تکنولوژی

همکاری رنو و گوگل برای توسعه خودروی نرم‌‎‌افزار محور

در سال ۲۰۱۸، سه شرکت بزرگ رنو، نیسان و میتسوبیشی با گوگل وارد همکاری شدند تا بتوانند پلتفرم نرم‌‎افزاری و خدمات این شرکت همانند گوگل مپس و دستیاری صوتی اسیستنت را به خودروهای خود اضافه کنند.

حال گروه خودروسازی رنو در راستای توسعه این همکاری، قصد دارد تا یک خودروی نرم‌افزار محور را مبتنی بر سیستم عامل اندروید اتومیتیو (Android Automotive) تولید کند. هدف از این کار، ارائه خدمات ضروری و ارتقای مداوم سرویس‌های مختلف در خودرو عنوان شده که در این میان، از فناوری کلاد شرکت گوگل استفاده خواهد شد.

برای شتاب‌دهی به این اقدام، این شرکت‌ها روی محصولی به نام Digital Twin یا نسخه مجازی از یک خودرو کار خواهند کرد. خودرویی که به قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی مجهز خواهد بود و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا قابلیت‌ها و خدمات نرم‌افزاری خود را راحت‌تر به خود اضافه کنند. در بیانیه دو شرکت آمده که با این روش، آپگردها به طور مداوم به خودرو افزوده می‌شود.

بنابر اعلام گوگل و رنو، این خودروی نرم‌افزار محور به گونه‌ای طراحی شده که امکان نگهداری بهتر خودرو و همچنین پیش‌بینی، تشخیص و عیب‌یابی زودهنگام عیوب خودرو را قبل از بروز خرابی‌ها فراهم می‌کند.  

همچنین این خودرو قادر است رفتار راننده در حین رانندگی را پایش و ارزیابی کند و مواردی همچون ایستگاه‌های شارژ، مقصدهای تکراری و غیره را شناسایی کند. به گفته این دو شرکت، با این محصول می‌توان به شرکت‌ها کمک کرد تا خودروهایی متناسب با استفاده واقعی و رفتارهای رانندگان بسازند.

در حال حاضر، تسلا پیشگام عرصه توسعه خودروهای نرم‌افزار محور است و همواره آپدیت‌هایی را برای ارتقای بخش‌ها و سرویس‌های خودروهای خود به صورت آنلاین ارائه می‌دهد. از دیگر شرکت‌های خودروساز مشهور که در این زمینه گام‌هایی را برداشته‌اند، می‌توان به هیوندای و پورش اشاره کرد. با این حال، به نظر می‌رسد که گروه رنو در توسعه سیستم اختصاصی خود در این زمینه، همکاری نزدیکی را با گوگل آغاز کرده است.

نوشته های مشابه

‫505 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا