گوناگون

اختلالات عصب حلزونی (آکوستیک)، علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن

یکی از اختلالات شایع شنوایی، آسیب‌دیدگی عصب حلزونی گوش، توسط نورینوم آکوستیک است که در مواقع حاد، منجر به از دست رفتن شنوایی بیمار می‌شود. این عارضه سالانه هزاران نفر را درگیر می‌کند. در این مطلب قصد داریم به معرفی اختلالات عصب حلزونی/آکوستیک، علت، علائم و راه‌کار‌های درمان آن بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

اختلالات عصب حلزونی/آکوستیک چیست؟

نورینوم‌ آکوستیک (vestibular schwannoma) تومار‌های خوش‌خیم و غیرسرطانی هستند که رشد کند و آهسته‌ای دارند و در امتداد عصب هشتم جمجمه‌ای (عصب دهلیزی) تشکیل می‌شوند. این تومار‌‌ها عصب‌هایی که از مغز به گوش داخلی منتهی می‌شوند را تحت تاثیر قرار می‌دهند و می‌توانند موجب اختلال در عملکرد شنوایی و تعادل شخص شوند.

انواع نورینوم آکوستیک

به طور کلی تومور نورینوم آکوستیک به دو شکل در بدن ظاهر می‌شود:

نورینوم‌ آکوستیک‌های یک طرفه پراکنده و یک طرفه

این نوع تومور‌ها در یک طرف بدن رشد می‌کنند و اغلب به دلایل ناگهانی و غیر ژنتیکی بروز پیدا می‌کنند. نورینوم آکوستیک‌ یک طرفه در هر سنی می‌تواند ایجاد شود، اما معمولا در رنج سنی ۳۰ تا ۶۰ سال رخ می‌دهد.

نورینوم آکوستیک‌های دو طرفه

این تومور‌ها در دوطرف بدن رشد می‌کنند و معمولا در بدن افرادی بروز پیدا می‌کند که مبتلا به بیماری ژنتیکی نوروفیبروماتوز نوع ۲ هستند.

علائم نورینوم آکوستیک

از آنجایی که نوروم‌های آکوستیک اغلب روی عصب تعادل و شنوایی رشد می‌کنند، شایع‌ترین علائمی که ایجاد می‌کنند به شرح زیر هستند:

کم شنوایی یک طرفه

بیش از 90 درصد افراد مبتلا به نورینوم آکوستیک، دچار کم شنوایی در یک طرف از گوش خود می‌شوند. افراد مبتلا به این نوع کم شنوایی، اغلب تمایل دارند گوشی تلفن را به سمت گوش خاص قرار دهند یا در مکان‌های شلوغ به سختی قادر به پیدا کردن جهت صدا خواهند بود.

پری گوش

افراد مبتلا به نورینوم آکوستیک ممکن است در گوش خود احساس پری داشته باشند، طوری که انگار آب در گوش‌شان رفته است. این حس معمولاً به دلیل کاهش شنوایی ناشی از تومور ایجاد می‌شود.

احساس صدا در گوش (وزوز گوش)

وزوز گوش یکی از علائم بسیار شایع نورومای آکوستیک و بسیاری دیگر از بیماری‌های گوش داخلی است. افراد مبتلا به نوروم آکوستیک ممکن است صد‌هایی مانند وزوز یا خش خش را در گوش خود احساس کنند. صدای وزوز گوش بیمار می‌تواند به صورت ثابت یا دائمی باشد.

مشکلات تعادل و سرگیجه

اختلال در تعادل می‌تواند از اولین نشانه‌های نورینوم آکوستیک باشد. تومور‌های بزرگ ممکن است قسمتی از مخچه را تحت فشار قرار دهند و این امر می‌تواند منجر به افتادن بیمار شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، این تومور می‌تواند علائمی مانند بی‌حسی صورت، قرمزی چشم و سردرد‌های دردناک را نیز برای بیمار به همراه داشته باشد.

علائم نورینوم آکوستیک
علائم نورینوم آکوستیک

علت بیماری نورینوم آکوستیک چیست؟

در حال حاضر پزشکان دلیل قطعی برای بروز این بیماری پیدا نکرده‌اند. اما ظاهرا قرار گرفتن در معرض برخی تشعشعات در دوران کودکی و همچنین اختلالات ژنتیکی ریسک ابتلا به این بیماری را بالا می‌برند.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر متوجه کاهش شنوایی در یک گوش، زنگ زدن در گوش یا مشکل در تعادل خود شدید، فورا به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام نورینوم آکوستیک به جلوگیری از بزرگ شدن تومور و از دست رفتن شنوایی کمک بسیاری می‌کند. با استفاده نوبت دهی پزشک در درمانکده می‌توانید آنلاین و بدون معطلی از حاذق‌ترین پزشکان تهران نوبت دریافت نمایید.

روش‌های درمان نورینوم آکوستیک

روش‌های درمان نورینوم آکوستیک بسته به شدت رشد تومور، سن و سوابق پزشکی بیمار می‌تواند متفاوت باشد. روش‌های درمان این بیماری شامل موارد زیر است:

جراحی

جراحی یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان نورینوم آکوستیک است. اگرچه برگرندان شنوایی از دست رفته امکان‌پذیر نیست اما می‌توان شنوایی باقی مانده را حفظ کرد. همچنین برداشتن تومور با استفاده از جراحی می‌تواند مشکلات تعادل، بی‌ حسی صورت و سایز علائم را نیز برطرف کند.

پرتو درمانی

در این روش، با تابش پرتو‌های دقیق و هدفمند به تومور، از بافت‌های سالم اطراف محافظت می‌کند. در واقع پرتو درمانی برای از بین بردن تومار انجام نمی‌شود، بلکه هدف، توقف یا کند شدن سرعت رشد آن است. پرتودرمانی برای بیماران جوان و افرادی که دارای تومورهای بزرگ هستند توصیه نمی‌شود.

روش‌های تشخیص بیماری نورینوم آکوستیک

تشخیص قطعی این بیماری توسط دکتر گوش و حلق و بینی انجام می‌شود. در گام اول تست شنوایی‌سنجی به پزشک کمک می‌کند تا تشخیص دهد شنوایی بیمار تا چه اندازه سالم است. همچنین پزشک ممکن است برای بررسی دقیق توده تصویر‌برداری از نوع MRI را تجویز نماید. بررسی علائم بیمار توسط دکتر متخصص مغز و اعصاب نیز می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

روش‌های تشخیص بیماری نورینوم آکوستیک
روش‌های تشخیص بیماری نورینوم آکوستیک

جمع‌بندی

نورینوم آکوستیک تومار‌هایی هستند که بر روی عصب هشتم جمجمه‌ای گوش تکیل می‌شوند و می‌تواند کاهش شنوایی فرد را به دنبال داشته باشد. در این مقاله به معرفی این بیماری، انواع و روش‌های درمان آن پرداختیم. جهت رزرو وقت دکتر گوش و حلق و بینی در تهران، سامانه درمانکده در تمام ساعات شبا‌نه‌روزو در دسترس شما قرار دارد. افرادی که ساکن شهر تهران نیستند نیز می‌توانند از خدمات مشاوره پزشکی آنلاین این سایت بهره‌مند شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا