گوناگون

نقشه راه تسلط به مهارت‌های کامپیوتری برای استخدام

در دنیای امروزی با پیشرفت صنعت و فناوری، کامپیوتر در زندگی ما نقش ویژه‌ای پیدا کرده است و نیاز به استفاده از آن به‌وضوح مشاهده می‌شود. در این میان آشنایی و تسلط بر مهارت‌های کامپیوتری در زندگی حرفه‌ای و شخصی حرف اول را می‌زند. مهارت‌های هفت‌گانه ICDL ابتدایی‌ترین مهارت و توانایی استفاده عموم مردم از یک کامپیوتر شخصی و فناوری اطلاعات است که عامل تعیین‌کننده‌ای برای استخدام و ورود به بازار کار نیز به‌شمار می‌آید.

کامپیوتر و نقش آن در دنیای امروز

کامپیوتر یک وسیله همه‌کاره و قابل‌برنامه‌ریزی است که توانایی انجام محاسبات و نگهداری نتایج را در اختیار دارد. با پیشرفت و توسعه علم و فناوری، کامپیوترها نیز پیشرفته‌تر شده‌اند و جنبه‌های مختلف زندگی انسان ازجمله آموزش‌وپرورش، کسب‌وکار و تجارت، حکومت و سرگرمی را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

با توجه به فراگیر شدن کامپیوتر در زندگی ما، لازمه بهره‌وری و هم سو شدن با آن داشتن مهارت‌های کافی برای استفاده از آن است. سواد رایانه‌ای که مجموعه مهارت‌های کافی برای کار با کامپیوتر است در جوامع امروزی به‌نحوی سواد عمومی به شمار می‌آید و از دید جوامع بین‌المللی، افرادی که سواد رایانه‌ای ندارند، بی‌سواد تلقی می‌شوند.

سواد رایانه‌ای و مهارت‌های هفت‌گانه ICDL

برخلاف قرن بیستم که رادیو، تلویزیون و تلفن ابزارهای اصلی ارتباطات بودند، در قرن ۲۱ که عصر دیجیتال خوانده می‌شود، کامپیوتر و آموزش الکترونیک ابزارهای اصلی فناوری اطلاعات هستند و باعث ایجاد تحولات اساسی در زندگی فردی و اجتماعی شده‌اند.

مهارت‌های هفت‌گانه ICDL
مهارت‌های هفت‌گانه ICDL

دانش و مهارت استفاده از کامپیوتر در قرن ۲۱ امری ضروری است که امکان ایجاد ارتباط مؤثر و دسترسی به اطلاعات و نظریه‌های صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف را فراهم می‌آورد. استاندارد بین‌المللی کاربری کامپیوتر که هم‌اکنون در ۷۰ کشور جهان پذیرفته شده است، مهارت‌های هفت‌گانه ICDL را به‌عنوان سواد کامپیوتری مشخص کرده است. ICDL (آی سی دی ال) درواقع یک گواهینامه بین‌المللی مهارت‌های کامپیوتری است. این مهارت‌ها حداقل مواردی هستند که برای استفاده از کامپیوتر و ورود به بازار کار در هر سمت شغلی ازجمله منشی‌گری و کارهای اداری لازم است کسب شوند.

مهارت‌های هفت‌گانه ICDL شامل عناوین زیر است:

  • مفاهیم پایه فناوری اطلاعات (IT)
  • استفاده از کامپیوتر و مدیریت فایل‌ها (ویندوز)
  • واژه‌پردازها (نرم‌افزار ورد)
  • صفحه گسترده (نرم‌افزار اکسل)
  • بانک‌های اطلاعاتی (نرم‌افزار اکسس)
  • ارائه مطلب (نرم‌افزار پاورپوینت)
  • اطلاعات و ارتباطات (اینترنت)

تسلط بر مهارت‌های کامپیوتری چه مزیت‌هایی دارد؟

در اکثر کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، آموزش علوم کامپیوتری و فراگیری دانش IT جزو برنامه‌های اصلی مدارس، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها به شمار می‌آید. توسعه فناوری اطلاعات در کشور و تسلط بر مهارت‌های کامپیوتری مزیت‌های زیادی به همراه دارد ازجمله ۱۳ مورد زیر:

  • ورود به بازار کار
  • بهبود سطح زندگی
  • کسب موفقیت بیشتر
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • توسعه سایر فناوری‌ها
  • غنی شدن رزومه کاری
  • بهبود ارائه خدمات به مردم
  • همگامی با تحولات بین‌المللی
  • ایجاد شغل‌های جدید و متنوع
  • افزایش کیفیت آموزش استادان
  • افزودن بهره‌وری سازمان‌ها و مؤسسات
  • افزایش راندمان مدیران، دانشجویان و دانش آموزان
  • ارتقا سطح مهارت کارکنان شاغل در شرکت‌ها، کارخانه‌ها و وزارتخانه‌ها

مهارت‌های موردنیاز برای استخدام و ورود به بازار کار

در عصر دیجیتال، شیوه استخدامی به روش سنتی خشک و کاغذی جوابگوی نیاز کسب‌وکارها نیست. با توجه به رقابت تنگاتنگ مشاغل و محدودیت نیروی انسانی، جذب و گزینش افراد متخصص و ماهر در اولویت قرار دارد.

کسب مهارت، یک ویژگی اکتسابی است که با صرف وقت و انرژی امکان‌پذیر است. مهارت‌های موردنیاز برای ورود به بازار کار را می‌توان به دو دسته مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت تقسیم‌بندی کرد. مهارت‌های نرم آن دسته از مهارت‌هایی هستند که در سیستم آموزشی به‌طور مستقیم آموزش داده نمی‌شوند و احتیاج است فرد با تجربه و صرف وقت و تمرین آن‌ها را در خود تقویت کند.

برخورداری از مهارت‌های نرم بستگی به شخصیت فرد و رشد فکری او دارد. ازجمله این مهارت‌ها برای استخدام می‌توان به وفاداری، دلسوزی، توانایی انجام کار تیمی، خلاقیت، مدیریت زمان، همکاری با دیگران، قدرت تصمیم‌گیری، هوش هیجانی و انعطاف‌پذیری اشاره داشت.

مهارت‌های سخت آن دسته از مهارت‌ها هستند که در سیستم آموزشی مانند دانشگاه آموزش داده می‌شوند. این دسته مهارت‌ها، مهارت‌های فنی هستند که هر فرد در حوزه تخصصی خود فرامی‌گیرد. مهارت‌های سخت شامل مواردی مانند مدیریت مالی، تسلط بر زبان انگلیسی، مدیریت اطلاعات و دانش کامپیوتر می‌باشد.

امروزه کسب‌وکارها ارتباط مستقیمی با کامپیوتر دارند و افراد متقاضی شغل در هر زمینه‌ای لازم است به حداقل مهارت‌های کامپیوتری مسلط باشند. می‌توان به‌صراحت گفت در صورت نداشتن سواد کامپیوتری، ورود به بازار کار حرفه‌ای و تخصصی و انجام امور اداری تقریبا غیرممکن است.

چگونه مهارت‌های کامپیوتری را یاد بگیریم؟

حال که ضرورت کسب سواد رایانه‌ای واضح است و نیاز به آن در زندگی فردی و اجتماعی امری حیاتی به شمار می‌آید، لازم است در این راستا اقدام نموده و مهارت‌های خود را ارتقا دهیم. برای یادگیری مهارت‌های کامپیوتری باید بر مهارت‌های ۷گانه ICDL که شامل مجموعه آفیس (Office) یعنی آموزش ورد، آموزش اکسل، آموزش پاورپوینت، آموزش اکسس و همچنین آموزش اینترنت، آموزش ویندوز و مبانی کامپیوتر است مسلط شویم.

آکادمی آی تی فرزانگان از جمله مراکز آموزشی است که دوره‌های آموزشی جامع و کاربردی در زمینه مهارت‌های کامپیوتری را به‌صورت آنلاین و حضوری و همین طور پکیج فیلم‌های آموزشی برگزار می‌کند. با شرکت در این دوره‌ها می‌توانید راه ورود خود به بازار کار را هموارتر کنید. کلاس آنلاین ICDL شامل تمام مهارت‌های هفت‌گانه می‌شود. این دوره آموزشی شامل سرفصل‌های زیر است:

مفاهیم پایه فناوری اطلاعات (IT)

مفاهیم پایه فناوری اطلاعات بسیار کاربردی هستند و برای همگام شدن با عصر فنّاوری ضروری‌اند. در این قسمت به بررسی انواع کامپیوترها و اصطلاحات سیستم‌های کامپیوتری مانند سخت‌افزار، نرم‌افزار، داده و شبکه پرداخته می‌شود. علاوه بر این، با مفاهیم امنیت اطلاعات و کاربرد آی تی (IT) در زندگی روزمره آشنا خواهید شد.

ویندوز (Windows)

در این بخش از آموزش ICDL به معرفی انواع ویندوز، نحوه راه‌اندازی و تنظیمات آن پرداخته می‌شود. در ادامه، اجرای برنامه‌ها، مدیریت فایل‌ها، پوشه‌ها و درایوها را خواهید آموخت و با نحوه انتقال ویروس به سیستم و انواع برنامه‌های ضدویروس آشنا خواهید شد.

امروزه در بسیاری از اداره‌های دولتی و شرکت‌ها همچنان از ویندوز ۷ استفاده می‌شود. با این حال خیلی تفاوتی ندارد که شما یادگیری مهارت ویندوز را با کدام نسخه از ویندوز شروع کنید. مثلا از ویندوز ۷ یا ویندوز ۱۰؛ چرا که پایه و اساس بسیاری از مفاهیم یکسان هستند و صرفا مواردی چون مسیر انجام یک کار یا مکان گزینه‌ها در هر ویندوزی متفاوت است.

چنان چه به دنبال اخذ مدرک فنی حرفه‌ای مهارت‌های هفتگانه ICDL برای استخدامی هستید، می‌توانید از خدمات مراکز آموزشی مانند آکادمی آی تی فرزانگان استفاده نمایید.

اینترنت (Internet)

استفاده از اینترنت یکی از مهارت‌های ضروری و پرکاربرد است که امکان دریافت اطلاعات در سطح جهانی را ایجاد می‌کند. در این بخش از آموزش مهارت‌های هفت‌گانه ICDL، مفاهیم شبکه اینترنت، مرورگرها، پروتکل‌های انتقال اطلاعات، سرویس‌دهنده‌ها و سرویس‌گیرنده‌ها، URL، موتور جستجو، نحوه اتصال به اینترنت، جستجو در اینترنت، نحوه کپی کردن متن و تصاویر از اینترنت، ذخیره فایل و چاپ صفحات را آموزش می‌بینید.

در ادامه آموزش با پست الکترونیک، نحوه ایجاد آن، ارسال نامه، ویرایش نامه‌ها و مدیریت آن‌ها آشنا می‌شوید. پست الکترونیک نیز یکی از گزینه‌های کاربردی است که در کسب‌وکارهای مختلف از آن استفاده می‌شود و فراگیری آن در پیشبرد کارهای اداری و سازمانی کمک زیادی می‌کند.

یادگیری این مهارت را جدی بگیرید، چرا که پایه و اساس بسیاری از کسب و کارها مخصوصا بیزینس‌های اینترنتی است. اگر به کسب و کار اینترنتی علاقمند هستید، توجه ویژه‌ای به یادگیری این مهارت داشته باشید؛ چرا که پیش نیاز بسیاری از مهارت‌های تخصصی کامپیوتر که احتمالا بعد از یادگیری ICDL به دنبال آن هستید، همین مهارت اینترنت است. از این مهارت‌های تخصصی می‌توان به طراحی سایت و برنامه نویسی اشاره کرد.

 نرم‌افزار ورد (word)

 نرم‌افزار ورد (word)
نرم‌افزار ورد (word)

نرم‌افزار ورد یا واژه‌پرداز، یک برنامه پرکاربرد است که اساسی‌ترین کاربرد آن امکان تایپ و تصحیح واژه‌ها می‌باشد. دوره آموزشی ورد با توجه به پرکاربرد بودن آن به شما کمک زیادی در کسب مهارت‌های لازم برای انجام کارهای اداری و منشی‌گری می‌کند.

پژوهش صورت گرفته بر بررسی دیدگاه معلمان و متخصصان در رابطه با اولویت‌بندی مهارت‌های کامپیوتری موردنیاز دانش آموزان، نشان داد که نرم‌افزار ورد و نرم‌افزار ارائه مطلب (پاورپوینت) در اولویت اول و نرم‌افزارهای دیگر مجموعه آفیس و مفاهیم پایه سخت‌افزاری در اولویت دوم قرار دارند.

نرم‌افزار پاورپوینت (Powerpoint)

نرم‌افزار پاورپوینت  یکی دیگر از برنامه‌های مجموعه آفیس است که در کنفرانس و ارائه دادن از آن استفاده می‌شود. پس از آموزش پاورپوینت شما قادر خواهید بود پرونده‌ای شامل متن، عکس، نمودار و فیلم را برای ارائه و نمایش بر روی پرده نمایش ارائه دهید. تسلط بر پاورپوینت نقش زیادی در بهبود کیفیت ارائه و آموزش افراد دارد.

نرم‌افزار اکسل (Excel)

نرم‌افزار اکسل شامل صفحه گسترده‌ای است که امکان انجام عملیات ریاضی، رسم نمودار، مرتب‌سازی داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل آماری را فراهم می‌آورد. فراگیری اکسل به شما در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها کمک زیادی می‌کند. از این نرم افزار پرطرفدار و کاربردی، در بسیاری از کسب و کارها از جمله مشاغل مالی، اداری، حسابداری و مهندسی استفاده می‌شود.

نرم‌افزار اکسس (Access)

اکسس (که برخی آن را اکسز نیز تلفظ می‌کنند) از مجموعه آفیس درواقع یک نرم‌افزار پایگاه داده است که برای منظم کردن اطلاعات از آن استفاده می‌شود. اکسس، اطلاعات ساختاربندی شده را دریافت و ذخیره می‌کند. این برنامه امکان جستجو در داده ها، مرتب‌سازی آن‌ها و گزارش‌گیری را فراهم می‌آورد.

یکی از موارد بسیار کاربردی نرم‌افزار اکسس، ثبت شماره تلفن افراد می‌باشد که با داشتن امکان جستجو به‌راحتی می‌توان آن‌ها را پیدا کرد. این مورد در شغل منشی‌گری و مجموعه‌های بزرگ باعث سهولت در ارتباطات می‌شود.

مهارت‌های هفت‌گانه ICDL و تأثیر آن بر افراد سازمان

پژوهش صورت گرفته بر اثربخشی دوره‌های آموزشی ICDL بر عملکرد کارکنان ستادی و اجرایی در شهرداری نشان داد که عملکرد کارکنانی که دوره ICDL را گذرانده‌اند متفاوت از عملکرد کارکنانی بوده که این مهارت‌های هفت‌گانه را آموزش ندیده‌اند. علاوه بر این باعث افزایش سرعت و دقت کارکنان، سهولت کار آن‌ها، احاطه بیشتر کارکنان و رفع نیازهای شغلی آن‌ها شده است.

استخدام افراد، باسواد رایانه‌ای چه سودی برای سازمان‌ها دارد؟

یکی از مهارت‌های لازم برای ورود به هر سازمانی، مهارت‌های هفت‌گانه ICDL است و امروزه هر شغلی نیاز به داشتن سواد رایانه‌ای دارد. مدیران و کارفرمایان نیز معتقدند هر فردی که توانایی کار با کامپیوتر را داشته باشد در محیط کار نسبت به دیگران موفق‌تر است. ازاین‌رو برای گزینش افراد، سواد رایانه‌ای یکی از معیارهای تأثیرگذار است که مزیت‌های زیر را برای سازمان به همراه خواهد داشت:

  • افزایش رضایت شغلی
  • افزایش راندمان سازمان
  • ارتقا سطح کاری و شغلی
  • کاهش هزینه‌های ضمن خدمت

با توجه به نقش و اهمیت مهارت‌های هفت‌گانه ICDL در پیدا کردن شغل و استخدامی و همچنین همسو شدن با دنیای فناوری و اطلاعات، فراگیری این مهارت‌ها علاوه بر اینکه باعث قوی شدن رزومه کاری می‌شود، موفقیت‌های فردی و اجتماعی بیشتری را رقم خواهد زد.

آیا می‌توانم این مهارت‌ها را سریع‌تر یاد بگیرم؟

در این مقاله، نقشه راه تسلط بر مهارت‌های ضروری کار با کامپیوتر برای مشاغل اداری را توضیح دادیم. یادگیری این مهارت ها، فرصت‌های شغلی و استخدامی زیادی را می‌تواند پیش روی شما قرار دهد. شما می‌توانید این مهارت‌ها را به صورت خودخوان فرا بگیرید. اما اگر در ابتدای راه هستید و تسلط کمی به مهارت‌های کامپیوتری دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما در کنار اساتید متخصص، آموزش خود را شروع نمایید.

از طرفی هزینه‌های زیاد کلاس‌های حضوری و رفت و آمد، می‌تواند برای برخی دشوار باشد؛ لذا شرکت در کلاس‌های آنلاین ICDL و یا دیدن فیلم‌های آموزشی جامع می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی باشد. توجه کنید که بهتر است دوره آنلاین یا پکیج ویدئوهای آموزشی را انتخاب کنید که امکان پشتیبانی یا رفع اشکال با مدرس دوره را داشته باشد. تا بتوانید هر زمان که در کار با نرم افزار به مشکلی برخوردید، بتوانید به راحتی سوالات خود را از استاد بپرسید.

شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین و یا استفاده از پکیج فیلم‌های آموزشی آکادمی آی تی فرزانگان، با سرفصل‌های جامع آموزشی و امکان پرسش و پاسخ و رفع اشکال با اساتید، از جمله فرصت‌های خوب برای یادگیری مهارت‌های کامپیوتری مورد نیاز بازارکار و استخدامی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا