تکنولوژی

امضای لایحه ۲۸۰ میلیارد دلاری توسط جو بایدن برای افزایش تولید تراشه

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا لایحه‌ای ۲۸۰ میلیارد دلاری تحت عنوان CHIPS ans Science Act را به منظور تقویت صنعت تولید تراشه و تحقیقات علمی‌در این حوزه امضا کرد.

از این بودجه، ۵۲ میلیارد دلار به تقویت تولیدات تراشه در خاک ایالات متحده اختصاص خواهد یافت. بایدن طی مراسم امضای این لایه که در کاخ سفید برگزار شد، عنوان کرد: امروز، روز تولیدکنندگان است. این قانون، یک سرمایه‌گذاری بزرگ در آمریکا است.  

این قانون که نتیجه توافق دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه محسوب می‌شود، به منظور مقابله با سلطه چین در حوزه فناوری در بحبوحه بحران کمبود تراشه در جهان صورت گرفته است.

این کمبود به انگیزه‌ای برای تولیدکنندگانی همچون شرکت اینتل تبدیل شده تا در زمینه ساخت کارخانه‌های جدید به منظور تامین نیاز بازار و پاسخ به این تقاضای فزاینده برای محصولاتی همچون لپ‌تاپ و گوشی‌های هوشمند سرمایه‌گذاری کند.  

علی‌رغم این تلاش‌ها از سوی برخی شرکت‌ها، مقامات آمریکا بیم دارند که بدون دخالت دولت، تولیدکنندگان تراشه در آمریکا، رقابت را به تولیدکنندگان چینی واگذار کنند و نتوانند از فضایی که برای ایالات متحده به منظور سود بردن از صنعتی که دهه‌ها پیشگام آن بوده، استفاده کنند.

نیویورک تایمز اخیرا در گزارشی اعلام کرد که شرکت اینتل سال گذشته طرحی را مبنی بر خرید یک کارخانه متروکه در چین برای تولید تراشه به وزارت دادگستری ایالات متحده پیشنهاد داد. طبق گزارش این نشریه، کاخ سفید مخالف این طرح است و اینتل فعلا پیگیری این طرح را به حالت تعلیق درآورده است. به نظر می‌رسد که مکالمات اینتل با دولت در این رابطه، قانونگذاران را براین داشته تا این لایحه را هرچه زودتر به تصویب برسانند.  

بر اساس این قانون، تولیدکنندگان آمریکایی تراشه می‌توانند از بودجه ۵۲ میلیارد دلاری برای احداث کارخانه‌های تولید تراشه در خاک آمریکا استفاده کنند. در ماه ژوئیه، جینا ریموند، وزیر بازرگانی ایالات متحده نسبت هشدار داد که ممکن است ایالات متحده نتواند نیازهای تولیدکنندگان به تراشه را تامین کند چرا که کارخانه‌ها از ظرفیت و زیرساخت‌های لازم برای تامین این تقاضا برخوردار نیستند و می‌بایست کارخانه‌های جدیدی در این حوزه راه‌اندازی شود.  

طبق این گزارش، لایحه مذکور در مجلس سنا با ۶۴ رای موافق در برابر ۳۳ رای مخالف به تصویب رسید و مجلس نمایندگان نیز با ۲۴۳ رای موافق و ۱۸۷ رای مخاالف، موافقت خود را با این لایحه اعلام کردند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا