تکنولوژی

طراحی محصول چیست و چطور طراح محصول شویم؟

اگر نتوانستید طراحی محصول را به شکل آکادمیک پیگیری کنید، نگران نباشید. مدرسه دیزاین‌ویچ به شما کمک می‌کند این رشته را بیاموزید و بتوانید کسب درآمد کنید.

اگر علاقه‌مند به طراحی محصول باشید، حتما بارها و بارها محصولات مختلف را حسابی بررسی کرده‌اید تا ببینید طراح با چه فوت‌و‌فنی آن را ساخته است. حتما در طی بررسی‌های خود متوجه شده‌اید که بر خلاف آنچه در ابتدا به نظر می‌رسد، حتی طراحی یک محصول ساده هم بسیار تخصصی، وقت‌گیر و دقیق است. مشخص‌کردن ویژگی‌های محصولی که قرار است تولید شد، در حقیقت اولین قدم کسب درآمد از فروش آن است که اگر به اندازه کافی خوب نباشد، همه تلاش‌های صاحب کسب و کار باد هوا می‌شود. اگرچه رشته طراحی صنعتی در دانشگاه به شما کمک می‌کند تا یک طراحی حرفه‌ای شوید؛ اما اگر به طراحی محصول علاقه دارید، راه‌های زیادی برای یادگرفتن این رشته و کسب درآمد از آن پیش روی شماست. پس با ما همراه شوید تا دقیقا بدانید طراحی محصول چیست و چطور می‌توانید طراح محصول شوید.

طراحی محصول چیست؟

طراحی محصول فرآیند تصور، مفهوم‌سازی، آزمایش، تکرار و اصلاح یک محصول است تا برای کاربر نهایی آن آماده شود. طراحان زمان قابل توجهی را برای هر یک از این مراحل صرف می‌کنند؛ به این معنی که طراحی محصول ترکیبی از تحقیق، استراتژی، دانش صنعت و تفکر خلاق است.

وقتی حرف از «محصول» می‌زنیم، همیشه منظورمان محصول فیزیکی نیست. به عبارت دیگر برخی از محصولات هستند که شما می‌توانید آنها را ببینید و لمس کنید؛ مثل لامپ، گوشی تلفن و مواردی از این قبیل. اما در مقابل محصولات دیگری هم هستند که ناملموس هستند. برای مثال نرم‌افزارها هم محصول به شمار آمده و نیازمند طراحی محصول هستند. حتی خدمات، تجربیات و اطلاعات هم محصول به حساب می‌آیند. برای مثال یک دوره آموزشی یا کارگاه هم باید به خوبی طراحی گردد.

همان‌طور که می‌بینید، مفهوم محصول بسیار گستره است و شما برای این‌که آموزش طراحی محصول را ببینید لازم است بدانید در کدام حوزه قرار است فعالیت کنید.

طراح محصول چه وظایفی دارد و چه می‌کند؟

اگر می‌خواهید طراح محصول شوید، باید در قدم اول بدانید که وظایفتان چه خواهد بود. وظیفه فردی یا تیمی که طراحی محصول را به عهده دارند شامل موارد زیر است:

  • تعیین اهداف و محدودیت‌های خلاصه طراحی با مشاوره با مشتریان و ذینفعان
  • انجام تحقیقات محصول و تجزیه و تحلیل الزامات کاربردی، تجاری، فرهنگی و زیبایی‌شناختی
  • تدوین مفاهیم طراحی برای کالاهای مادی و همچنین محصولات تجاری و صنعتی
  • تهیه طرح ها، نمودارها، تصاویر، پلان‌ها، نمونه‌ها و مدل‌ها برای نشان‌دادن مفاهیم طراحی
  • تجزیه و تحلیل و پیشنهاد مواد و روش‌های تولید
  • جزئیات و مستندسازی طرح انتخابی برای تولید
  • طراحی و راه‌اندازی نمونه‌ها

طراحان محصول از طراحی دستی، مدل‌های سه‌بعدی و نرم‌افزارهای رایانه‌ای برای ایجاد مفاهیم خود استفاده می‌کنند و محدودیت‌های عملکردی مانند هزینه تولید، مقیاس و کارایی را در نظر می‌گیرند. قابلیت استفاده، ارگونومی، و بازارپسندی در طیف وسیعی از صنایع که در آن تقاضا برای محصولات جدید است مطرح می‌باشد. طراحان محصول با استفاده از طیف وسیعی از نرم‌افزارها، روزانه با رایانه‌ها تعامل دارند و ممکن است با ابزارهایی مانند تراش CNC، برش لیزری و چاپگرهای سه بعدی در طول ساخت نمونه‌های اولیه کار کنند.

طراح محصول چه وظایفی دارد و چه می‌کند؟
طراح محصول چه وظایفی دارد و چه می‌کند؟

چطور یک طراح محصول شویم؟

اگرچه هیچ پیش‌نیاز رسمی برای تبدیل‌شدن به یک طراح محصول وجود ندارد، مدرک تحصیلی در زمینه طراحی ممکن است سودمند باشد. حدود سه چهارم افراد مشغول در این زمینه دارای مدرک دانشگاهی هستند. با این حال اگر مدرک دانشگاهی هم ندارید چیزی که مهم است این است که به دنبال یادگیری باشید. چیزی که کارفرمایان معمولا از شما می‌خواهند، مدرک یک دانشگاه معتبر نیست، بلکه مهارت شما برای طراحی یک محصول بدون عیب‌ونقص است. پس اگر بتوانید این مهارت خود را ثابت کنید، می‌توانید در این زمینه فعالیت کنید.

اگرچه ممکن است خودتان بتوانید این حرفه را یاد  بگیرید، اما یادگیری آن خیلی هم ساده نیست. چون شما باید با مفاهیم مختلفی آشنا شوید، بتوانید با چندین نرم‌افزار کار کرده و از همه مهمتر قوه تخیل خود را پرورش دهید.

اگر نتوانستید این رشته را به شکل آکادمیک پیگیری کنید، نگران نباشید. مدرسه دیزاین‌ویچ به شما کمک می‌کند این رشته را بیاموزید و بتوانید از طریق آن کسب درآمد کنید. مدرسه دیزاین‌ویچ یک مدرسه آنلاین است که در زمینه‌های مختلف شما را آماده ورود به بازار کار می‌کند. آموزش ux و آموزش webflow بخشی از آموزش‌های این مدرسه است که شما را برای طراحی محصول آماده می‌کند. تجربه‌ی تفکر طراحی، مهارت اظهارنظر و ساده‌سازی مسائل پیچیده مسیر شما را به سمت تبدیل‌شدن به یک طراح محصول حرفه‌ای هموار می‌کند. بعد از این دوره‌ها شما قادر خواهید بود نگاه دقیق‌تر و هوشمندانه‌تری به دنیای اطراف خود داشته باشید و همه‌چیز را با دید تفکر دیزاین بسنجید. ما به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید در یک محیط دوستانه تجربه کار گروهی داشته باشید و قدم‌به‌قدم مسیر خود را به یک طراح محصول موفق نزدیک کنید.

به طور کلی یادگیری طراحی محصول آنقدر که فکر می‌کنید انحصاری نیست. کافی‌ است مهارت‌های لازم را به دست بیاورید و بدانید با چه نرم‌افزارهایی و چگونه باید کار کنید. خیلی از طراح‌ها، طراح به دنیا می‌آیند. آنها از بچگی با یک دفتر و مداد در دستشان بزرگ می‌شوند. فرقی نمی‌کند دندانپزشک شوند یا متخصص تغذیه، در هر صورت آنها می‌توانند طراحان موفقی شوند. مدرسه دیزاین‌ویچ به این افراد کمک می‌کند تا آنچه را لازم دارند به دست بیاورند.

چطور یک طراح محصول شویم؟
چطور یک طراح محصول شویم؟

به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟

برای این‌که یک طراح محصول حرفه‌ای شوید به مهارت‌های زیر نیاز دارید. مدرسه دیزاین‌ویچ به شما کمک می‌کند تا بسیاری از این مهارت‌ها را کسب کنید:

  • طراحی محصول
  • نمونه‌سازی
  • طراحی UI
  • تحقیق کاربر
  • طراحی بصری
  • وایرفریمینگ
  • طراحی تعامل
  • تست قابلیت استفاده
  • تست کاربر
  • طراحی UX

علاوه بر موارد فوق شما باید در کسب‌وکار، بازاریابی، فروش، فرآیند طراحی، ایده‌پردازی، مهندسی، طراحی گرافیک، طراحی بصری، تفکر طراحی، دانش فنی، خدمات مشتری، هزینه تولید، تست کاربر، تجربه کاربری و رابط کاربری هوشمند باشید.

اگر به طراحی محصول علاقه‌مند هستید، فرصت را از دست ندهید. همین الان در مدرسه دیزاین‌ویچ ثبت‌نام کنید تا مهارت‌های لازم را به دست بیاورید و بتوانید در این زمینه کار کنید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا