گوناگون

روش‌های تشخیص فرش دستباف خوب

اکثر خانواده‌های ایرانی برای پوشاندن کف‌های منزل خود از فرش ها، موکت ها، پارکت‌ها و. . استفاده می‌کنند ولی بیشترین وسیله‌ای که افراد برای منزل خود انتخاب می‌کنند فرش‌ها می‌باشند. فرش‌ها طرفداران زیادی دارند به دلیل این که:

۱- دارای کیفیت بهتری هستند

۲- نما و ظاهر زیبایی دارند

۳- از ورود سرمایی که از کف منزل یا از سرامیک و موزائیک که ایجاد می‌شود را می‌گیرد و هوای خانه را در فصل زمستان گرم‌تر می‌کند

 ۴- افراد به راحتی می‌توانند آن‌ها را تهیه کنند قابل حمل و نقل هستند.

فرش‌ها دارای انواع مختلفی هستند. فرش‌های ماشینی، ابریشمی، پلاستیکی، دستبافت و. . بیشترین فرشی که طرفداران زیادی دارد فرش‌های دستبافت می‌باشند به دلیل این که برخی افراد اعتقاد دارند فرش‌های دستبافت کیفیت خیلی بهتری نسبت به فرش‌های ماشینی دارند و همچنین معتقد هستند که فرش‌های دستبافت به دلیل وجود الیاف طبیعی از ایجاد کمر درد، زانو درد، پا درد و… جلوگیری می‌کند و خوابیدن بر روی آن‌ها برای بدن مفید است و باعث گردش خون در بدن می‌شود. فرش‌های دستبافت نسبت به انواع فرش‌های دیگر حساس‌تر و ظریف‌تر هستند و با هر اتفاقی ممکن است باعث واکنش نشان دادن فرش‌ها شوید. فرش‌های دستبافت داراز انواع درجه بندی هستند که شامل فرش‌های دستبافت درجه یک، درجه دو و درجه سه می‌باشند. و بهترین آن‌ها فرش‌های درجه یک می‌باشند به دلیل این که برای بافت آن‌ها از بهترین الیاف ها، رنگ ها، نخ پنبه ها، شیرازه‌ها و پرداخت کاری آن‌ها به بهترین نحوه ی ممکن انجام شده است.

هنگام خرید فرش‌های دستبافت بهتر است به نکاتی توجه کنید تا بهترین فرش را برای منزل خود خریداری کنید.

نکات لازم جهت انتخاب فرش دستباف اصل

۱- توجه به متراژ فرش

امروزه با توجه به بافت انواع فرش‌ها با دستگاه‌های به روز و اتوماتیک متراژ فرش‌ها در قالب‌های انتخابی مشتریان نیز قابل سفارش است. اما در فرش‌های دستبافت ابعاد مشخص و با توجه به دار قالی فرش از قبل تعیین شده است.

۲- طرح و نقش‌های فرش

فرش‌های دستبافت مراحل بافت آن کاملا توسط افراد ماهر و بافنده انجام می‌شود و برای بافت آن‌ها هرگز از دستگاه‌ها کمک نمی‌گیرند تا کیفیت فرش بالاتر برود. فرش‌های دستبافت به دلیل این که تمامی مراحل بافت آن کاملا به صورت دستی انجام می‌شود احتمال خطا بسیار زیاد و ممکن است برخی از طرح و نقش‌های آن با هم دیگر قرینه و مساوی نباشد به همین دلیل هنگام خرید فرش‌های دستبافت تمامی طرح‌ها و نقش‌های فرش را زیر نظر بگیرید و کاملا چک کنید تا تمامی طرح‌ها با یک دیگر قرینه باشد. قرینه بودن تمامی طرح و نقش‌ها به کیفیت و زیبایی فرش می‌افزاید و نمای آن را زیباتر می‌کند. قرینه بودن طرح و نقش‌ها شامل قرینه بودن حاشیه فرش دستباف نیز می‌شود. همیشه به حاشیه‌های فرش‌های دستبافت نیز توجه کنید تا از صاف بودن حاشیه و از قرینه بودن آن‌ها اطلاع کافی داشته باشید.

۳- پشت فرش‌های دستباف

پشت فرش های دستباف
پشت فرش‌های دستباف

غالبا بارزترین مشخصه فرش‌های دستبافت و ماشینی از پشت فرش قابل تشخیص است. در فرش‌های ماشینی پشت کار به صورت گره‌های کاملا منظم و یکدست است اما در فرش‌های دستبافت کمی ابعاد گره‌ها با هم متفاوت است.

۴- چک و بررسی کردن الیاف و پرزهای سطح فرش دستبافت

نوع الیاف و پرزهای فرش‌های دستبافت بسیار اهمیت دارد به دلیل این که هر چقدر جنس و نوع الیاف خاص‌تر و مرغوب تر، با کیفیت‌تر و طبیعی‌تر باشد بر ارزش و کیفیت فرش می‌افزاید غالبا پرزهای فرش دستبافت بلندتر و نرم‌تر است و بر نما و ظاهر فرش تاثیر بسزایی دارد. فرش‌های دستباف زمانی که نور بر روی آن‌ها تابیده می‌شود جلوه ی بسیار زیبا و خاصی دارد. مرغوب بودن الیاف سبب می‌شود زمانی که فرش پهن می‌شود نمای زیبا و براقی داشته باشد. هر چقدر جنس پرزها و الیاف بهتر و با کیفیت‌تر باشد مقاومت و دوام فرش نیز بالاتر می‌رود و نسبت به ضربه‌ها و یا لکه‌ها مقاومت بیشتری دارد و لکه‌ها را در خود نگه نمی‌دارد. اگر جنس و نوع الیاف فرش‌های دستبافت کاملا طبیعی و مرغوب باشد زمانی که مایعات و مواد غذایی بر روی آن ریخته شود لکه‌ها را می‌توان به راحتی پاک کرد به طوری که هیچ آثاری از آن باقی نباشد.

پرزهای فرش چند نوع دارند، پرزهای نرم و پرزهای سخت و سفت. پرزهای سفت معمولا ضخیم‌تر از پرزهای نرم هستند و پرزهای سفت گرد و غبارهای زیادی را به خود جذب می‌کند ولی برعکس، پرزهای نرم تمایل زیادی به جذب گرد و خاک ندارند. برخی افراد در منزل خود حیوانات خانگی مانند گربه، سگ و… نگه داری می‌کنند. حیوانات خانگی ریزش موی زیادی دارند و اگر در منزل خود از حیوانات خانگی نگه داری می‌کنید فرش‌هایی که پرزهای آن‌ها نرم‌تر هستند بیشتر مناسب هستند به دلیل این که جارو کشیدن فرش‌های دستبافت که پرزهای نرمی دارند راحت‌تر و آسان‌تر است.

۵- توجه به شیرازه‌های فرش دستباف

فرش‌های دستبافت به دلیل این که تمامی مراحل بافت آن‌ها به صورت دستی انجام می‌شود احتمال باز شدن گره‌های آن زیاد است به همین خاطر برای محکم کاری و ثابت بودن گره‌ها اقدام به شیرازه زنی می‌کنند. شیرازه زنی فرش‌های دستبافت به دو صورت دستی و ماشینی انجام می‌شود. شیرازه زنی فرش‌های دستبافت اغلب توسط دستگاه‌ها انجام می‌شود تا شیرازه کاملا محکم باشد و تمامی نقاط گره‌ها را بپوشاند. شیرازه زنی فرش‌های دستبافت با دستگاه بسیار دقیق است و احتمال خطای آن بسیار پایین است ولی برخی اوقات فرد بافنده تصمیم می‌گیرد که شیرازه فرش را به روش دستی انجام دهد. شیرازه زنی فرش به روش دستی به تخصص بسیار بالایی احتیاج دارد و به همین دلیل نمی‌توان فرش را برای شیرازه زنی به هر فردی تحویل داد. جهت انجام شیرازه زنی می‌توانید از قالیشویی معتبر خدمات بگیرید.

شیرازه‌های فرش‌ها نسبت به رنگ و طرح‌های به کار رفته شده در فرش متفاوت است و نوع و جنس‌های متفاوتی دارد. هر چقدر که نوع و جنس فرش خاص‌تر و ارزشمندتر باشد شیرازه زنی آن نیز به روش‌های خاص‌تری انجام می‌شود

۶- توجه به پرداخت کاری و چرم زنی فرش‌های دستبافت

فرش‌های دستبافت به دلیل این که توسط نیروی انسانی بافته می‌شود و تمامی مراحل بافت توسط بافنده انجام می‌شود باعث ایجاد پرزهای کوتاه و بلند زیادی بر روی سطح فرش می‌شود به همین دلیل فرش نیاز به پرداخت کاری دارد. پرداخت کاری فرش‌های دستبافت به دو صورت قابل انجام می‌باشد. پرداخت کاری فرش‌ها به صورت ماشینی و پرداخت کاری فرش به صورت دستی. فرش‌های دستبافت به دلیل این که ارزش و کیفیت آن‌ها حفظ شود همیشه نوع پرداخت کاری آن‌ها به صورت دستی می‌باشد. پرداخت کاری فرش‌ها یک کار بسیار حساس و پر حوصله‌ای می‌باشد و انجام آن به دقت و توجه ی کافی نیاز دارد به همین دلیل پرداخت کاری فرش‌ها به صورت دستی توسط افراد با تجربه و ماهری انجام می‌شود تا هیچ آسیبی به فرش وارد نشود. سپردن پرداخت کاری فرش به افراد تازه کار و بی‌تجربه ممکن است باعث آسیب دیدن با فرش شود و آسیب دیدن فرش‌های دستبافت از زیبایی و ارزش آن بسیار کم می‌کند.

الیاف و پرز های سطح فرش دستبافت
الیاف و پرز های سطح فرش دستبافت

پهن کردن فرش‌های دستبافت بر روی سرامیک و پارکت‌ها و… ممکن است گاهی اوقات از جای خود تکان بخورد و جا به جا شوند به همین برخی از بافنده‌ها پس از به اتمام رسیدن عملیات بافت اقدام به چرم زنی فرش‌ها می‌کنند. برای چرم زنی فرش‌های دستبافت از چرم‌های مصنوعی و طبیعی استفاده می‌کنند ولی به دلیل این که تمامی الیاف و رنگ ها، نخ پنبه و… هنگام بافت فرش‌های دستبافت کاملا طبیعی هستند برای چرم زنی فرش‌های دستبافت از چرم‌های طبیعی استفاده می‌کنند تا ارزش فرش را بالاتر ببرند و بر کیفیت آن بیفزایند. چرم زنی فرش یک کار تخصصی است و توسط افراد متخصصین انجام می‌شود. چرم زنی فرش بر روی قسمت‌های طولی فرش انجام می‌شود تا از تکان خوردن و جا به جا شدن فرش جلوگیری شود. در انتخاب فرش توجه کنید که تمام موارد بالا در آن رعایت شده باشد. جهت شستشوی انواع فرش دستبافت می‌توانید از قالیشویی معتبر خدمات بگیرید.

۷- ریشه‌های فرش دستبافت

غالبا در فرش‌های دستبافت ریشه‌ها به صورت ممتد از نخ‌های تارو پود فرش امتداد یافته اما در فرش‌های ماشینی به صورت مجزا ریشه‌ها را می‌دوزند

مقاومت و دوام فرش دستباف نسبت به نور آفتاب

فرش‌های دستبافت به دلیل این که کاملا طبیعی هستند و از هیچ گونه مواد شیمیایی و ماشینی برای بافت آن‌ها استفاده نمی‌شود کاملا حساس هستند و نسبت به هر چیزی ممکن است واکنش نشان دهد. فرش‌های دستباف به بیشترین چیزی که بسیار حساس هستند نور آفتاب می‌باشد. آن‌ها نسبت به تابش مستقیم نور خورشید واکنش نشان می‌دهد و ممکن است:

۱- فرش دچار رنگ پریدگی شود.

۲- همچنین فرش‌های دستبافت با قرار گرفتن طولانی مدت در برابر نور خورشید ممکن است دچار تغییر خواب شوند.

۳- با تابش مستقیم نور خورشید سطح فرش دچار سوختگی می‌شود و درنهایت سطح فرش زبر می‌شود و نرمی و لطافت خود را از دست می‌دهد.

۴- نور آفتاب از براقیت فرش دستباف کم می‌کند و در گذر زمان سطح و نمای فرش را کدرتر و تیره می‌کند.

۵- در نهایت تابش مستقیم نور خورشید گاهی اوقات باعث ساییدگی فرش نیز می‌شود.

به همین دلیل هنگام خرید فرش‌های دستبافت از نوع و جنس الیاف فرش اطلاع کافی داشته باشید و از مقاومت و دوام فرش در برابر نور خورشید مطلع شوید. به طور مثال اگر منزل شما پنجره‌های زیادی دارد و نور آفتاب به طور مستقیم به داخل منزل شما تابیده می‌شود سعی کنید از فرش‌های دستبافت کمتر استفاده کنید.

توجه به برچسب پشت فرش

اطلاعاتی که پشت فرش نوشته شده اطلاعات بسیار زیادی درباره ی نوع و الیاف فرش، نحوه شستشوی فرش، حساسیت‌های فرش و… به شما می‌دهد. اگر اطلاعات پشت فرش را بخوانید درباره نحوه ی شستشو و مقاومت آن و نوع الیاف آن اطلاعاتی را به دست می‌آورید. همچنین اطلاع داشتن از جنس الیاف سبب می‌شود که اگر شما تصمیم گرفتید در منزل خود فرش‌ها را بشورید از چه نوع شوینده‌ای استفاده کنید تا به فرش آسیبی وارد نکنید.

اطلاع پیدا کردن از ثابت بودن رنگ فرش

فرش‌های دستبافت از الیاف‌های طبیعی ساخته شده و عملیات رنگ رزی الیاف نیز به طور طبیعی انجام شده و ممکن است در اثر شستشو فرش دچار رنگ پس دادن یا درهم شدن رنگ‌ها شود. درهم شدن رنگ باعث می‌شود که زیبایی و نمای فرش از بین برود و از کیفیت فرش کم شود. به همین دلیل همیشه قبل از خرید فرش‌های دستباف از تثبیت بودن رنگ‌های فرش اطلاع داشته باشید تا اگر تصمیم به شستن فرش‌ها گرفتید فرش دچار رنگ پس دادن نشود.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. بازتاب: xo666
  2. بازتاب: Bet Winner casino
  3. بازتاب: unicc

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا