ایران

گزارش ۱۴۰۰ اتاقک منتشر شد

فقط ۹ درصد بازار اقامتگاه‌ها در اختیار پلتفرم‌های آنلاین است.

آی تی ایران- اتاقک به عنوانی یکی از پلتفرم‌های فعال در حوزه گردشگری گزارش عملکرد خود را منتشر کرد. طبق این گزارش که مربوط به سال ۱۴۰۰ است در حالی که پلتفرم‌های آنلاین بخش بزرگی یعنی ۷۰ درصد از بازار اقامتگاه را در اختیار دارند در ایران این سهم برای پلتفرم‌های آنلاین فعال در این زمینه تنها ۹ درصد است. این گزارش همچنین  نشان می‌دهد با وجود موانع و مشکلات از جمله شیوع کرونا، در دو سال گذشته  این شرکت از نظر شاخص فروش در این سال نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد متوسط ۴۴۰درصدی و از نظر شاخص تعداد رزرو، رشد متوسط ۱۹۵درصدی را تجربه کرده است.

رشد در سال‌های کرونا 

اتاقک  بعد از شروع فعالیتش از ۵ سال پیش اولین گزارش عملکرد خود را منتشر کرده است. در سال گذشته تعداد کاربران این سامانه اجاره اقامتگاه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر رسیده بود و میزان اقامتگاه‌های فعال در آن نیز به ۱۸هزار اقامتگاه رسیده است.

گزارش ۱۴۰۰ اتاقک منتشر شد

 اتاقک همچنین در نیم‌سال اول ۱۴۰۱ نسبت به نیم‌سال اول سال ۱۴۰۰ از نظر شاخص فروش، رشد بیش از شش‌برابری و از نظر شاخص تعداد رزرو، رشد بیش از سه‌برابری داشته است.

براساس اطلاعات این گزارش، تعداد اقامتگاه‌های فعال اتاقک به ۹هزار اقامتگاه می‌رسد و اتاقک در ۲۹۰ شهر کشور فعالیت می‌کند و سهمش در این زمینه ۲۳ درصد است. طبق همین آمار، پنج استان مازندران، تهران، البرز، گیلان و هرمزگان ۸۰ درصد از سهم فروش ناخالص این سامانه را تصاحب کرده‌اند.

این گزارش در بخش‌هایی به مشکلاتی که کرونا برای پلتفرم‌های فعال در حوزه گردشگری ایجاد کرده است اشاره کرده است. بر اساس این گزارش، نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط میزبانان، آموزش روش‌های جدید نظافت و پاکیزگی به میزبانان و تهیه و ارسال رایگان بسته‌های سپید به میزبانان از جمله رهکارهای اتاقک برای مقابله با مشکلات ناشی از کووید ۱۹ در دوران کرونا بوده است. با استفاده از همین راه‌حل‌های مقابله با کرونا، اتاقک توانسته نرخ رشد ۱۲۶۰درصدی در فروش ناخالص را در زمان همه‌گیری ثبت کند. 

بر اساس این آمار، دو راه حل معرفی اقامتگاه پرایم و افزایش تعداد اقامتگاه‌های آنی نیز برای حل مشکلات زمان‌بر بودن و دردسرهای انتخاب اقامتگاه در لحظات نزدیک به سفر برای مهمانان و پیچیده بودن فرایند رزرو آنلاین اقامتگاه برای کاربران ناآشنا به پلتفرم‌های آنلاین به کار برده شده‌اند.

از سوی دیگر طبق این گزارش،آمار بازدید از وب‌سایت و نصب اپلیکیشن اتاقک نیز با توجه به شرایط، وضعیت خوبی داشته است. بر اساس این آمار به طور میانگین روزانه بیش از ۲۷ هزار بازدید از اپلیکیشن و وب‌سایت اتاقک ثبت شده و اپلیکیشن این سامانه بیش از ۶۰۰ هزار نصب فعال در پایان سال ۱۴۰۰ داشته است. 

این گزارش نشان می‌دهد مهر و اسفند پرتقاضاترین ماه‌های رزرو اقامتگاه‌های اتاقک در سال ۱۴۰۰ بوده است. این گزارش اعلام کرده که برخلاف الگوی متداول سفر که بیشتر در نیمه اول سال اتفاق می‌افتد، در سال ۱۴۰۰ به دلیل پایان موج پنجم کرونا، تأثیر واکسیناسیون گسترده شهریورماه و تعطیلات مهرماه، شاهد تغییر الگوی رفتار مسافران بوده‌ایم.

کرونا رفت، اینترنت محدود شد

اتاقک هرچند توانسته در زمان شیوع کرونا طاقت بیاورد و سرپا بماند، اما شروع اختلال، قطعی و محدودیت اینترنت که همچنان هم ادامه دارد به این شرکت هم مانند کسب‌وکارهای دیگر ضربه زده است. 

سامانه اتاقک ضمن درنظرگرفتن شرایط گردشگری در پاییز که در میان شرکت‌های گردشگری به Low Season معروف است، پیش‌بینی رشد پنج‌برابری را در شاخص فروش برای پاییز ۱۴۰۱ متصور بود، ولی با شروع اعتراضات و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در پایان شهریورماه و ادامه آن تا به امروز، صنعت گردشگری و شرکت‌های مرتبط با آن‌ هم دچار مشکل شدند و این شرکت نتوانست براساس شاخص در نظر گرفته شده در این زمینه رشد کند.

 وضعیت اجتماعی ایران در سه ماه گذشته همراه با قطعی اینترنت، تعدیل نیروی گسترده در صنایع مختلف، افزایش نرخ دلار و طلا، تورم افسارگسیخته و همچنین فضای روانی نامطلوب مردم در شرایط فعلی، فشار را بر صنعت گردشگری بیشتر کرد و باعث شد اتاقک از پیش‌بینی رشد پنج‌برابری با واقعیت رشد دوبرابری در شاخص فروش روبه‌رو شود.

 این میزان پایین رشد، با توجه به وضعیت رشد سامانه اتاقک در سال ۱۴۰۰ و روند رشد پرشتاب این شرکت در چهار سال گذشته که در گزارش سال ۱۴۰۰ منتشر شده، خبر خوبی برای صنعت گردشگری نیست.

 طبق این گزارش در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۰ درصد رزرو اقامتگاه‌های اجاره‌ای در جهان به‌صورت آنلاین بوده است. براساس ارزیابی سال ۲۰۱۹، ۶۴ درصد مسافران ترجیح می‌دهند به جای هتل در اقامتگاه‌های اجاره‌ای بمانند. یکی از مهمترین دلایل آنها به‌صرفه‌بودن اقامتگاه‌های اجاره‌ای در مقایسه با هتل است. 

در این گزارش اعلام شده که بازار اقامتگاه‌های اجاره‌ای ایران در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است. سهم ایران از پلتفرم‌های آنلاین از بازار اقامتگاه‌های اجاره‌ای تنها ۹ درصد است. این در حالی است که این سهم در کشورهای همسایه مانند ترکیه ۵۶ درصد یا امارات ۶۳ درصد است. طبق این گزارش تعداد اقامتگاه‌های کل کشور، ۱۲۷ هزار اقامتگاه تخمین‌ زده می‌شود و سهم اتاقک از تعداد کل اقامتگاه‌های کشور ۱۴ درصد است. 

اتاقک به‌عنوان یکی از اولین سامانه‌های اجاره آنلاین اقامتگاه که کار خود را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرده، می‌گوید در سال ۱۴۰۰، رشد ۴۴۰ درصدی فروش ناخالص (GMV) داشته است. نرخ رشد مرکب سالانه فروش ناخالص اتاقک هم از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ برابر با ۱۹۰ درصد اعلام شده که حدود دو سال از آن را نیز متأثر از شیوع ویروس کرونا در جهان بوده است. نرخ رشد فروش ناخالص اتاقک در دوران کرونا؛ یعنی بین سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰، ۱۲۶۰ درصد عنوان شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا