گوناگون

شرکت مدرن سازان تولیدکننده قالب بتن

همان‌طور که می‌دانید، بتن یکی از اصلی‌ترین اجزای سازنده یک ساختمان است که کیفیت آن می‌تواند نقش بسیار مهمی در مقاومت و استحکام بنا داشته باشد. بتن در واقع مخلوطی از آب، سیمان و سنگدانه به حساب می‌آید که با سفت شدن این مخلوط که اصطلاحاً به آن «گیرش» گفته می‌شود، استحکام بالایی حاصل خواهد شد. بتن می‌تواند به عنوان فوندانسیون و پی یک ساختمان به کار رود و همین مسئله کافی است تا به اهمیت پی‌ریزی دقیق و باکیفیت پی ببریم.

طبیعتاً در ساخت و تهیه هر بخش از مصالح ساختمان موارد متعددی دخیل هستند که هر یک از آن‌ها می‌توانند نقش مهمی در نتیجه نهایی بنا داشته باشند. حال در روند به کار بردن بتن در ساخت ساختمان، افزون بر مصالحی که استفاده می‌شوند، ابزارآلاتی نیز نقش دارند که باید به آن‌ها توجه داشته باشیم. یکی از این ابزارآلات، قالب بتن است. قالب بتن نیز به عنوان ابزاری که در شکل‌گیری بتن نقش دارد، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله قصد داریم شما را با قالب بتن نحوه ساخت و انواع آن آشنا کنیم.

قالب بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

استفاده از قالب بتن به زمانی برمی‌گردد که به کارگیری بتن در ساخت بناها افزایش پیدا کرده و معماران، روش‌های مختلفی را برای شکل‌دهی به بتن ابداع کردند. حال در توضیح مفهوم قالب بتن باید بگوییم که قالب بتن، و داربست چکشی یک سازه موقتی یا دائمی است که بتن را تا رسیدن به مقاومت کافی، در خود نگه می‌دارد. در واقع قالب بتن و میان بولت آب بند درست شبیه به هر قالب دیگر، فرم خود را به موادی که درون آن قرار خواهند گرفت، القا می‌کند.

استفاده از قالب بتن، می‌تواند مزایای متعددی را به همراه داشته باشد. برای مثال، اگر بخواهیم بتن‌هایی را با اشکال مختلف تهیه کنیم، می‌توانیم قالب‌های جدیدی را طراحی کرده و از آن‌ها برای تهیه بتن استفاده کنیم. از طرفی این ابزار می‌تواند به حفظ استحکام بتن کمک کند؛ چرا که امکان شکست و ترک خوردن در قالب بتن کاهش پیدا می‌کند. حال ممکن است سوالاتی درباره فرایند قالب‌بندی برایتان ایجاد شود که به توضیح مختصری درباره آن نیز می‌پردازیم.

قالب‌بندی در واقع فرایندی است که در آن اجزای قالب بتن را سر هم کرده و در نهایت قالب بتن را آماده می‌کنیم. این اجزا می‌توانند از متریال گوناگونی تشکیل شوند، از جمله:

  • الوارهای چوبی
  • تخته لایه
  • فلزات
  • سرامیک
  • فیبرهای پلیمری تقویت‌شده

احتمالاً ساخت قالب با استفاده از متریال چوبی را بیشتر دیده باشید؛ چرا که «تخته قالب‌بندی» متداول‌ترین نوع قالب‌بندی است که در بیشتر عملیات‌های ساختمان‌سازی از آن‌ها استفاده می‌شود. این فرایند به هر طریق و با هر متریالی که باشد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و باید به آن توجه شود. در واقع زمانی که خاک یا سازه‌ای برای محافظت از بتن وجود نداشته باشد تا آن را تا زمان رسیدن به استحکام مورد نیاز پشتیبانی کند، باید از قالب بتن استفاده کنیم. مواردی که در ادامه نام برده‌ایم، مواردی هستند که استفاده از قالب بتن در آن‌ها ضروری است:

  • بازسازی سازه‌ها
  • برای ساخت سازه‌های توپر مثل ستون و پی ساختمان
  • پل‌ها
  • برج‌ها
  • ساختمان‌های عمومی
  • سازه‌های نامتقارن و نامنظم

در این موارد باید از قالب بتن برای بتن‌ریزی استفاده شود. حال که با قالب بتن و کاربرد آن آشنا شدید، باید ویژگی‌های قالب بتن باکیفیت را نیز بشناسید تا بتوانید بهترین نوع آن را انتخاب کنید. در ادامه این ویژگی‌ها را برایتان شرح خواهیم داد.

ویژگی‌های قالب بتن باکیفیت

زمانی که از اهمیت ویژه و به خصوص یک مورد صحبت می‌کنیم، بدیهی است که باید تمام قدم‌هایی که در مسیر آن برمی‌داریم، با اطمینان کامل و صددرصد باشد. از آنجایی که قالب‌بندی بتن نیز یکی از مهم‌ترین قسمت‌های پی‌ریزی ساختمان و درنتیجه شکل‌گیری یک بناست، باید در انتخاب قالب بتن مناسب دقت کافی را به خرج دهید تا از استحکام بنا مطمئن باشید. چند نکته مهم درباره انتخاب قالب بتن مناسب وجود دارد که باید از آن‌ها مطلع باشید:

مقاومت قالب بتن

برای آنکه از بروز خسارت‌های مالی و جانی پیش‌گیری کنید، باید از همان ابتدای کار مقاومت مصالح را در نظر بگیرید. مقاومت قالب بتن باید در نظر گرفته شده و توانایی تحمل فشار توسط آن اثبات شود. به این ترتیب ضمن تضمین ایمنی، می‌توانید جلوی وارد آمدن خسارت‌های مالی را نیز بگیرید.

دوام قالب بتن

دوام قالب بتن به شما امکان استفاده چندباره از آن را می‌دهد. از آنجایی که قالب‌ها اغلب در محیط باز نگهداری می‌شوند، باید در برابر خوردگی، هوازدگی، رطوبت و … مقاوم باشند تا بتوان از آن‌ها به دفعات استفاده کرد. دوام قالب بتن می‌تواند بر کیفیت بتن نیز تأثیر داشته باشد.

سازگاری مواد سازنده

گاهی ممکن است مواد به کار رفته در قالب بتن، با بتن در حال سفت شدن واکنش نشان دهند. در چنین شرایطی ساختار ترکیبات بتن تغییر کرده و می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.

دقت ساخت قالب بتن

قالب بتن باید دقیق و درست ساخته شود تا کمترین هدر رفت زمان را در سرهم‌بندی آن داشته باشیم. این مسئله نیز می‌تواند بر هزینه‌های پروژه تأثیرگذار باشد.

بهترین قالب بتن را از کجا تهیه کنیم؟

حال که با قالب بتن و کاربردهای آن آشنا شدید، بهتر است بهترین منبع برای خرید قالب بتن را نیز بشناسید. با توجه به مواردی که در قسمت قبل بیان شد، قالب بتن مناسب باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا ضمن تضمین ایمنی و کیفیت، صرفه اقتصادی نیز داشته باشد. شرکت مدرن سازان سال‌هاست که به ارائه انواع قالب بتن فلزی و صنایع و تجهیزات مربوط به آن‌ها مشغول بوده و سهم مهمی در تولید داربست چکشی و میان بولت آب بند نیز دارند.

همان‌طور که گفته شد، انواع داربست‌های فلزی مثل داربست مثلثی و داربست چکشی در کنار انواع اتصالات قالب‌بندی مثل میان بولت آب بند توسط مدرن سازان تولید و به بازار عرضه می‌شود. این شرکت از سال ۱۳۸۵ در حال فعالیت بوده و ارائه بهترین خدمات پس از فروش، ضمن فروش محصولات باکیفیت، یکی از افتخارات این مجموعه است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید سری به سایت مدرن سازان بزنید.

کلام آخر

در این مقاله با قالب بتن و کاربرد آن در کنار ویژگی‌های قالب بتن باکیفیت آشنا شدید. علاوه بر آن، شرکت مدرن سازان را به عنوان مرجعی برای تهیه قالب بتن، داربست چکشی، میان بولت آب بند و تجهیزات مربوط به قالب‌بندی معرفی کردیم‌. برای مشورت با کارشناسان این حوزه، از سایت مدرن سازان كمک بگیرید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا