مایکروسافت

افت درآمدی ویندوز و ایکس باکس مایکروسافت در سه ماهه اخیر

مایکروسافت جدیدترین گزارش عملکرد مالی خود در سه ماهه چهارم سال مالی ۲۰۲۲ را منتشر و اعلام کرد که توانست در این بازه زمانی، مجموع درآمد ۵۱.۹ میلیارد دلار و درآمد خالص ۱۶.۷ میلیارد دلاری را ثبت کند.

اگرچه این اعداد و ارقام از افزایش ۱۲ درصدی مجموع درآمد و ۲ درصدی درآمد خاصل حکایت دارند اما برخی از کسب‌وکارهای اصلی این شرکت همانند ویندوز و ایکس باکس، افت درآمدی را تجربه کردند.

طبق این گزارش، بازار رایانه‌های شخصی (PC) علی‌رغم رضد محسوس در دوران همه‌گیری کرونا، با افت فروش در سه ماهه اخیر موناجه شد به طوری که مرکز تحقیقاتی گارتنر از کاهش فروش ۱۳ درصدی فروش پی‌سی‌ها در این مقطع زمانی خبر داد.

گفته می‌شود که این کاهش فروش در طی ۹ سال اخیر بی‌سابقه بوده و مسائلی همچون تنش‌های ژئوپلتیکی، تورم و مشکلات مرتبط با زنجیره تامین از جمله عوامل دخیل در این امر عنوان شدند.

به گفته مایکروسافت درآمد این شرکت از فروش ویندوز با کاهشی ۲ درصدی همراه بوده که عواملی چون کاهش تولید و افت استقبال خریداران در بازار به عنوان دلایل بروز این اتفاق از سوی مایکروسافت اعلام شد.

کندرا گودناف، از مدیران ارشد مایکروسافت در این خصوص گفت: ما شاهد ضعیف شدن بازار طی سه ماه اخیر بودیم و نتایج ما را تحت تاثیر قرار داد. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت نیز در این خصوص گفت: علی‌رغم تغییرات در بازار رایانه‌های شخصی طی سه ماه اخیر، ما همجنان شاهد عرضه بیشتر پی‌سی‌ها به نسبت دوران قبل از همه‌گیری هستیم.

با این حال، فروش محصولات سری سرفیس مایکروسافت قابل توجه بود و توانست رشدی ۱۰ درصدی را در این سه ماهه ثبت کند. این عملکرد موفق در حالی به دست آمد که مایکروسافت در این بازه زمانی، محصولی جدیدی را وارد بازار نکرده بود.

مایکروسافت در ماه ژوئن لپ‌تاپ کامپکت سرفیس گو را که از پردازنده نسل ازدهم اینتل بهره می‌برد، وارد بازار کرد و انتظار می‌رود که این شرکت طی هفته‌ها و ماه‌های پیش رو، عضو جدیدی را به این خانواده اضافه کند.

سال ۲۰۲۲، دهمین سال معرفی و ورود مدل‌های سری سرفیس به بازار محسوب می‌شود و از این رو، طرفداران مایکروسافت منتظر رونمایی از محصولات جدید و قدرتمندی در رویداد پاییز این شرکت هستند. در حال حاضر، نگاه همگان به تصمیم مدیران اینتل در قیمت‌گذاری پردازنده‌های این شرکت است که قطعا بر بازار و قیمت محصولات تولیدی شرکت‌ها اثرگذار خواهد بود.

در خصوص کسب‌وکار ایکس باکس مایکروسافت نیز باید گفت که طبق این گزارش، درآمد حاصل از فروش این محصول با کاهشی ۱۱ درصدی مواجه شد. همچنین درآمد بخش محتوا و سرویس‌های ایکس باکس نیز افتی ۶ درصدی را به خود دید. مایکروسافت دلیل این کاهش درآمد را اختصاص زمان کمتر کاربران به کار با این کنسول‌ها و سرویس‌های این شرکت عنوان کرد.

به گفته این شرکت، مجموع درآمد‌ای شرکت در حوزه بازی به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته، کاهشی ۷ درصد داشته است. علی‌رغم کاهش درآمد مایکروسافت در بخش سخت‌افزار، ساتیا نادلا اما عنوان کرد که این شرکت در میان تولیدکنندگان این حوزه در آمریکای شمالی، پیشتاز بوده است.

به گفته مایکروسافت، درآمد ایکس باکس در سال مالی ۲۰۲۲ حدود ۱۶.۲ میلیارد دلار بود که بهترین عملکرد تا به امروز بوده است. پیش‌بینی این شرکت از سه ماهه نخست سال مالی ۲۰۲۳ حاکی از آن است که درآمد گیمینگ و فروش حاصل از سرویس‌های ایکس باکس این شرکت، روندی کاهشی خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا