اپل

اپلیکیشن‌های شرکت روسی VK از اپ استور حذف شدند

اپل تما‌می‌اپلیکیشن‌های آی او اس متعلق به شرکت VK روسیه را که غول فناوری این کشور محسوب ‌می‌شود، در فروشگاه اپ استور خود در سراسر جهان حذف کرد.

این شرکت روسی، مالک اپلیکیشن VKonakte است که به عنوان رقیب و جایگزین فیسبوک به بازار عرضه شد و کاربران زیادی از آن استفاده ‌می‌کنند. در واکنش به این اقدام اپل، VK طی بیانیه‌ای اعلام کرد که اپلیکیشن‌های این شرکت توسط اپل مسدود شده اما به توسعه و پشتیبانی نسخه آی او اس این برنامه‌ها ادامه خواهد داد. 

آدام دما، سخنگوی اپل در پاسخ به درخواست وب‌سایت ورج برای اظهارنظر در این رابطه اعلام کرد که اپلیکیشن‌های VK حذف و دسترسی به اکانت‌های توسعه‌دهنده نیز مسدود شده است.

سخنگوی اپل افزود: این اپلیکیشن‌ها توسط توسعه‌دهندگانی منتشر ‌می‌شوند که اکثریت آنها یا تحت مالکیت و یا تحت کنترل یک یا چند گروه تحریم‌شده توسط دولت بریتانیا هستند. برای پیروی از این تحریم‌ها، اپل اکانت‌های توسعه‌دهنده مرتبط با این اپلیکیشن‌ها را مسدود کرد و دیگر ن‌می‌توان این برنامه‌ها را از هیج کشوری در جهان دانلود کرد. کاربرانی که قبلا این برنامه‌ها را دانلود کرده‌اند، ممکن است همچنان بتوانند به استفاده از آن ادامه دهند.

دولت بریتانیا اخیرا و در واکنش به همه‌پرسی ساختگی که روسیه در بخش‌هایی از اوکراین برگزار شد، تحریم‌های جدیدی را علیه الیگارش‌های روسی وضع کرد. این تحریم‌ها، 23 مدیر ارشد بانک Gazprombank را که با شرکت VK در ارتباط بودند، هدف گرفته است.

وزارت امور دیجیتال روسیه در گفت‌وگو با شبکه دولتی آرتی عنوان کرد که در حال بررسی دلایل حذف اپلیکیشن‌های VK و اکانت‌های توسعه‌دهنده با در نظر گرفتن اهمیت اجتماعی و مقیاس استفاده از خدمات ارائه‌‎شده از این شرکت روسی است.

با این حال، برنامه‌های VK در فروشگاه پلی استور گوگل در دسترس هستند. از آ‎غاز حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی، کرملین چندین شبکه اجتماعی آمریکایی از جمله اینستاگرام، فیسبوک و توییتر را در این کشور مسدود کرد. 

آمریکا و دیگر کشورهای جهان نیز به نوبه خود، بسیاری از افراد و شرکت‌های وابسته به دولت روسیه همچون ولادمیر کرینکو، مدیرعامل شرکت VK و از متحدان پوتین را تحریم کرده‌اند.

در حال حاضر، VK دومین شرکت بزرگ اینرنتی روسیه پس از یاندکس محسوب ‌می‌شود. این شرکت توسط پاول دوروف در سال 2006 ایجاد شد که در نهایت، دوروف به دلیل امتناع از همکاری با مقامات از این شرکت اخراج شد. دوروف اکنون، مدیریت اپلیکیشن تلگرام را برعهده دارد.

حدف اپلیکیشن‌های VK توسط اپل بدین معنی است که کاربران گوشی‌های آیفون دیگر به برنامه‌هایی جون Mail.ru، VK Music و Yola دسترسی نخواهند داشت. این شرکت به خبرگزاری روسی اینترفاکس گفت که اگرچه ممکن است کاربران بتوانند همچنان از این اپلیکیشن‌ها استفاده کنند اما با مشکلاتی همچون عدم دریافت نوتیفیکشن‌ها و مشکلات مربوط به پرداخت‌ها مواجه خواهند بود.

نوشته های مشابه

‫815 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا