تکنولوژی

خداحافظی اینتل با برندهای Pentium و Celeron از سال ۲۰۲۳ 

اینتل اعلام کرد که از سال آینده برندهای Pentium و Celeron را از خانواده پردازنده‌های خود حذف و برند Intel Processor را جایگزین خواهد کرد.  

بر این اساس، نوت‌بوک‌های ارزان‌قیمت این شرکت از سال ۲۰۲۳ و پس از آن، با پردازنده‌هایی تحت عنوان Intel Processors وارد بازار خواهند شد. جاش نیومن، نایب رئیس اینتل در این خصوص گفت که برند یا همان نام تجاری پیشنهادی برای پردازنده‌های این شرکت، می‌تواند به مشتریان در انتخاب پردازنده مناسب برای نیازهای خود بیشتر کمک کند.  

اولین نسخه از پردازنده‌های سری Pentium در سال ۱۹۹۳ معرفی شد و تقریبا یک دهه، عنوان پردازنده پرچمدار اینتل را یدک می‌کشید. پس از آن تا سال‌ها، سریع‌ترین رایانه‌های شخصی جهان از پردازنده‌های Intel Inside بهره می‌بردند.  

طولی نکشید که این شرکت، برند Core را برای پردازنده‌های پرچمدار خود برگزید که این اتفاق در دهه ۲۰۰۰ میلادی رقم خورد. نخستین تراشه‌های ارزان‌قیمت اینتل با برند Celeron وارد بازار شوند و در اواخر دهه ۹۰ میلادی دوران اوج خود را سپری کردند.  

خداحافظی اینتل با برندهای Pentium و Celeron از سال ۲۰۲۳ 

مدل Celeron ۳۰۰A که با اسم رمز Mendocino نیز شناخته می‌شود، ثابت کرد که پردازنده قدرتمند در بخش اورکلاک است. با تغییر سرعت باس از ۶۶ مگاهرتز به ۱۰۰ مگاهرتز در مادربوردهای پیشرفته، کاربران دریافتند که می‌توانند روی اجرای تراشه‌های ارزان‌قیمت در ۴۵۰ مگاهرتز اطمینان کنند.

چرخه‌های کلاک اضافی و گنجاندن کش L۲، به این پردازنده کمک کرد تا با عملکرد سریع‌ترین و گران‌ترین پردازنده‌های X۸۶ آن زمان، رقابت کند. با افزایش ولتاژ و کمی‌دستکاری بیشتر FBS، برخی کاربران حتی توانستد از سد ۵۰۰ مگاهرتز نیز عبور کنند.

زمانی که برند Core به عنوان پرچمدار اینتل انتخاب شد، Pentium و Celeron دیگر نتوانستند همانند گذشته نگاه کاربران را به خود جلب کنند. به گفته اینتل، پردازنده‌های Intel Processor به عنوان برندی برای چندین نمونه از پردازنده‌های این شرکت استفاده خواهد شد. به گفته تحلیلگران، این ساده‌سازی به اینتل کمک می‌کند تا روی پردازنده‌های پرچمدار سری Intel Core، Intel Evo و Intel vPro بیشتر متمرکز  شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا