گوناگون

با قفل الکترونیکی درب منزل آشنا شوید

آیا می‌دانستید که طبق اعلام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، در سال گذشته شمار سرقت‌ها عددی در حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار فقره بوده است که نزدیک به ۳۰ درصد، متعلق به سرقت از منازل است. استفاده از قفل‌های کلیدی که به سادگی توسط سارقین باز می‌شوند، یکی از مهمترین دلایل برای میزان بالای سرقت از خانه‌ها عنوان شده است.

درحال حاضر و با پیشرفت تکنولوژی، پیشنهاد می‌شود از قفل الکترونیکی درب، برای منازل خود استفاده نمایید. این قفل‌ها علاوه بر ایمن بودن، امکانات دیگری نیز دارند که سهولت دسترسی را برای افراد به ارمغان می‌آورد. در این مقاله به بیان ویژگی ها، مزایا و معایب، انواع و بهترین برند‌های قفل الکترونیکی درب منازل خواهیم پرداخت تا شما با این قفل شگفت انگیز بیشتر آشنا شوید.

قفل الکترونیکی درب چیست؟

قفل الکترونیکی درب با سایر قفل‌ها تفاوت بسیاری دارد. این قفل‌ها ظاهری بسیار شیک و لوکس داشته و به کمک برق و باطری کار می‌کنند. مهمترین تفاوت قفل الکترونیکی با سایر قفل‌ها در مکانیزم باز و بسته شدن آن‌ها است. به گونه‌ای که این قفل احتیاج به کلید نداشته و فرآیند بازگشایی آن به وسیله روش‌های متنوعی مانند اثر انگشتی، کارت، رمز و… صورت می‌پذیرد. این قفل‌ها در برابر حرارت و مواد شیمیایی مقاوم بوده و کاملا ایمن هستند.

مزایای قفل الکترونیکی درب

مزایای قفل الکترونیکی درب
مزایای قفل الکترونیکی درب

می دانید که همه چیز به سمت مدرنیته و راحتی حرکت می‌کند. قفل درب نیز مانند سایر وسایل، دچار تحولات بنیادین شده است تا از این قافله عقب نماند. در صنعت قفل نمونه پیشرفت تکنولوژی و حرکت به سوی مدرنیته را باید در قفل الکترونیکی درب مشاهده نمود. استفاده از قفل الکترونیکی درب برای شما مزایای بسیاری دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

امنیت بالا

به طور کلی دلیل استفاده از قفل برای هر چیزی، افزایش امنیت می‌باشد. درب ساختمان نیز از این امر مستثنا نیست. قفل‌های کلید دار، امنیت بالایی ندارند؛ چراکه هر شخصی که اطلاعات کافی درمورد مکانیزم باز شدن این قفل‌ها داشته باشد، می‌تواند با کمک یک سنجاق، اکثر آن‌ها را باز کند. اما در قفل الکترونیکی درب قضیه متفاوت است. اگر فرآیند مورد تایید قفل برای بازگشایی صورت نگیرد، قفل الکترونیکی به هیچ عنوان باز نخواهد شد. این امر باعث افزایش امنیت قفل می‌شود که بسیار با اهمیت است.

راحتی کاربر

یکی از مواردی که در به کار گیری هر وسیله باید در نظر گرفته شود، راحتی در هنگام کار با آن می‌باشد. برای باز و بسته کردن قفل‌های کلید دار همواره چالش‌های بزرگی از جمله به همراه نداشتن کلید، گیر کردن کلید در قفل و عدم توانایی کودکان و سالمندان در باز کردن آن‌ها وجود داشته که کار کردن با این قفل‌ها را سخت می‌کند. در قفل الکترونیکی درب، هیچکدام از این چالش‌ها وجود ندارند؛ زیرا این قفل‌ها با مکانیزم‌های مختلف مانند اثر انگشت، وارد کردن رمز، تشخیص چهره و… باز می‌شوند که بسیار راحت بوده و نیازی نیست برای آن‌ها کلید به همراه داشته باشید.

زیبایی

یکی از موارد پرطرفدار در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن و لوکس، استفاده از المان‌های هوشمند در خانه می‌باشد. ظاهر زیبای قفل الکترونیکی درب، باعث شده تا این قفل‌ها از دید عموم بسیار پرطرفدار شوند. چراکه امروزه اهمیت دادن به ظاهر و دکوراسیون ساختمان، بسیار بیشتر شده و افراد به دنبال انتخاب وسایل زیبا و پرجلوه هستند. سازندگان برج‌ها و پروژه‌های بزرگ مسکونی، برای لوکس‌تر شدن ساختمان‌های خود معمولا از این نوع قفل‌ها استفاده می‌کنند. برای آشنایی با بهترین نوع این قفل‌ها برای پروژه‌های بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

انواع قفل الکترونیکی درب منزل

قفل‌های الکترونیکی علی رغم جدید بودن و سابقه نه چندان زیاد آن ها، تنوع بسیار زیادی دارند که باید در هنگام خرید قفل الکترونیکی درب، درمورد هر یک از آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید. قفل‌های الکترونیکی، از نظر نوع مکانیزم باز شدن و امکانات آن ها، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که به شرح زیر هستند:

قفل الکترونیکی رمزی

یکی از اولین انواع قفل الکترونیکی درب منزل، قفل الکترونیکی رمزی می‌باشد. این قفل به وسیله وارد کردن یک رمز عددی توسط پنل اعداد موجود بر روی آن، باز می‌شود. درصورتی که رمز اشتباه وارد شود، قفل به هیچ عنوان باز نشده و معمولا در صورد چندین بار تکرار این اتفاق، قفل به مدت ده تا پانزده دقیقه به شما اجازه وارد کردن رمز مجدد را نمی‌دهد. بهترین مزیت قفل رمزی این است که نیازی ندارد کلید یا چیز دیگری به همراه داشته باشید؛ چراکه کلید قفل الکترونیکی، رمزی در ذهن شماست و این امر چالش به همراه نداشتن یا سرقت کلید را حذف می‌کند.

قفل الکترونیکی کارتی

قفل الکترونیکی کارتی، دسته‌ای از قفل‌های دیجیتال است که مانند نامش به وسیله یک کارت باز می‌شود. این قفل‌ها بیشتر در هتل‌ها و اداراتی که افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند، به کار می‌روند. برای باز کردن قفل الکترونیکی کارتی حتما باید کارت مخصوص قفل را به همراه داشته باشید. بدین صورت که با نزدیک کردن یا لمس شدن قفل توسط کارت، درب در کسری از ثانیه باز می‌شود. قفل‌های الکترونیکی کارتی می‌توانند تا ۱۰۰ کارت را نیز ساپورت کنند و در شرایط اضطراری نیز می‌توان آن‌ها را به کمک کلید مکانیکی، باز نمود.

قفل الکترونیکی اثر انگشتی

قفل الکترونیکی اثر انگشتی
قفل الکترونیکی اثر انگشتی

همانطور که از نام آن مشخص است، بازگشایی این قفل به وسیله اثر انگشت انجام می‌پذیرد. بدین صورت که افراد مجاز باید با لمس حسگر قفل الکترونیکی اثر انگشتی، اثر انگشت خود را در حافظه قفل ذخیره کنند. پس از آن هر فردی که بخواهد از درب عبور کند، باید اثر انگشت خود را بر روی قفل اسکن کرده و در صورت مطابقت آن با یکی از اثر انگشت‌های ذخیره شده، درب باز می‌شود. در غیر این صورت به هیچ عنوان اجازه بازگشایی صادر نخواهد شد.

دلیل امنیت بالای این نوع قفل، استفاده از اثر انگشت به عنوان یک مشخصه منحصربفرد افراد است. این موضوع باعث شده است تا هیچ دو نفری، اثر انگشت یکسان نداشته باشند و در نتیجه، قفل‌های اثر انگشتی تنها توسط افراد مجاز قابل بازگشایی خواهد بود. قفل اثر انگشتی معمولا از یک کلید مکانیکی برخوردار هستند تا افراد در مواقع ضروری بتوانند از آن استفاده نمایند.

قفل الکترونیکی تشخیص چهره

این قفل، گونه جدیدتری از قفل‌های الکترونیکی است و مانند بسیاری از گوشی‌های همراه، به کمک تشخیص چهره افراد، باز می‌شود. امنیت قفل الکترونیکی تشخیص چهره بسیار بالا بوده و تشخیص چهره توسط دوربین این قفل‌ها از طریق تشخیص ویژگی‌های صورت افراد مانند چشم ها، بینی، لب، زاویه صورت و حتی لک‌های موجود بر روی پوست انجام می‌شود.

قفل الکترونیکی با قابلیت بازگشایی به وسیله تلفن همراه

امکان بازگشایی قفل‌های الکترونیکی به کمک تلفن همراه با نصب یک اپلیکیشن خاص بر روی موبایل تحقق یافته است و این نکته از جمله امکاناتی است که امروزه به اکثر انواع قفل‌های الکترونیکی اضافه شده است. این ویژگی جذاب به شما کمک می‌کند تا درب ساختمان را از راه دور باز و بسته کنید که به هیچ وجه برای قفل‌های سنتی و کلیدی امکان پذیر نیست. به کمک اپلیکیشن مخصوص قفل‌های الکترونیکی می‌توانید باز و بسته بودن درب را چک کنید و از ساعات رفت و آمد افراد به ساختمان مطلع شوید. هر قفل از هر برند، اپلیکیشن مختص به خود را دارد و اطلاعات خاصی را ثبت می‌کند که می‌تواند برای شما بسیار جالب باشد.

امکانات قفل الکترونیکی درب منزل

امکانات قفل الکترونیکی درب منزل
امکانات قفل الکترونیکی درب منزل

قفل‌های الکترونیکی در کنار انجام وظیفه خود یعنی تامین افزایش امنیت ساختمان، امکانات دیگری به کاربران خود ارائه می‌دهند که در هر مدل و برند متفاوت است. این امکانات را تولید کنندگان با توجه به مکانیزم بازگشایی قفل انتخاب کرده و در قفل‌ها قرار می‌دهند. در  ادامه به بیان تعدادی از این امکانات می‌پردازیم.

چشمی دیجیتال

چشمی دیجیتال یکی از انواع امکانات موجود برای قفل‌های الکترونیکی است که قابلیت دیدن افراد پشت درب را برای شما فراهم می‌کند. این امکان برای بسیاری از قفل‌های الکترونیکی وجود دارد. بدین صورت که از طریق این چشمی دیجیتال شما می‌توانید بدون اینک به پشت درب بروید، از طریق یک نمایشگر، متوجه شوید که چه کسی پشت درب است. به علاوه برخی از این قفل‌ها به اینترنت وصل شده و به کمک آن می‌توانید از طریق تلفن همراه، فرد پشت درب را شناسایی کرده و بدین صورت از رفت و آمد افراد به ساختمان مطلع شوید.

سیستم ضد شوک

سارقان همواره در تلاش بوده‌اند تا سیستم‌های امنیتی فضاهای مختلف را غیرفعال کرده و بتوانند وارد آن فضاها شوند. برای قفل‌های الکترونیکی نیز تلاش کرده‌اند تا با کمک شوک الکترونیکی، سیستم این قفل‌ها را از کار بیندازند و قفل را باز کنند. در مقابل تولید کنندگان قفل الکترونیکی درب، یک سیستم ضدشوک به قفل اضافه کرده تا مانع رسیدن سارقان به اهدافشان شوند. فعالیت این سیستم بدین صورت است که در هنگام احساس کردن شوک الکترونیکی، قفل را از کار می‌اندازد و برای مدتی قفل خاموش شده و تا روشن کردن مجدد، به وسیله رمز، اثر انگشت، کارت و… باز نمی‌شود.

توابع رمزنگاری خیالی

توابع رمزنگاری خیالی یکی از امکاناتی است که بر روی قفل‌های الکترونیکی رمزی وجود دارد تا مانع فاش شدن رمز عبور شما شود. بدین صورت که با انجام تنظیمات خاص، شما می‌توانید چندین رقم به اول و آخر رمز اصلی خود در هنگام وارد کردن اضافه کنید تا کسانی که در نزدیکی شما حضور دارند متوجه رمز قفل الکترونیکی درب ساختمان شما نشوند.

برخورداری از کلید مکانیکی در شرایط اضطراری

یکی از امکانات بسیار ضروری که انواع قفل‌های الکترونیکی در اختیار شما قرار می‌دهند، دارا بودن یک کلید مکانیکی است. این کلید به شما کمک می‌کند تا در موارد ضروری و در هنگامی که ممکن است قفل عملکرد درستی نداشته باشد، درب ساختمان را باز کنید. این کلید مکانیکی را باید همواره در ساختمان دیگری نگهداری کنید تا در مواقع مورد نیاز بتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

محبوب‌ترین برندهای قفل الکترونیکی

قفل‌های الکترونیکی درب ساختمان معمولا قیمت بالاتری نسبت به قفل‌های سنتی دارند. بنابراین در هنگام خرید قفل الکترونیکی درب، باید بهترین برند را انتخاب کنید تا بتوانید کیفیت بهتر، امکانات بیشتر و قیمت مقرون به صرفه‌تر را به صورت همزمان داشته باشید. برند‌های زیادی قفل‌های الکترونیکی را تولید می‌کنند که از بهترین و معروف‌ترین آن‌ها می‌توانیم برند تنسر لاک، یال و گیت من را نام ببریم. در این برند‌ها به ویژه برند تنسر، انواع قفل الکترونیکی درب، با امکانات متنوع، کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله انواع قفل الکترونیکی درب از نظر نوع مکانیزم باز شدن و همچنین امکانات قفل‌های الکترونیکی و برندهای معروف تولیدکننده آن‌ها معرفی شدند. با داشتن این اطلاعات شما در هنگام خرید قفل الکترونیکی درب منزل، می‌توانید انتخابی هوشمندانه‌تر داشته باشید و با توجه به امکانات مورد نیازتان، قفل مورد نظر را انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا