ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال و مفهومی به نام برنامه‌های غیرمتمرکز

بسیاری از کاربران کریپتو، دنیای ارزهای دیجیتال را محدود به بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگری که در صرافی‌ها خرید و فروش می‌کنند، می‌دانند، اما باید بدانید که این دنیای هیجان‌انگیز، امکاناتی را در اختیار بشر قرار می‌دهد که با گسترش آنها در آینده نزدیک، تحولات بزرگی در زندگی مردم ایجاد خواهد شد. شاید مانند تحولی که اینترنت در زندگی‌ها ایجاد کرد.

برنامه‌های غیرمتمرکز یا Dapps بخشی از کاربردهای این تحول دیجیتال در دنیای امروز هستند. آنها برنامه‌هایی هستند که برای کنترل یا مدیریت، به هیچ فرد یا نهادی در رأس امور نیازمند نیستند. پس از معرفی بیت کوین و بعد از آن سایر ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک سازوکار مالی که بدون مدیریت و نظارت یک فرد یا نهاد اداره می‌شوند، ایده راه‌اندازی اموری که می‌توانند به همین طریق بدون دخالت مستقیم یک فرد یا نهاد اداره شوند، شکل گرفت. برنامه‌های غیرمتمرکز در راستای همین فکر به وجود آمده‌اند تا امکانی فراهم شود که به جای یک فرد یا نهاد متمرکز، جمع کاربران و افراد حاضر در یک اکوسیستم، آن را اداره کنند.

در مسیر یک جهان غیرمتمرکز

اگر به زندگی روزمره کمی دقیق‌تر نگاه کنید متوجه خواهید شد که همه ما به طور مداوم در حال پرداخت مبالغی تحت عنوان هزینه و کارمزد به افراد، مؤسسات و نهادهای متفاوتی هستیم. در واقع زندگی ما به آنها گره‌ خورده و هیچ راهی جز مراجعه به آنها و درخواست کمک، پیش رو نداریم.

در طول روز شما از بسیاری خدمات استفاده می‌کنید که از سوی شخص سومی به‌عنوان واسطه برای شما فراهم‌شده است. ارتباط ما اغلب مواقع با فرد ارائه‌دهنده خدمات، مستقیم نیست و این می‌تواند مشکلات زیادی را با خود به همراه داشته باشد. مشکلاتی مانند کاغذبازی‌های مختلف اداری یا پرداخت کارمزدهای هنگفت از جمله این دردسرها هستند.

اما آیا زندگی بدون کمک گرفتن از واسطه‌ها غیرممکن است؟ دنیای برنامه‌های غیرمتمرکز یا Dapp  با حذف واسطه‌ها همه چیز را تغییر می‌دهد. برنامه‌های غیرمتمرکز، منبع باز (Open Source)  هستند و بدون نیاز به یک مدیر یا کنترل‌کننده به صورت خودمختار کار می‌کنند. به‌عنوان مثال، دیگر بدون نیاز به بانک‌ها، نقل و انتقالات مالی صورت می‌گیرد و کاربران داخل آن شبکه، به جای بانک، تراکنش‌ها را تایید می‌کنند و با توجه به شفافیت شبکه، امکان هیچگونه تقلبی نیز وجود ندارد.

بیشتر برنامه‌های غیرمتمرکز بر روی شبکه‌های اتریوم، EOS، ترون و نئو توسعه یافته‌اند. البته اتریوم بزرگ‌ترین سهم را به خود اختصاص داده است. این شبکه‌ها ارزهای دیجیتال و توکن‌های خود را دارند که جزو ارزهای دیجیتال محبوب بازار نیز هستند و بسیاری از سرمایه‌گذاران و تریدرها خرید اتریوم در قیمت‌های پایین و فروش در قیمت بالاتر را جزو معاملات کم‌ریسک‌تر در این بازار می‌دانند.

برنامه‌های غیرمتمرکز هنوز در مرحله رشد اولیه خود هستند و بسیاری بر این باورند که با رشد هرچه بیشتر صنعت امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، بازار برنامه‌های غیرمتمرکز نیز گرم‌تر از گذشته خواهد شد و نهایتاً سرعت رشد و انطباق‌پذیری آن با سرعتی فراتر از تصور پیش خواهد رفت. با این وجود در حال حاضر هزاران برنامه Dapp مختلف وجود دارند که به ارائه خدمات در بخش‌ها و صنعت‌های مختلفی می‌پردازند. باید دید که در آینده، این بازار چه تغییرات ملموسی در زندگی ما ایجاد خواهد کرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا