تکنولوژی

راهنمای جامع خرید کارت گرافیک

ممکن است نام کارت گرافیک را حین خرید لپ‌تاپ یا کامپیوتر شنیده باشید. این قطعه ارتباط مستقیمی با ویژگی‌های تصویری و گرافیکی کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما دارد. امروزه کارت‌های گرافیکی متنوع و فراوانی در بازار موجود است و هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند که به بیشتر شدن کیفیت تصویری رایانه شما کمک می‌کند. درواقع تصاویری که شما روی صفحه‌نمایش رایانه خود می‌بینید، توسط کارت گرافیک تولید می‌شود. ازآنجایی‌که این قطعه مسئول تولید تصویر برای صفحه‌نمایش است، این کار را با تبدیل دیتا به سیگنال‌های قابل ‌بررسی در رایانه انجام می‌دهد. کارت گرافیک مجموعه‌ای مستقل به‌حساب می‌آید و وظیفه اصلی آن تفسیر و ترجمه یا همان رندر کردن داده‌های تصاویر و ویدئوها است. این قطعه به دلیل کاربردهایی که دارد تأثیر بسزایی در قیمت رایانه شما می‌گذارد؛ بنابراین انتخاب و خرید کارت گرافیک با کیفیت بسیار بالا، باعث افزایش قیمت لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما می‌شود.

انواع کارت گرافیک

کارت گرافیک به دلیل پشتیبانی از تصاویر سه‌بعدی و امکان ساپورت طیف وسیعی از رنگ‌ها، کیفیت تصویری بالایی را به شما ارائه می‌دهد. همچنین این کارت به انواع مختلفی تقسیم می‌شود و بهتر است قبل از خرید کارت گرافیک آن‌ها را به‌خوبی بشناسید.

۱.     کارت گرافیک یکپارچه Integrated

به این کارت گرافیک اصطلاحاً «آن برد» نیز می‌گویند و بر روی اکثر رایانه‌ها وجود دارد. این کارت به‌صورت مجتمع یا یکپارچه با CPU که همان پردازنده مرکزی است، ساخته شده است و جدا از آن به‌حساب نمی‌آید؛ پردازنده مرکزی رایانه به‌صورت پیش‌فرض دارای این نوع کارت گرافیک است و به سی‌پی‌یو چسبیده است. دلیل اصلی مجهز بودن اکثر رایانه‌ها به این کارت این است که در محصول نهایی، کارت گرافیک مجزایی وجود ندارد؛ به همین دلیل وظیفه رندر کردن تصاویر بر عهده کارت گرافیک آن برد است. همچنین از مزایای این کارت گرافیک می‌توان به ‌اندازه کوچک آن، تولید گرمای کمتر و به دنبال آن عدم نیاز به کولینگ اضافه و مصرف کم برق اشاره کرد.

۲.     کارت گرافیک مجزا Discrete

همان‌طور که از اسم این نوع کارت گرافیک مشخص است، برعکس کارت گرافیک یکپارچه، یک قطعه مجزا محسوب می‌شود. این نوع کارت قدرت بالاتری دارد و تصاویر را با کیفیت زیادی به پردازش می‌رساند؛ به همین جهت تأثیر مستقیمی در سرعت سیستم شما دارد. با خرید کارت گرافیک مجزا این امکان برای شما فراهم می‌شود تا کارهای بیشتری را با کیفیت بالاتر از قبیل بازی‌های رایانه‌ای، ویرایش تصاویر و ویدئوها و همچنین تدوین فیلم‌ها انجام دهید. کارت گرافیک مجزا برای بخشی از کاربری‌ها، جزو واجبات یک سیستم کامپیوتری به‌حساب می‌آید.

۳.     کارت گرافیک اکسترنال eGPU

این نوع کارت حافظه نیز مجزا است و مخصوص رایانه‌های سبک و ظریف طراحی شده است تا این امکان برای شما فراهم شود که با همین رایانه سبک، به کارهای مهم خود از قبیل تدوین و ویرایش بپردازید. این کارت گرافیک به نسبت کارت گرافیک مجزا قدرت پردازش و کیفیت پایین‌تری دارد؛ اما برای افرادی که سیستم‌های قوی ندارند مناسب است. به‌طورکلی این کارت بیشتر مناسب لپ‌تاپ است و به بهبود عملکرد گرافیکی لپ‌تاپ کمک شایانی می‌کند. شما می‌توانید با خرید کارت گرافیک اکسترنال به انجام انواع بازی‌های باکیفیت رایانه‌ای و تدوین فیلم‌ها بپردازید.

انواع کارت گرافیک
انواع کارت گرافیک

پورت‌های کارت گرافیک

هنگام خرید کارت گرافیک می‌توانید آن را با استفاده از انواع پورت‌ها به مانیتور متصل کنید. البته این پورت‌ها باید با مانیتور شما همخوانی داشته باشد. اکثر کارت‌های گرافیک شامل دو یا سه پورت خروجی هستند و در کارت‌های گرافیک مدرن این پورت‌ها به تعداد ۴ عدد نیز می‌رسد. علاوه‌برآن با پیشرفت بازی‌ها و افزایش کیفیت ویدئوها، کاربرد این قطعات بیشتر از قبل شده است و به همین علت روزبه‌روز قدرت گرافیکی و پردازشی آن‌ها افزایش می‌یابد. در ادامه به بررسی انواع پورت‌ها می‌پردازیم.

  • DVIپورت خروجی DVI به دو نوع DVI-D و DVI-I تقسیم‌بندی می‌شود. تفاوت این دو پورت در سیگنال‌های آن‌ها است که DVI-D فقط انتقال سیگنال‌های دیجیتالی را انجام می‌دهد، درصورتی‌که DVI-I علاوه بر سیگنال‌های دیجیتال، آنالوگ را نیز حمل می‌کند. این پورت‌ها برای اتصال کارت و مانیتور گزینه‌‌ای مناسب بشمار می‌روند؛ اما به دلایل مختلفی هیچ به‌روزرسانی‌ای در این پورت‌ها انجام نشده و همین امر سبب شده تا کاربران کمتر سراغ این پورت بروند.
  • VGAاین پورت‌ها جزو ساده‌ترین خروجی‌های کارت‌های گرافیک به‌حساب می‌آیند و وظیفه آن‌ها انتقال سیگنال‌های آنالوگ به دستگاه‌هایی نظیر ویدئو پروژکتورها، انواع مانیتورها و موارد دیگر است این نوع پورت بازدهی کمتری نسبت به خروجی‌های دیگر دارد. علاوه بر این موارد، VGA فقط در مادربورد‌های گرافیکی آن برد مشاهده می‌شوند.
  • Displayاین پورت جایگزینی برای VGA و DVI انتخاب شد و کیفیت بالاتری را پشتیبانی می‌کنند و در مانیتور‌های نسل جدید مشاهده می‌شوند. کارایی این پورت در ارسال انواع داده‌ها، صداها و ویدئوها به‌صورت HD است.
  • HDMIپورت HDMI از جهت سازگاری بالایی که با اکثر سیستم‌ها دارد و همچنین سرعت بالایی که هنگام کار با آن وجود دارد، یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های اتصال کارت گرافیک است. توانایی این پورت به حدی زیاد است که به‌سرعت می‌تواند ویدئو و صدا را به‌صورت هم‌زمان حمل کند.

نکات مهم برای خرید کارت گرافیک

نکات مهم برای خرید کارت گرافیک
نکات مهم برای خرید کارت گرافیک

همان‌گونه که گفتیم کارت‌های گرافیک  یکی از بخش‌های مهم سیستم رایانه به‌حساب می‌آید و همچنین تأثیر بسزایی که در عملکرد کلی کامپیوتر دارند و از اهمیت خاصی برخوردار هستند؛ بنابراین لازم است در هنگام خرید کارت گرافیک به برخی نکات دقت فرمایید تا بتوانید بهترین کارت را از آن خود کنید:

نحوه استفاده

اگر استفاده شما محدود به بازی‌های ساده و دیدن فیلم‌ها می‌شود، کارت گرافیک روی پردازنده پاسخگوی نیاز شما است؛ اما اگر قصد انجام بازی‌هایی با گرافیک بالا یا تماشای فیلم‌های باکیفیت و سه‌بعدی را دارید بهتر است به سراغ خرید کارت گرافیک مجزا بروید.

حافظه داخلی

به‌طورکلی عموم مردم حافظه داخلی کارت گرافیک را معیار اصلی خرید آن قرار می‌دهند و باور دارند که کارت گرافیک با حافظه بالاتر، سرعت و کارایی سیستم را بالاتر می‌برد؛ درحالی‌که این یک باور غلط است و عملکرد کارت گرافیکی به پردازنده گرافیکی یا همان GPU وابسته است.

فضای مناسب

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید، فضای لازم برای نصب کارت گرافیک در داخل کیس و قدرت منبع تغذیه است. به علت اینکه برخی از کارت‌های گرافیکی به‌طور مستقیم به منبع تغذیه متصل هستند، خرید یک کارت گرافیکی که به سیستم شما آسیبی وارد نکند بسیار حائز اهمیت است.

سیستم خنک‌کننده

کارت‌های گرافیک به دلیل قدرت پردازشی زیادی که در آن‌ها وجود دارد، عملکرد بالایی دارند. این امر موجب بالا رفتن مصرف برق و درنهایت سبب تولید گرمای زیادی در سیستم می‌شود که می‌تواند به آن آسیب وارد کند. باید از یک خنک‌کننده مناسب در کنار کارت گرافیکی خود استفاده کنید تا کارت گرافیک و سیستم بتوانند به‌خوبی کار کنند.

شناسایی سیستم

بهتر است قبل از خرید کارت گرافیک به‌خوبی با سیستم خود آشنایی پیدا کنید و از محدودیت‌های آن از نظر فناوری و همچنین قابلیت‌های آن آشنا شوید. اگرچه گرافیک یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در یک رایانه شخصی است، اما ابتدا باید نوع سیستم و نوع کارت گرافیک خود را به‌خوبی بشناسید و سپس به سراغ خرید مدل موردنظر خود بروید.

شماره مدل کارت گرافیک

شاخص اصلی‌ای که عملکرد نهایی یک کارت گرافیک را نشان می‌دهد، شماره مدل آن محصول است. این شماره ترکیبی از پردازنده گرافیکی GPU، پهنای باند حافظه و میزان کلاک را نشان می‌دهد. علاوه‌برآن مدل محصول، ترکیبی از نام برند و عدد مدل است. با شناسایی این شماره‌ها و مدل‌ها می‌توانید بهترین کارت گرافیک را برای خود انتخاب کنید.

خرید از فروشگاه معتبر

خرید از یک فروشگاه معتبر باعث می‌شود تا شما در خصوص قیمت و کیفیت محصول خود هیچ نگرانی نداشته باشید. ژیا مارکت یکی از برترین فروشنده‌های کارت گرافیک است که آماده خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا