ارز دیجیتال

زمزمه‌های ورشکستگی اسپانسر جام جهانی

صرافی crypto.com به واسطه سقوط صرافی FTX در شرایط نامساعدی قرار دارد.

فردای اقتصاد: صرافی ارز دیجیتال crypto.com یکی از صرافی‌هایی است که به واسطه سقوط صرافی FTX در شرایط نامساعدی قرار دارد. این شرکت یکی از اصلی‌ترین اسپانسرها در حوزه کریپتوکارنسی در جام جهانی قطر است و اکنون زمزمه‌هایی از ورشکستگی آن شنیده می‌شود. آیا جام‌جهانی می‌تواند باعث گذر crypto.com از ورطه سقوط شود؟

در فرودین ماه که بود که خبر اسپانسر شدن صرافی crypto.com در بازی‌های جام جهانی قطر سر و صدای زیادی را به‌پا کرد این شرکت تا کنون اسپانسر تیم‌های ورزشی زیادی بوده و میلیون ها دلار هزینه تبلیغات در این زمینه را پرداخت کرده است.

در سال ۲۰۲۱، صرافی با فرمول یک برای سری اسپرینت خود شریک شد و قراردادی ۲۰ ساله به مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار برای تغییر نام مرکز استیپلز لس آنجلس به کریپتو دات کام آرنا امضا کرد. در سال ۲۰۲۲، صرافی قراردادی پنج ساله با لیگ فوتبال استرالیا به مبلغ ۲۵ میلیون دلار راه اندازی کرد و یکی از حامیان رسمی جام جهانی فوتبال در قطر شد.

اما در شهریور ماه Crypto.com از یک قرارداد حدودا ۵۰۰ میلیون دلاری با اتحادیه فوتبال اروپا یا یوفا خارج شد، توافقی که گفته می‌شود به دلیل نگرانی های نظارتی در مورد مجوزهای این صرافی به نتیجه نرسید.

از طرف دیگر در بحبوحه رکود اخیر بازار، کریس مارشالک، مدیرعامل Crypto.com در ماه ژوئن اعلام کرد که صرافی ۲۶۰ نفر از نیروی کار شرکتی خود یا ۵ درصد از کارمندان خود را حذف خواهد کرد. در حال حاضر نگرانی از این بابت وجود دارد که آیا کاهش قیمت کریپتو می تواند بر معاملات اسپانسری بلندمدت این پلتفرم تأثیر منفی بگذارد یا خیر.

 همچنین موقعیت این صرافی به دلیل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صرافی FTX و توکن آن، در شرایط نابسامانی قرار دارد و صحبت‌های زیادی ناشی از احتمال ورشکستگی این پلتفرم شنیده می‌شود.

شرایط این صرافی به قدری بی‌ثبات است که برخی از دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال مانند Houbi در نظر دارد توکن محلی آن را از لیست رمزارزهای قابل معامله خود از تاریخ ۲۵ نوامبر حذف کند.  توکن این صرافی در جریان ریزش اخیر بیش از ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داد. لازم به ذکر است که در طی یک سال اخیر و به دلیل روند رکودی ارزهای دیجیتال، رمزارز CRO، ۹۴ درصد ریزش داشته است.

در چنین موقعیتی شاید تنها امید صرافی فوق، جام جهانی فوتبال و درآمدهای حاصل از این اسپانسرینگ باشد که بلکه بتواند منابع مالی مورد نیاز برای گذر از این شرایط را فراهم کند.

منبع
فردای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا