استاندارد موجود نیست.

اهمیت استاندارد EC20

ERC مخفف عبارت «Ethereum Request for Comment» به معنای «درخواست اتریوم برای اظهار نظر» است و درخواست برای اظهار نظر، مفهومی مشابه با یک مفهوم است که توسط کارگروه مهندسی اینترنت، به عنوان ابزاری برای انتقال نکات فنی ضروری و الزامات به گروهی از توسعه‌دهندگان و کاربران ابداع شده است.

استاندارد ERC20 برای مدتی یک مسیر غالب برای ایجاد توکن‌های جدید در فضای ارزهای دیجیتال بوده است. این امر به ویژه در بین عرضه‌های اولیه کوین (ICO) و شرکت‌های تامین مالی جمعی محبوبیت بالایی داشته‌است. در حال حاضر ده‌ها هزار توکن متمایز از یکدیگر وجود دارد که بر اساس استاندارد ERC20 صادر شده و در حال فعالیت هستند.

در حالی که بسیاری از قراردادهای هوشمند ERC20 برای اجرای روال‌ها و عملکردهای مختلفی در فضای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیاری از آنها برای ایجاد توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) و با هدف عرضه اولیه سکه (ICO) به کار گرفته شده‌اند.

اهمیت استاندارد EC20
اهمیت استاندارد EC20

عرضه اولیه کوین (Initial Coin Offering یا به اختصار ICO) در بازار کریپتو ارزهای دیجیتال، اساساً معادل با عرضه اولیه عمومی (initial Public Offering یا به اختصار IPO) در بازار سهام است. یک شرکت کریپتو که به دنبال جمع‌آوری پول برای ایجاد یک ارز دیجیتال، اپلیکیشن یا سرویس غیرمتمرکز است، یک عرضه اولیه کوین را به عنوان راهی برای تامین سرمایه از سرمایه‌گذاران و پذیرندگان اولیه به راه می‌اندازد.

گزارشی منتشر شده توسط یاهو نیوز (Yahoo! News)، حاکی از آن است که توکن‌های ERC20 تقریباً به تنهایی بر بازار رو به افزایش ICO در سال ۲۰۱۷ تسلط داشته‌اند و بسیاری از ارزهای دیجیتال موفق، طبق پروتکل ERC20 تأسیس شده‌اند. به عنوان مثال، ایاس (EOS) یک توکن مبتنی بر ERC20 است که بیش از ۱۸۵ میلیون دلار طی ۵ روز و از طریق ICO جمع آوری کرد. بانکور (BNT) نیز یکی دیگر از این موارد است که در جریان عرضه اولیه توکن ERC20 خود، ۱۵۳ میلیون دلار را تحت عنوان عنوان سرمایه‌های جمعی به دست آورد. چندین توکن دیگر مطابق با ERC20 وجود دارند که هرکدام چندین میلیون دلار در عرضه اولیه کوین‌ها جمع آوری کرده‌اند.

 

منبع: مقاله مهم‌ترین استاندارد شبکه اتریوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا