فضا

مرحله نهایی راه‌اندازی ابزارهای جیمز وب آغاز شد

ناسا در اواخر ماه آوریل اعلام کرد که مرحله نهایی هم‌ترازی در تلکسوپ فضایی جیمز وب به پایان رسیده و این تلسکوپ اکنون آماده راه‌اندازی ابزار قبل از ارسال اولین داده‌های علمی‌خود در ماه ژوئیه است.
این سازمان فضایی در تازه‌ترین اطلاعات مرتبط با این تلسکوپ، اعلام کرد که تیم جیمز وب، ۱۲ حالت از ۱۷ حالت ابزار علمی از جمله ابزار مادون قرمز میانی، طیف‌نگار بدون شکاف میدان گسترده NIRCam و طیف‌نگار بدون شکاف تک شی را تایید کرده است.
تصویرگر مادون قرمز چهار حالته و طیف‌نگار بدون شکاف (SIRISS) توسط محققان کانادایی که با این پروژه همکاری داشتند، توسعه یافته است. رنه دویون، از محققان اصلی NIRISS و مرکز Fibe Guidance Sensor جیمز وب در دانشگاه مونترال می‌گوید: هر چهار حالت NIRISS آماده هستند و دستگاه به طور قابل توجه نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شد بهتر عمل می‌کند.
چندی پیش و در پس انتشار خبری مبنی بر برخورد ریزشهاب‌سنگی با جیمز وب که ابعاد آن بزرگ‌تر از پیش‌بینی محققان بود، نگرانی‌هایی را در خصوص تاثیر این برخورد بر عملکرد این تلسکوپ مطرح کردند.
اگرچه چنین برخوردهایی در فضای رایج است و محققان ناسا، برخوردهایی را در زمین شبیه‌سازی کرده بودند، اما اندازه بزرگ این ریزشهاب‌سنگ، محققان را نگران کرده بود.
با این حال، پس از بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد که این برخورد آسیبی را به تلسکوپ وارد نکرده و جیمز وب در سطحی فراتر از انتظارات عمل می‌کند.
ناسا همچنین اعلام کرد که با توجه به تغییرات جدید در جیمز وب، اولین اطلاعات علمی‌از این تلکسوپ در تاریخ ۱۲ ژوئیه به زمین ارسال خواهد شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا