استارتاپایران

رشد چشمگیر رزرو اقامتگاه در سه‌ ماهه اول سال ۱۴۰۱

گزارش جاباما از میزان رزرو اقامتکاه در سال جاری و مقایسه آن با سال ۱۴۰۰.

آمار و ارقام منتشر شده از استارتاپ جاباما به عنوان رهبر بازار رزرو اقامتگاه حاکی از رشد چندین برابری مسافرین ایرانی طی ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته است. آمارهای این گزارش به خوبی تصویری از تاثیرات کاهش پاندمی کرونا در کشور و افزایش چشم‌گیر سفرها ترسیم کرده است.

آمارهای منتشر شده توسط جاباما از رفتار گردشگران در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در بهار سال ۱۴۰۱ میزان سفر گردشگران به شهرهای مختلف رشد چند برابری را نسبت به سال قبل خود داشته و برای مثال تعداد اتاق‌های اجاره شده استان مازندران در این پلتفرم در نوروز 1401 نزدیک به 5 برابر افزایش داشته است.

طبق آمار گزارش جاباما٬ استان‌های مازندران٬ گیلان٬ هرمزگان٬ خراسان رضوی٬ اصفهان٬ البرز و فارس بیشترین تعداد رزرو اتاق را در این مدت زمان تجربه کرده‌اند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی٬ لرستان و ایلام نیز در رتبه‌های آخر قرار دارند.

به گفته جاباما ٬آپارتمان محبوب‌ترین نوع اقامتگاه در مقایسه با دیگر انواع اقامتگاه در بین کاربران است که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ هم با استقبال جشم‌گیری از سوی کاربران مواجه شده است. طبق آمار این گزارش طی بهار ۱۴۰۱ تعداد آپارتمان‌هایی که از سوی کاربران برای اقامت انتخاب شده، بیش از 7 برابر افزایش داشته است.

رتبه بعدی در این بخش نیز به ویلا اختصاص دارد که با اختلاف کم نسبت به آپارتمان در جایگاه دوم است. استقبال کاربران برای رزرو ویلا نیز نزدیک به 6 برابر افزایش داشته که نشان‌دهنده افزایش توجه مسافران به گردشگری داخلی بوده است

همچنین سوئیت با حدود ۵۵ هزار شب رزرو٬ بوم گردی با ۳۵ هزار شب رزرو و اقامت‌گاه های سنتی با حدود ۲۰ هزار شب رزرو در رده‌های بعدی قرار دارند. همچنین هاستل و کاروانسرا نیز در پایین‌تر رده این نمودار قرار دارند و کاروانسرا حتی در مقایسه با سال قبل با استقبال کمتری نیز مواجه شده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که همانند تعداد سفرها٬ تعداد مسافران نیز رشد چشم‌گیری را در سال ۱۴۰۱ تجربه کرده است. طبق آمار جاباما تنها در استان مازندران تعداد مسافرین از ۲۸.۷ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۵۶ هزار نفر در دوره مشابه سال ۱۴۰۱ رسیده که از رشد بیش از ۴ برابری خبر می‌دهد. این رقم برای استان گیلان نیز ۱۱ هزار ۵۰۰ نفر به ۹۵ هزار نفر رسیده که نشان از رشدی نزدیک به ۹ برابر است.

همچنین استان هرمزگان با ۵۳.۳ هزار٬ استان البرز با ۴۴.۵ هزار و استان تهران با ۳۶.۳ هزار در رتبه‌های یعدی بیشترین تعداد مهمان در سال ۱۴۰۱ قرار دارند. 

از لحاظ ضریب افزایش تعداد مهمان نیز استان همدان با رشد ۳۱ برابری٬ از ۱۰۰ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۳ هزار و ۱۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ رسیده و از این حیث در رتبه اول قرار دارد.

آمارهای جاباما از رفتار کاربران نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ به طور میانگین ۱.۹۵ شب اقامت به ازای هر رزرو صورت گرفته است در حالی که این رقم در بهار ۱۴۰۱ به ۲.۱ شب اقامت به ازای هر رزرو صورت گرفته است.

اما نکته جالب اینکه بخش دیگری از آمارهای این گزارش نشان می‌دهد که میانگین هزینه اقامت در بازه ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به مراتب ارزان‌تر از سال ۱۴۰۱ بوده. این مسئله می‌تواند به دلایلی از جمله تورم و همچنین پایان کرونا و افزایش میل کاربران به سفر در سال ۱۴۰۱ مربوط باشد.

 

 در بازه زمانی سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ البرز با رقم میانگین ۱۷ میلیون ریال به ازای هر شب همچنان در صدر گران‌ترین استان‌های ایران قرار دارد. حال این رقم برای سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در این استان ۲۲ میلیون ریال است.

 

رتبه بعدی در این بخش به استان هرمزگان تعلق دارد که در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ با اختلافی نسبتا کم در رتبه دوم جای گرفته است. این استان در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ با میانگین قیمتی ۱۶ میلیون ریال بعد از استان البرز و سیستان و بلوچستان در رتبه سوم قرار داشت.

 

همچنین طبق انتظار استان مازندران در بازه ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در رتبه سوم از این حیث قرار گرفته و میانگین قیمت اقامت در این استان حدود ۱۵ میلیون ریال است. مازندران در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در رتبه چهارم قرار داشت.

ضمنا استان‌های کردستان٬ مرکزی و خراسان شمالی در رتبه‌های آخر در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ جای دارند. میانگین هزینه اقامت در این استان‌های نزدیک به ۱۰ میلیون ریال است.

 

نکته جالب اینکه سه استان انتهای جدول در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ یعنی لرستان۲ خوزستان و ایلام توانسته‌اند در ۱ سال اخیر و با کاهش کرونا جایگاه بسیار بهتری را کسب کنند

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا