ایلان ماسکشبکه‌های اجتماعی

ایلان ماسک به دنبال انصراف از خرید توییتر

به نظر می‌رسد که ایلان ماسک رسما به دنبال کناره‌گیری از قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری خرید توییتر است.  

بر اساس اسناد به دست آمده از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، تیم وکلای ماسک مدعی شده‌اند که به دلیل نقض توافقنامه از سوی توییتر و ارائه اظهارات کذب و گمراه‎‌کننده در خلال مذاکرات، ایلان ماسک به این قرارداد پایان خواهد داد.

تیم حقوقی ماسک در این رابطه نوشت: قریب به دو ماه، آقای ماسک به دنبال دستیابی به داده‌ها و اطلاعاتی لازم برای یک ارزیابی مستقل از گسترش اکانت‌های جعلی و اسپم در پلتفرم توییتر بوده است. اما توییتر در ارائه این اطلاعات کوتاهی و یا خودداری کرده است.

علی‌رغم تلاش ماسک برای پایان دادن به این توافق توییتر اما امیدوار است که بتواند این قرارداد را نهایی کند. برت تیلور، رئیس هیئت مدیره توییتر در واکنش به این اقدام از سوی تیم ایلان ماسک گفت که این شرکت اقدامات قانونی را برای اجرای توافقنامه ادغام دنبال خواهد کرد. وی همچنین اظهار خوشبینی کرد که در دادگاه پیروز خواهند شد.

ماسک تنها چند هفته پس از امضای قرارداد اولیه، تغییر موضع داد و در صدد فسخ این قرارداد برآمد. وی مدعی شد که توییتر اطلاعات گمراه‌کننده‌ای را درباره گسترش ربات‌های اسپم در پلتفرم خود منتشر کرده است.

هنوز مشخص نیست که ایا ایلان ماسک می‌تواند به بهانه حضور ربات‌ها در توییتر، این قرارداد را فسخ کند یا خیر، چراکه این موضوعی است که می‌توانست پیش از آمدن پای قرارداد هم آن را بررسی کند.

 در این مدت، توییتر تمامی‌تلاش خود را برای پاسخ دادن به خواسته‌های ایلان ماسک به کار بست. این شرکت در اوایل ماه ژوئن، دسترسی Firehouse به پلتفرم خود را برای ایلان ماسک فراهم کرد که به وی اجازه می‌داد تا تمامی‌توییت‌های پست‌شده را مشاهده و مورد بررسی قرار دهد.  

توییتر همچنین به طور مداوم سعی کرده تا به کاربران اطمینان دهد که اسپم‌ها و ربات‌ها، تحت کنترل این شرکت هستند و اخیرا نیز اعلام کرد که روزانه بیش از یک میلیون حساب اسپم را از پلتفرم خود جذف می‌کند.  

تیم ماسک همچنین ادعا می‌کند که توییتر با اخراج دو مدیر ارشد خود، این توافقنامه را نقض کرده است. بدیهی است که ماسک باید ثابت کند که توییتر توافقنامه فی مابین را نقض کرده و نمی‌تواند تنها بر اساس میل و خواسته خود، این قرارداد را فسخ کند. با این حال، توییتر قویا به دنبال حفظ و نهایی کردن این قرارداد است چراکه برای سهامداران این شرکت، بسیار پرسود و منفعت خواهد بود.

بر اساس این قرارداد، برای هر سهم توییتر ۵۴.۲۰ دلار پرداخت خواهد شد که در حال حاضر، ارزش سهم توییتر حدود ۳۶ دلار است. از طرفی دیگر و با توجه به آنچه در این قرارداد آمده، برای فسخ یک طرفه این معامله جریمه یک میلیارد دلاری تعیین شده که می‌بایست توسط طرف مقابل پرداخت شود.

هر دو طرف یعنی ایلان ماسک و توییتر می‌بایست مدارک و شواهد خود را مبنی بر پایبندی به این این قراداد و عدم نقض آن به دادگاه ارائه دهند. کال توبیاس استاد دانشکده حقوق دانشگاه ریچموند در این رابطه گفت که باید اثبات شود که نقض فاحشی از سوی طرف مقابل صورت گرفته که اجازه پیشبرد توافق را نمی‌دهد.

به اعتقاد برخی تحلیلگران، اقدام ایلان ماسک برای خرید توییتر بیشتر شبیه به یک بازی به نظر می‌رسید تا یک تصمیم جدی برای رشد و پیشرفت این شبکه اجتماعی. شروع این ماجرا از خرید پرسروصدای ۹ درصدی سهام توییتر آغاز شد و به دنبال آن، بحث‌هایی بر سر حضور ماسک در هیئت مدیره مطرح کرد که در نهایت، علام شد وی در هیئت مدیره حضور نخواهد داشت.  

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که برنامه‌های ایلان ماسک برای توییتر، کمی‌بلندپروازانه بود. او چندی پیش به سرمایه‌گذاران گفته بود که می‌تواند میزان درآمد و تعداد کاربران این پلتفرم را طی شش سال، به چهار برابر افزایش دهد در حالی که برنامه دقیق و مشخصی برای دستیابی به این هدف ارائه نداده بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا