تکنولوژیفضا

کشف دو سیاره شبیه به زمین در مدار یک ستاره نزدیک

اکتشاف جدید ستاره شناسان با کمک تصاویر ماهواره‌ای

ستاره شناسان در یکی از  سیستم‌های چند سیاره‌ای نزدیک زمین، اکتشاف مهمی ثبت کرده‌اند. این سیستم چند سیاره‌ای تقریبا ۳۳ سال نوری با زمین فاصله داشته و توسط ماهواره TESS ناسا کشف شده است. این سیستم اولین بار در اکتبر ۲۰۲۱ توسط یک محقق در موسسه MIT، هنگام بررسی داده‌های ماهواره TESS کشف شد.

یک ستاره به نام  HD ۲۶۰۶۵۵ نیز در قلب این سیستم کشف شد که حداقل دو سیاره شبیه زمین را پوشش می‌دهد.

این محقق که میشل کانیموتو نام دارد، با بررسی سیگنال‌های دریافتی متوجه شد که احتمالا دو شی و یا دو سیاره در مسیر نور ستاره  HD ۲۶۰۶۵۵ وجود دارد.   البته تعیین اینکه این دو مانع در حقیقت چه هستند، زمانی چند ساله نیاز دارد اما با استفاده از داده‌های آرشیو شده از ستاره  HD ۲۶۰۶۵۵، پروسه تعیین ماهیت این دو مانع کوتاه‌تر شد.

کانیموتو همچنین متوجه شد که ستاره HD ۲۶۰۶۵۵ توسط یک وسیله به نام HIRES با روزولوشن بالا رصد می‌شده است. این وسیله – HIRES- در هاوایی قرار دارد و قسمتی از رصدخانه Keck  محسوب می‌شود. به علاوه، همین ستاره در یک مقاله مستقل توسط «کارمنس» نیز نام برده شده است. کارمنس قسمتی از رصد خانه   «کالار آلتو« در اسپانیا است.

کانیموتو و تیمش، با استفاده از اطلاعات دریافتی از این ستاره و تلفیق آنها با هم، به این نتیجه رسیدند که در واقع دو سیاره، دور ستاره HD ۲۶۰۶۵۵ وجود دارند. این محقق می‌گوید: « هر دو سیاره در این سیستم به دلیل نور بالایی که از ستاره HD ۲۶۰۶۵۵ دریافت می‌کنند، هدف‌های بسیار خوبی برای مطالعه و تحقیق هستند.»

با تحقیق بیشتر به روی داده‌های ماهواره TESS، ستاره شناسان متوجه شدند که سیاره داخلی‌تر که با نام HD ۲۶۰۶۵۵b شناخته می‌شود، هر ۲.۸ روز یک بار دور ستاره خود می‌چرخد و سیاره بیرونی‌تر که HD ۲۶۰۶۵۵c نام دارد، این چرخش را هر ۵.۷ روز یک بار کامل می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که جرم سیاره داخلی‌تر ۲ برابر جرم زمین است و دیگر سیاره، سه برابر جرم زمین را دارد.

برای دسترسی به  چگالی دو سیاره، این تیم به این نتیجه رسیدند که هر دو سیاره جنسی مشابه کره زمین یا خاک مانند دارند اما از آنجاییکه درجه دمای هوا در هر دو سیاره بسیار بالاست، بعید به نظر می‌رسد که موجودی (از زمره موجودات زمینی) روی آنها سکونت داشته باشد.

خانم کانیموتو می‌گوید: «دمای این سیارات به قدری بالاست که امکان وجود آب روی سطح آنها عملا غیر ممکن است.»

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا