استارتاپ

انتقاد استارتاپهای بیمه و انجمن فینتک از بیمه مرکزی

دبیر انجمن فینتک: شرکتهای حوزه نوآوری نیاز به حمایت ندارند فقط صدمه جدید ایجاد نکنید.

شرکتهای استارتاپی حوزه بیمه و انجمن فین تک در نشستی  که در محل اتاق بازرگانی برگزار شد، نسبت به سیاست بیمه مرکزی در راه‌اندازی یک سامانه سوییچ بیمه توسط یک شرکت خصوصی انتقاد کردند. این نشست درحالی برگزار شد که با وجود دعوت از مدیر فناوری اطلاعات بیمه مرکزی، هیچ فردی به نمایندگی از این مجموعه در جلسه اخیر حضور پیدا نکرد تا شنوای گلایه‌های شرکتهای استارتاپی باشد.

در این نشست، محمد رضا فرحی هم‌بنیانگذار «بیمه بازار» گفت: شرکتهای بیمه سابقه بیش از ۵۰ سال فعالیت را در این صنعت دارند و اکنون روال کار فعالان هنوز به همان شیوه گذشته انجام است. وی با اشاره به اینکه بیمه مرکزی استارتاپهای نوآور این حوزه را مکلف کرده تا در یکی از قالب‌های موجود این صنعت فعالیت خود را انجام دهند افزود: پس از کش و قوس‌های زیاد، دستور داده شد تا فعالیت شرکتهای استارتاپی در قالب «کارگزاران آنلاین» انجام شود، اما چارچوبهای تعریف شده برای این بخش تناسب چندانی با مدل فعالیتی شرکتهای استارتاپی ندارد و محدودیتهای تعریف شده دست ما را برای کوچکترین تغییراتی می‌بندد. به اعتقاد وی با چنین شرایطی نمی‌توان طرح‌های جدید و نوآورانه را در صنعت پیاده سازی کرد و مدام باید درگیر حواشی این عدم تناسب بود.

حامد ولی پور مدیرعامل ازکی نیز با اشاره به اینکه بیمه مرکزی قبل از راه اندازی سوییچ بیمه از همکاری و کمک به استارتاپها صحبت کرد اما الان بحث دخالت در قیمت گذاری و مدل کسب وکار شرکتها مطرح است گفت: بیمه مرکزی مشخصا با نوآوری مشکل دارد. ما نگرانیم؛ زیرا وقتی نهاد دولتی که هسته اصلی فعالیت آن نظارت است وارد تصدی گری می‌شود نمی‌توان انتظار بهبود در شرایط را داشت. وی افزود: آنچه از رگولاتور انتظار می‌رود آن است که خارج از میدان رقابت بایستد و بر فعالیت تمامی بخش‌ها نظارت کند؛ اما حالا بیمه مرکزی گلوگاه تمامی فعالیت‌ها را در دست گرفته و همین امکان هر تغییر کوچکی را از ما سلب می‌کند. به اعتقاد مدیرعامل ازکی، بیمه مرکزی می‌خواهد با ایجاد شرکت آمیتیس، وارد هسته اصلی و گلوگاه فعالیت شرکتهای دانش بنیان شود و این خوب نیست. به گفته ولی پور رگولاتور در حالی روی مدل همکاری استارتاپها با شرکتهای بیمه دخالت میکند که شبکه سنتی با همان مدل‌ها بدون مشکلی کار می‌کند. مدیرعامل ازکی همچنین از تضاد منافع تاسیس شرکت آمیتیس توسط کارکنان بیمه مرکزی انتقاد کرد. طبق آنچه ولی‌پور عنوان کرد، سهام شرکت آمیتیس در اختیار صندوق کارکنان و بازنشتگان بیمه مرکزی قرار گرفته و همین امر باعث می‌شود افراد حاضر در بیمه مرکزی به انتقادات فعالان استارتاپی از راه‌اندازی این شرکت و تلاش برای کنار گذاشتن این ایده، ترتیب اثر چندانی ندهند.

مدیران بیمه مرکزی بارها در صحبتهای خود، حمایت از شرکتهای سنتی بیمه را از وظایف مهم خود عنوان کرده و بر لزوم اعمال محدودیتهایی برای حفظ تعادل در بازار تاکید کرده‌اند. با اینحال طبق آنچه مدیران شرکتهای استارتاپی در این جلسه اعلام کردند، حدود ۸۰ درصد از رشته‌های بیمه‌ای امکان ارائه به صورت آنلاین را ندارند و عملا فعالیت این شرکتها نمی‌تواند به فعالیت شرکتهای سنتی این صنعت آسیبی وارد کند.

مصطفی نقی پورفر، دبیر انجمن فین تک نیز در این جلسه گفت: به نظر می‌رسد شعار حمایت از شرکتهای دانش بنیان به گوش برخی افراد نرسیده است. اکنون سختگیری‌ها به جدی رسیده است که ما از مدیران انتظار هیچ حمایتی نداریم و صرف اینکه سنگ جدیدی در راه فعالیت ما نیندازند باعث خوشحالی خواهد بود. نقی پور با تاکید بر نامساعد بودن شاخص‌های جهانی مرتبط با راه‌اندازی کسب و کار در ایران، به آمار سازمان مالکیت معنوی درباره رتبه رگولاتوری ایران اشاره کرد و گفت کشور ما با داشتن رتبه ۱۳۰ در میان کشورهای جهان، وضعیت کاملا نامطلوبی دارد و حتی از کشوری چون موریتانی هم وضعیت بدتری داریم.

محمدمهدی شریعتمدار رییس انجمن فینتک نیز در انتقاد از عملکرد سیاستگذار این حوزه برای مدیریت کسب‌وکارهای ایجاد شده گفت: نابازار جایی است که نهاد تنظیم گر وارد بازار می‌شود و در روابط تجاری بین بازیگران اعم از خرده فروش و کلان فروش دخالت می‌کند تا خودش ذینفع شود. به گفته وی نابازار قابلیت مذاکره و تفاهم ندارد و شرکتهایی که از سهامداری کارکنان رگولاتور تشکیل می‌شوند سودهای کلانی را می‌برند و اساسا بازار را ویران می‌کنند. وی با اشاره به اینکه بیمه مرکزی در رویکرد خود برای تنظیم‌گری در حوزه بیمه، شرکت شاپرک در حوزه بانکداری را مدل خود قرار داده گفت: هر دو این شرکتها مثال بارز نابازارهستند و پیشنهاد کرد این نهاد در الگوبرداری خود تجدیدنظر کند. شریعتمدار با اشاره به آسیب‌های سنگینی که طی سالهای اخیر شرکت شاپرک برای بخش‌های مختلف صنعت بانکداری ایجاد کرده است، از رسانه‌ها خواست تا نسبت به بازتاب عملکردی و آسیب‌های ایجاد شده از سوی این شرکت اقدام کنند.

بهاره شریفیون، مدیرعامل بیمه دات کام نیز در این جلسه تصریح کرد:  بسیاری از فرآیندهای فعلی و نوآوری‌های تکنولوژی و فروش در بیمه با راه‌اندازی سوییچ آمیتیس دچار مشکل می‌شود. وی گفت: ما نمیگوییم آمیتیس رقیب ماست و مشکلی با حضور این شرکت نداریم اما اجبار بیمه مرکزی برای کار کردن ما با آن شائبه انحصار را ایجاد میکند. مدیران شرکتهای دیگری مانند «آی تول» نیز که از دیگر حاضران در این جلسه بودند، اعتراض خود را نسبت به سیاستهای اخیر بیمه مرکزی در راه‌اندازی سوییچ اعلام کردند.

در همین زمینه بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا