دیجی‌کالا

چرا کالاهای اساسی در دیجی‌کالا موجود نیست؟

پشت پرده کمبود عرضه شکر، قند و برنج در سایت‌های فروش آنلاین

فرشته بهروزی‌نیک – حواشی قیمت‌گذاری دستوری برای کالاهای اساسی تمامی ندارد و هربار وارد فاز جدیدتری می‌شود. بدعتی اشتباه که در اصطلاح قرار است به نفع مصرف کننده تمام شود اما در این‌ میان تولید کننده، شبکه توزیع از جمله فروشگاه‌های آنلاین و مصرف کننده همه متوجه ضرر و زیان می‌شوند.

ماجرا از این قرار است که مدتی است چالش‌ عرضه برخی کالاهای اساسی با قیمت مصوب از جمله شکر، روغن و برنج در سایت‌های فروش آنلاین مشهود است. این موضوع پس از تصویب قیمت‌ برای کالاهای اساسی و تمرکز سازمان‌های نظارت‌کننده بر محدودسازی فروشگاه‌های آنلاین به وجود آمده است. نکته قابل تامل این است که این نظارت در جایی اشتباه از زنجیره تامین و توزیع کالاهای اساسی متمرکز شده است زیرا  که تولیدکننده‌ها از اصلاح قیمت‌ها سرباز زده‌اند و این کالاها با قیمتی بیشتر از قیمت مصوب‌شده به راحتی در فروشگاه‌های آفلاین فروخته می‌شوند.

سازمان‌های نظارت کننده کمترین سخت‌گیری را بر تولیدکننده‌ها و  فروشگاه‌های آفلاین دارند. نکته قابل تامل دیگر در این‌باره آن است که شفافیت قیمتی در پلتفرم‌های آنلاین بسیار بالا و به نفع مصرف کننده است. در همین راستا با حمیدرضا پاکروان مدیرعامل دیجی‌کالاجت و محصولات سوپرمارکتی در دیجی‌کالا به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا بیشتر از ابعاد این ماجرا با خبر شویم و بدانیم مشکل از کجاست؟ آیا این مساله راه حلی دارد و چگونه می‌توان با سازمان ‌های نظارتی به یک راهکار معقول و عادلانه رسید.

  • مدتی است سایت‌های فروش آنلاین از جمله دیجی‌کالا برای تامین کالای اساسی از جمله شکر، قند و برنج با چالش روبرو شده‌اند. ماجرا چیست؟ 

با وجود تصویب قوانین دستوری برای قیمت‌گذاری، تولیدکننده‌ها از عرضه این کالاها با قیمت مصوب به ما خودداری کرده‌اند. تولیدکننده‌ این کالاها را با قیمت بیشتر در اختیار ما قرار می‌دهند و ما طبق قوانین موجود امکان فروش با قیمتی به جز قیمت مصوب شده نداریم. از آنجایی که تاکنون موفق به تامین این کالاها با قیمت مصوب نشده‌ایم، شکر، قند و برنج با قیمت مصوب در پلتفرم دیجی‌کالا ناموجود هستند. 

  • با افزایش فشار تورم و همچنین کاهش قدرت خرید مردم، به نظر شما ادامه این روند چه تاثیری خواهد داشت؟

با وجود تلاش نهادهای مختلف برای ایجاد و توسعه دسترسی عادلانه، در نهایت این موضوع به ضرر مصرف‌کنندگان نهایی می‌شود که دسترسی‌شان به اقلام اساسی محدود شده است.

  • به نظر شما عاجل‌ترین راهکاری که سازمان تعزیرات در جهت تعامل با پلتفرم‌های فروش آنلاین باید انجام دهد چیست؟ 

ظرفیت‌های لجستیکی دیجی‌کالا کمک می‌کند تا دسترسی به کالاهای اساسی برای همه مردم در سراسر کشور در شرایطی عادلانه ایجاد شود. استفاده از این پتانسیل نیازمند توجه بیشتر است. با این وجود ما برای تامین کالاها با قیمت مصوب دچار چالش هستیم و حمایت و ایجاد شرایطی برای دسترسی ما به این کالاها بسیار کمک‌کننده‌ است. از طرف دیگر ماهیت پلتفرم‌های آنلاینی مثل دیجی‌کالا مبتنی بر شفافیت است همین موضوع سبب می‌شود امکان پایش دائمی قیمت‌ها فراهم شود، اتفاقی که در سایر فروشگاه‌ها به خصوص در فضای آفلاین رخ نمی‌دهد و نیازمند نظارت بیشتر است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا