ایرانموبایل

واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار از سر گرفته می‌شود؟

شرط جدید سازمان توسعه تجارت، برای تخصیص ارز به واردات تجاری گوشی‌های پرچمدار

پس از چندین ماه اختلال و ممنوعیت در تخصیص ارز برای واردات تجاری موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار، حالا جزییات تازه‌ای از رویه در نظر گرفته شده برای این امر اعلام شده است. در تازه‌ترین اطلاعیه سامانه جامعه تجارت آمده است که واردات گوشی‌های رده‌بالای برندها که عموما در دسته موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار قرار می‌گیرند، صرفا از محل «تامین ارز حاصل از صادرات محصولات خود» امکان پذیر است.

به گزارش تسنیم، بر اساس اطلاعیه سامانه جامع تجارت، ثبت سفارش برخی مدلهای تفن همراه منوط به تامین ارز «از محل صادرات خود» شده است. در این اطلاعیه با بیان اینکه قرار است به زودی واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار از سر گرفته شود آمده است: ثبت سفارش تلفن همراه سری‌های z، N و S سامسونگ و… صرفا از محل تامین ارز حاصل از محل صادرات خود امکان پذیر است.

با توجه به اینکه این شرط تامین ارز از محل صادرات محصولات خود، با موضوعاتی مثل رتبه اعتباری بازرگانان و سقف واردات که از قبل تعیین اجرایی شده در تعارض است، به نظر می‌رسد در صورت تداوم اعمال این شرط نباید چشم انداز روشنی از تزریق این سری از تلفنهای همراه در بازار داشت و سوداگران این بازار، به سواستفاده از رویه واردات مسافری گوشی موبایل ادامه خواهند داد.

بلاتکلیفی در زمینه نحوه تخصیص ارز برای واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، مدتهاست که به یکی از چالش‌های جدی بازار موبایل کشور تبدیل شده است. از اواخر اردیبهشت ماه و به بهانه صرفه‌جویی در منابع ارزی کشور، تخصیص ارز برای واردات گوشی‌های پرچمدار یا به اصطلاح لوکس برندهای مختلف متوقف و ثبت سفارش این محصولات برای بازرگانان ناممکن شد.

در ابتدای اعمال این محدودیت‌ها، قرار بود تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، از طریق تبادل ارز با صادرکنندگان خشکبار انجام شود. اما تالار دوم نیما که برای این منظور در نظر گرفته شده بود، ظرف چند روز تعطیل شد و این روش نتوانست پاسخگوی نیاز ارزی بازرگانان باشد. پس از تعطیلی تالار دوم نیما، عملا دریافت ارز برای واردات تجاری این گوشی‌ها متوقف و از آن زمان تا کنون، بخش اعظم نیاز بازار به این موبایل‌ها، صرفا از طریق واردات مسافری (و سواستفاده‌ از این روش) انجام شده است.

در ماه‌های اخیر، بازار خرید و فروش پاسپورت برای سواستفاده از رویه واردات مسافری و قاچاق گوشی‌های پرچمدار به شدت داغ بوده است. این موضوع به حدی جدی بود که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اخیرا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در ۲۰ روز انتهایی شهریور و همزمان با انجام سفرهای زیارتی اربعین به مقصد کشور عراق، واردات و ثبت سفارش گوشی مسافری از مرز این کشور موقتا ممنوع است و گوشی‌های وارد شده از این کشور رجیستر نخواهند شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا