استارتاپایران

درخواست ساترا برای تعلیق و فیلتر فیلیمو

سعید مقیسه در نامه‌ای به رییس صداوسیما، از برخورد با پلتفرم‌های متخلف نمایش خانگی خبر داد

در ساعات اخیر، تصویری از یک نامه با امضای سعید مقیسه، رییس ساترا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن بر تعلیق و برخورد بازدارنده با چند پلتفرم نمایش خانگی فیلم و سریال به دلیل تخلف از قوانین تاکید شده است. حتی در بندی از این نامه، خطاب به دادستان آمده است تا دستور فیلتر دامنه‌های پلتفرمهای مذکور صادر شود. از آنجا که در تصویر منتشر شده، نام پلتفرم‌های منظور مخدوش شده‌اند، شایعاتی مبنی بر قرارگیری نام فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت در فهرست مورد نظر ساترا به گوش می‌رسید. با پیگیری‌های خبرنگار آی‌تی‌ایران از پلتفرم‌ها، فعلا روابط عمومی فیلیمو صحت این موضوع را تایید و روابط عمومی نماوا قرارگیری نام این پلتفرم در این نامه را رد کرده‌اند.

به گزارش آی‌تی‌ایران، در ماه‌های اخیر، تولیدکنندگان برخی آثار این پلتفرم‌ها، در واکنش به ممیزی‌های انجام شده از سوی ساترا (به عنوان رگولاتور حوزه صوت و تصویر فراگیر)، از پذیرش حذفیات درخواست شده سرباز زده و اقدام به پخش آثار خود بدون داشتن مجوز از ساترا کردند. پس از این ماجرا و درحالی که تنش میان ساترا و برخی از این پلتفرم‌ها به اوج رسیده بود، سعید مقیسه در مصاحبه‌ای، تصمیم ساترا برای فیلتر و تعلیق پلتفرمهای متخلف را رد و تاکید کرد که این تخلفات به منزله امتیاز منفی در کارنامه پلتفرم‌ها ثبت و در صورتی که بیش از یک مقدار مشخص شود، برای برخورد جدی با آن پلتفرم اقدام می‌شود.

با این‌ حال، اکنون و به فاصله چند هفته از این اظهارات، مشاهده شده است که سعید مقیسه در نامه‌ای خطاب به جبلی، رییس سازمان صدا و سیما، از برخورد با پلتفرم‌های متخلف سخن گفته و اقداماتی که این سازمان برای برخورد در نظر دارد را در ۱۲ بند شرح داده است.

در بندهای ذکر شده در این نامه، به مواردی مانند طرح شکایت در دادسرای فرهنگ و رسانه علیه این پلتفرم‌ها، فیلتر دامنه پلتفرم‌های متخلف، ممنوعیت تبلیغات، عدم پذیرش طرح‌های جدید برای تولید برنامه و … به چشم می‌خورد.

تصویر این نامه در ادامه آورده شده است:

نامه ساترا برای برخورد با پلتفرمهای متخلف
نامه ساترا برای برخورد با پلتفرمهای متخلف

انتشار این نامه در فضای مجازی خصوصا توییتر، واکنش‌های منفی زیادی را برانگیخت. سپردن رگولاتوری حوزه صوت و تصویر فراگیر به سازمانی به نام ساترا که خود ذیل صدا و سیما فعالیت می‌کند، همواره مورد انتقاد کارشناسان این حوزه بوده است. آنها معتقدند چطور زمانی که یک سازمان خود ذی‌نفع چیزی است، می‌تواند تنظیم‌گری درستی برای حوزه انجام دهد. از سوی دیگر، برخی با اشاره به خلل قانونی جایگاه ساترا، درخواست این سازمان برای برخورد قانونی با پلتفرم‌ها را کمدی خواندند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا