ایراناینترنت

آیین‌نامه انضباطی دانشجویان تصویب شد

دریافت مجوز برای گروه‌های بالای ۱۰۰ نفر دانشجویی در فضای مجازی

آی تی ایران- شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان مصوب جلسه سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. این آیین‌نامه ۱۲۵ ماده دارد که ۲ ماده آن به صورت کامل در مورد تخلفات انضباطی احتمالی دانشجویان در فضای مجازی است. برای نمونه ایجاد گروه‌های دانشجویی بالای ۱۰۰ نفر در فضای مجازی نیازمند مجوز است و دریافت نکردن مجوز باعث تنبیهاتی مانند منع موقت تحصیل و حتی اخراج از دانشگاه و محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها می‌شود.

طبق گزارش‌های منتشر شده آیین‌نامه انضباطی دانشجویان در آبان ۱۴۰۱ بروزرسانی شده و به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. دو ماده این آیین نامه به صورت اختصاصی به فضای مجازی مربوط است.

ماده ۳۲ این شیوه‌نامه اجرایی به تخلفات رایانه‌ای و مخابراتی و مجازی پرداخته است. در این ماده اعلام شده در صورت ارتکاب هر یک از تخلفات در فضای مجازی از قبیل هک کردن، ویروسی کردن، بابوتاژ رایانه‌ای (تغییر، محو، متوقف‌سازی و…) تخریب رایانه (نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری) از طریق نفوذ به سیستم، جاسوسی کردن و دستیابی غیر مجاز به اطلاعات، ضبط صدا یا تصویربرداری‌های بدون مجوز یا انتشار آنها، فروش، افشا یا انتشار اسناد، اطلاعات یا داده‌های مربوط به دانشگاه، وارد شدن به حریم خصوصی افراد در فضای وب یا استفاده ابزاری یا سوءاستفاده از اطلاعات، تصاویر یا محصولات صوتی و تصویری صفحات شخصی افراد حقیقی یا حقوقی (شامل اخادی، افشا، انتشار، … یا تهدید به اقدام در این موارد یا موارد مشابه) شنود غیرقانونی، تهیه سایت‌ها و وبلاگ‌های غیراخلاقی و ضدامنیت ملی، تهدید و هتک حرمت اشخاص، اهانت به مقدسات دینی، نفوذ به سایت‌های دولتی، ارسال ایمیل‌های مخرب، ایجاد دسترسی غیرمجاز یا اخلال در سطح دسترسی افراد، بارگذاری، دانلود یا انتشار موضوعات غیر اخلاقی و کلیه جرایم عمومی در فضای وب، متخلف به تناسب تخلف، به یکی از تنبیهات بندهای ۳ تا ۱۸ محکوم می‌شود.

به صورت کامل این شیوه‌نامه بخشی هم برای تخلفات و تنبیهات در نظر گرفته است که با حکم کمیته انضباطی دانشگاه یا مرکزی نسبت به دانشجویان می‌تواند اعمال شود. این تنبیهات شامل ۲۰ مورد است.

این ماده هفت تبصره دارد. در تبصره یک در صورتی که تخلف تکرار شود یا دارای ابعاد گسترده‌ای باشد به نسبت سطح تاثیر تخلف، تنبیهات تا بند ۱۹ قابل تشدید است. اما تبصره دو در اتفاقی جالب اعلام کرده که تشکیل کلیه گروه‌های مجازی دانشجویی با جمعیت بالای ۱۰۰ نفر نیاز به مجوز کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دارد. همچنین در این تبصره تاکید شده که ایجاد کانال یا گروه غیر مجازی مشمول تنبیهات می‌شود.

مجازات‌هایی که برای عدم اخذ این مجوز در نظر گرفته شده براساس مفاد مطرح‌شده در همین تبصره، شامل مواردی چون منع موقت تحصیل به مدت یک نیم‌سال تا چهارسال و تغییر محل تحصیل دانشجو است.

حتی تنبیهی همچون تغییر دوره تحصیلی دانشجو از حالت دولتی به حالت شبانه نیز در نظر گرفته شده که به موجب آن دانشجو باید برای ادامه تحصیل، شهریه بپردازد.

از سنگین‌ترین مجازات در این زمینه می‌توان به اخراج از دانشگاه و حق محرومیت تحصیل اشاره کرد. همچنین در تبصره ۳ اعلام شده که در صورت تولید انتشار و بازنشر محتوایی که مصداق تخلفات اشاره شده در این شیوه‌نامه در گروه یا کانال متخف، مشمول تنبیهاتی مانند احضار و اخطار شفاهی و توبیخ کتبی و حتی محرومیت از تسهیلات رفاهی و منع موقع تحصیل خواهد شد. در تبصره ۴ ماده ۳۲ تاکید شده که در صورت هرگونه استفاده غیرمجاز از عنوان، آرم و عناوین مرتبط با دانشگاه، دانشچو مشمول تنبیهات بند ۱ تا ۶ (بجز ۵) خواهد شد و در صورتی که تخلف این بند مصداق عناوین دیگر تخلفات این شیوه‌نامه شود، فرد به مجازات اشد محکوم می‌شود.

همچنین در تبصره ۷ این ماده گفته شده که هرگونه عضویت با هدف ارتباط و تبادل در کلیه شبکه‌ها، نرم‌افزارها و سکوهای مجازی

گروه‌های غیرقانونی مشمول تنبیهات بندهای ۴ تا ۹ (بجز ۵) می‌شود. در این زمینه ملاک غیرقانونی بودن نرم‌افزارها و سکوهای مجازی به صورت شفاف اعلام نشده است، ولی به باور برخی می‌تواند این ملاک غیرقانونی فیلتر بودن سرویس باشد. یکی دیگر از مواردی که در این شیوه‌نامه مربوط به فضای مجازی می‌شود ماده ۵۱ است. در ماده ۵۱ این آیین‌نامه و در تبصره اول آن به موضوع رسانه‌های غیرمجاز اشاره شده است. براساس این تبصره، تولید، خرید و فروش و توزیع یا نگهداری هرگونه آلات لهوولعب یا محصولات رسانه‌ای غیرمجاز، تخلف محسوب خواهد شد.

این آیین‌نامه را از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا