گوناگون

پیامک‌ تبلیغاتی؛ سکوی پرتاب کسب‌و‌کارهای کوچک

یک کسب‌وکار کوچک به خاطر محدودیت منابع اقتصادی نمی‌تواند تبلیغات گسترده و پرهزینه‌ای را اجرا کند. بنابراین استفاده از بیلبوردهای شهری، تبلیغات تلویزیونی، همکاری با چهره‌های معروف و… از گزینه‌های تبلیغات این مجموعه‌ها حذف می‌شوند؛ اما تعرفه پیامک انبوه، ارزان و به‌صرفه برای تبلیغات یک کسب‌وکار کوچک است؛ روشی که اگر به درستی و هوشمندانه اجرا شود می‌تواند تاثیرات قابل اتکایی را در فروش این مجموعه‌ها بر جای بگذارد. در این یادداشت تلاش می‌کنیم از نقش پیام کوتاه در تبلیغات کسب‌وکارهای کوچک صحبت کنیم؛ همچنین به بررسی نکات و جزئیاتی می‌پردازیم که این مجموعه‌ها در ارسال پیامک تبلیغاتی باید رعایت کنند.

چگونه پیامک به یک کسب‌وکار کوچک شخصیت می‌دهد؟

یک کسب‌وکار کوچک شاید فروشگاه کوچکی نیز داشته باشد؛ یا تعداد کارکنان و محصولاتش محدود باشد. اما این کوچکی مقیاس کسب‌وکار، در پشت پیامک‌های ارسالی منعکس نمی‌شود. به عبارت دقیق‌تر هنگامی‌که یک مخاطب، پیامکی تبلیغاتی از یک مجموعه کسب‌وکاری کوچک دریافت می‌کند، متوجه کوچکی آن مجموعه نمی‌شود؛ بلکه اتفاقا اگر آن مجموعه برای ارسال پیامک، از یک شماره اختصاصی استفاده کند، تصویر یک مجموعه بزرگ و حرفه‌ای در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود. البته منظور این نیست که در تبلیغات خود غیر صادقانه رفتار کنید و مخاطب را فریب دهید؛ بلکه این هدف با ارسال یک پیامک تبلیغاتی حرفه‌ای صورت می‌پذیرد.

مخاطب اصلی یک کسب‌وکار کوچک کدام است؟

معمولا هیچ کس حاضر نمی‌شود برای استفاده از خدمات یا خرید محصولات یک کسب‌وکار کوچک، مسافتی طولانی را در شهر طی کند و از نقطه‌ای دور خودش را به آن محل برساند. بنابراین مهمترین گروه مخاطب برای یک کسب‌وکار کوچک، کسانی هستند که در همسایگی آن کسب‌وکار ساکن هستند. به همین خاطر منطقی است که کسب‌وکارهای کوچک، در تبلیغات خود بر همسایگی خود متمرکز شوند. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که چگونه می‌توانیم یک پیامک تبلیغاتی را برای مخاطبان واقع در یک محله ارسال کنیم؟ برخی از سامانه‌های پیامکی این ظرفیت را به وجود آورده‌اند تا کاربران از روی نقشه گوگل، یک منطقه یا محله را انتخاب کنند و تنها برای مخاطبان آن منطقه مکانی پیامک ارسال کنند؛ candoosms، یکی از این سامانه‌هاست که امکان ارسال پیامک از روی نقشه گوگل را برای کاربران خود فراهم کرده است.

حفظ مشتریان قدیم با ارسال پیام کوتاه

به دست آوردن یک مشتری جدید، چندین برابر سخت‌تر از حفظ مشتریان قدیم است؛ دانش بازاریابی نوین به ما می‌گوید که وقتی فردی تجربه خرید دلچسبی از یک مجموعه را به دست می‌آورد، در دفعات بعدی با فرایند ساده تری، تجربه خرید خود را تکرار می‌کند. بنابراین تمرکز بر مشتریان قدیمی‌بسیار اهمیت بیشتری نسبت به اضافه کردن مشتری تازه دارد؛ در این صورت با تلاش و فعالیت کمتری، بازخورد بهتری دریافت خواهد شد. این مساله برای کسب‌وکارهای کوچک اهمیت دو چندان دارد؛ زیرا اضافه کردن مشتریان جدید مستلزم تبلیغات فراوان و گسترده است و معمولا این مجموعه‌ها به علت محدودیت بودجه امکان چنین تبلیغاتی را ندارند. یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه‌ها، برای حفظ مشتریان قدیم استفاده از ظرفیت ارسال پیامک است. چگونه؟

  • ارسال پیامک تشکر بعد از خرید:

یک مشتری در هنگام خرید، یک «محصول» دریافت می‌کند؛ اما هنگامی‌که پیامک تشکر از خرید برای او ارسال می‌شود، «احترام» دریافت می‌کند. تجربه‌ها نشان می‌دهد در بسیاری از موارد، حفظ احترام مشتری، عامل موثرتری در مقایسه با قیمت مناسب و کیفیت محصول است.

  • ارسال پیامک‌های مناسبتی:

یک راه موثر برای حفظ مشتریان قدیم، ارسال پیامک تبریک در مناسبت‌های مختلف خصوصا سالروز تولد مشتریان است. کسب‌وکارها می‌توانند در صورت امکان به همراه این پیامک تبریک، یک کدتخفیف نیز برای خرید مشتریان در نظر بگیرند تا تجربه دلچسبی برای آنان شکل بگیرد.

پیامک‌ تبلیغاتی؛ سکوی پرتاب کسب‌و‌کارهای کوچک

فروشگاه اینترنتی کوچک و ارسال لینک در پیامک

یک فروشگاه اینترنتی کوچک با محصولات محدود اگر بتواند روی فروش همین محصولات محدود خود تمرکز کند و مسیر خرید مشتریان را به مسیری کوتاه و ساده تبدیل کند می‌تواند حتی نسبت به یک فروشگاه اینترنتی بزرگ، موفقیت بیشتری به دست آورد. یک راهکار موثر برای افزایش ناگهانی فروش یک محصول ارسال لینک خرید آن محصول در پیامک است؛ اگر مجموعه پیامک‌های گسترده‌ای را برای مخاطبان هدف خود ارسال کنید، تعداد افراد زیادی از طریق کلیک روی لینک، وارد صفحه خرید محصول می‌شوند. در این صورت اگر شرایط فروش مناسبی را برای محصول خود فراهم کرده باشید و مزایای آن را به دقت معرفی کنید درصد قابل توجهی از بازدیدها منجر به خرید خواهد شد. یعنی با اجرای یک کمپین پیامکی ارزان اما هدفمند، می‌توانید نتایج قابل توجهی را دریافت کنید.

ارسال پیامک در هر نقطه، در هر لحظه

معمولا کسب‌وکارهای کوچک، نیروی انسانی معدود و امکانات فنی محدودی دارند. به همین خاطر انتظار نمی‌رود که یک مجموعه کوچک، امکانات و نیروی انسانی مشخصی را برای ارسال پیامک اختصاص دهد. بنابراین برای این کسب‌وکارها ورود به پنل پیامکی با هر سیستمی از جمله لپ تاپ، تبلت یا موبایل و اقدام به ارسال پیامک بسیار اهمیت دارد. به عنوان نمونه سامانه پیامکی کندو به گونه‌ای طراحی شده است که کاربر می‌تواند در عین حفظ امنیت حساب، با استفاده از دستگاه‌های مختلف وارد سامانه پیامکی شود؛ این انعطاف پذیری، به کسب‌وکارهای کوچک اجازه می‌دهد تا در شرایط ناپایدار نیز مانند مسافرت، از تبلیغات پیامکی خود غافل نشوند.

پیامک‌ تبلیغاتی؛ سکوی پرتاب کسب‌و‌کارهای کوچک

نگران اعتبار پیامک‌های ناموفق نباشید

کسب‌وکارهای کوچک معمولا توان اقتصادی محدودی برای تبلیغات دارند. به طور کلی ارسال پیامک، روشی موثر، فراگیر و البته ارزان برای تبلیغات یک مجموعه است؛ اما استفاده از یک سامانه «دلیور بیس» (deliver base) پیامکی، هزینه‌های تبلیغات یک مجموعه را به صرفه‌تر و ارزان‌تر می‌کند. منظور از پنل دلیور بیس چیست؟ در فرایند ارسال پیامک، برخی از پیام‌ها به دست مخاطب نمی‌رسد؛ به دلایلی همچون اختلال در آنتن دهی مخاطب، خاموش بودن تلفن همراه وی و…؛ در سامانه‌های دلیور بیس (بر خلاف سامانه‌های سند بیس) هزینه‌ای بابت این پیامک‌ها از کاربر کسر نمی‌شود و  اعتبار پیامک‌های ناموفق به صورت آنلاین به حساب کاربر بازگشت داده می‌شود. سامانه پیامکی کندو در میان سامانه‌های پیامکی مختلف، یک پنل اس‌ام اس دلیور بیس است.

یک راه حل رایگان برای جلوگیری از ضررهای تبلیغاتی

در مجموعه‌های بزرگ اقتصادی، تیم‌های تخصصی از کارشناسان خبره در حوزه بازاریابی و تبلیغات فعالیت می‌کنند؛ اما معمولا کسب و کارهای کوچک دانش و تجربه محدودی در حوزه تبلیغات و بازاریابی – خصوصا در زمینه بازاریابی پیامکی – دارند. با توجه به اینکه برای ارسال یک پیامک تبلیغاتی موفق باید مولفه‌های مختلفی همچون نحوه تولید محتوای پیامک، انتخاب درست مخاطبان و گیرندگان، ارسال در ساعت و زمان مناسب رعایت شود، لازم است این مجموعه‌های اقتصادی کوچک از مشاوره کارشناسان این حوزه بهره مند شوند. یکی از مجموعه‌هایی که به صورت تخصصی در حوزه پیامک و بازاریابی پیامکی پژوهش و فعالیت می‌کند، سامانه پیامکی کندو است؛ در این مجموعه خدمات کارشناسی و مشاوره برای مجموعه‌های مختلف به صورت رایگان صورت می‌پذیرد.

پیامک برای کسب و کارهای کوچک می‌توانند یک سکوی پرتاب بلند باشند. پیامک‌ها این امکان را برای مجموعه‌های کوچک اقتصادی فراهم می‌کنند تا بر روی محصولات محدود و مخاطبان محدود خود تمرکز کنند و نتایج چشمگیری دریافت کنند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا