اپل

فروش نمونه اولیه رایانه اپل-۱ با قیمت ۷۰۰ هزار دلار

استیو جابز، مدیرعامل فقید اپل در سال ۱۹۷۶ برای نشان دادن رایانه اپل-۱ (Apple-1) به صاحب یکی از فروشگاه‌های رایانه از نمونه اولیه این محصول استفاده کرد که این محصول اکنون با قیمت تقریبی ۷۰۰ هزار دلار در یک حراجی به فروش رفت.

پاول ترل، صاحب این فروشگاه با مشاهده این رایانه، ۵۰ دستگاه از آن را سفارش داد. با این حال، اگر نمونه اولیه اپل-۱ از شرایط ظاهری بهتری برخوردار بود، احتمالا می‌توانست رکورد فروش اپل-۱ در یک حراجی را که در حال حاضر ۹۰۵ هزار دلار است، به نام خود ثبت کند.  

حال یک کلکسیونر ناشناس در سان فرانسیسکو Bay Area، نمونه اولیه این رایانه را در یک حراجی با قیمت ۶۷۷ هزار و ۱۹۶ دلار خریداری کرد. اگرچه تاکنون چندین مدل رایانه اپل-۱ با قیمتی‌های تقریبا مشابه در حراج‌ها به فروش رفته‌اند اما این نسخه یک مدل منحصربه‌فرد محسوب می‌شود چرا که نمونه اولیه‌ای است که جابز از آن برای نمایش این رایانه استفاده کرده بود.

همانطور که اشاره شد، اپل-۱ در سال ۱۹۷۶ به عنوان اولین محصول اپل به بازار عرضه شد. این دستگاه به یک پردازنده MOS ۶۵۰۲ با فرکانس ۱ مگاهرتز، رم ۴ کیکوبایتی و یک کارت رابط مجهز بود که به کاربران اجازه می‌داد برنامه‌ها را روی نوار کاست صوتی ذخیره کنند.  

فروش نمونه اولیه رایانه اپل-۱ با قیمت ۷۰۰ هزار دلار

این محصول در ابتدا با قیمت ۶۶۶.۶۶ دلار (معادل ۳۴۶۰ دلار امروز) قیمت داشت چرا که استیو ووزنیاک، از بنیانگذاران اپل، از تکرار این رقم خوشش می‌آمد. تنها حدود ۲۰۰ دستگاه از رایانه اپل-۱ تولید شد که از این تعداد، وجود ۶۲ دستگاه تایید شده است.

در این نمونه اولیه، حکاکی Apple Computer A  به جای Apple Cpmputer ۱ مشاهده می‌شود که احتمالا توسط استیو ووزنیاک و به صورت دستی، لحیم شده است. گفته می‌شود که این نمونه اولیه اپل-۱، چند سال در گاراژ خانه دوران کودکی جابز، جایی که وی و ووزنیاک اپل را تاسیس کردند، بود و جابز حدود ۳۰ سال پیش، این دستگاه را به فردی ناشناس داد.

در این حراج، یک آیفون نسل اول که در جعبه اصلی مهر و موم شده بود، با قیمت ۳۵ هزار و ۴۱۴ دلار به فروش رفت. همچنین یک سالنامه سال ۱۹۷۱ دبیرستان استیو جابز با امضای وی، به قیمت ۲۸ هزار و ۴۱۰ دلار فروخته شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا