گوگل

بررسی وضعیت سایت در گوگل؛ کدام فاکتورها مهم هستند؟

کدام فاکتورهای رتبه دهی برای استراتژی سئو وبسایت مناسب هستند؟  با توجه به کدام عوامل می‌توان به کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج گوگل امیدوار بود؟ اصول ابتدایی سئو چه مواردی هستند؟ در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ داده خواهد شد و یکی از بهترین ابزارهای موجود در ایران برای بررسی و آنالیز سئو وبسایت به شما معرفی می‌شود.

قبل از هر چیز باید بدانید که رتبه گرفتن در صفحه نتایج جستجو به تعادل در نتیجه گیری و صبر نیاز دارد. اما امروزه شایده مهمترین عامل تاثیرگذار در رتبه دهی وبسایت‌ها «کیفیت منحصر به فرد و عالی» است.

امروزه بیش از ۱.۸ میلیارد وبسایت در دنیا فعالیت می‌کنند، چگونه با این تعداد می‌توان به منحصر به فرد بودن دست پیدا کرد؟ شاید در یک موضوع خاص هزاران وبسایت رقابت کنند. بهترین راه حل این است که کیفیت محتوای خود را ارتقاء ببخشید.

۱. محتوای خود را با بهترین کیفیت منتشر کنید

امروزه محتوایی ارزشمند است که به دور از زیاده گویی اطلاعات ارزشمند زیادی را در اختیار کاربر قرار دهد. محتوا باید تمامی نیازهای کاربر را رفع کند. محتوای باکیفیت محتوایی است که زمان فعالیت کاربر بر روی وبسایت را افزایش و بانس ریت را کاهش دهد.

اما چگونه می‌توان محتوای یک وبسایت را بررسی کرد؟ امروزه یکی از بهترین وبسایت‌های آنالیز سئو سایت در ایران این امکان را برای شما فراهم کرده است تا محتوای یک صفحه را از لحاظ سئو، خوانایی متن و کپی بودن بسنجید. با مراجعه به وبسایت Maxeo. io می‌توانید از ابزار بررسی محتوا استفاده کرده و تمامی محتواهای خود را به صورت آرشیو داشته باشید.

۲. تجربه کاربری را بهبود دهید

تجربه کاربری (UX) تاثیر زیادی بر روی سئو دارد، چراکه امروزه فاکتورهای مهم Page experience نیز به سرچ کنسول گوگل اضافه شده و فاکتورهای core web vitals برای رتبه دهی وبسایت‌ها در گوگل اهمیت پیدا کرده است.

تحقیقات نشان داده است که ۳۸ درصد کاربران پس از مواجهه با یک محتوا و طراحی غیرجذاب وبسایت مورد نظر را ترک می‌کنند یا عملیات خاصی بر روی آن انجام نمی‌دهند. طراحی یک تجربه کاربری که با اهداف سئو شما موازی باشد برای موفقیت شما در صفحه نتایج جستجو الزامی است.

معماری وبسایت نیز بر روی تجربه کاربری تاثیر زیادی دارد. برای مثال (به صورت فرضیه) در یک وبسایت اگر URL‌ها را از یک صفحه تگ به یک صفحه کتگوری تغییر دهیم، این احتمال وجود دارد که تعداد سشن‌ها به ازای هر صفحه تا بیش از ۷۰ درصد افزایش پیدا کند.

معماری سایت و navigation نه تنها به کاربران برای یافتن مقصود نهایی خود کمک می‌کند، بلکه عملیمات خزش ربات‌های گوگل را بهبود می‌بخشد. خلاصه بگوییم که تعامل با یک وبسایت باید راحت باشد.

۳. سرعت وبسایت خود را بهبود دهید

در سال ۲۰۱۸ سرعت وبسایت‌ها در صفحات موبایلی به یک فاکتور رتبه دهی تبدیل شد. هر چه سرعت لود کمتر باشد، احتمال خارج شدن کاربران از وبسایت شما افزایش پیدا می‌کند. شاید باور نکنید، اما اگر وبسایت Amazon یک ثانیه دیر لود شود، سالانه ۱.۶ میلیارد دلار ضرر به بار می‌آورد!

ابزارهای زیادی برای بررسی سرعت و بهبود آن در فضای آنلاین وجود دارد. اما بهترین ابزاری که کاربران ایرانی می‌توانند از آن استفاده کنند،  ابزار سئو مکسئو است؛ چراکه تمامی آنالیزهای موجود را از سرورهای ایرانی و بر روی کاربران ایرانی انجام می‌دهد. در این ابزار تمامی درخواست ها، فایل‌های Js و css، تصاویر، فونت‌ها و… بررسی می‌شوند. در صورت وجود اشکال و ایراد، خطاها به صورت واضح نمایش داده خواهند شد. حتی می‌توان خطاهای تاثیرگذار بر روی برخی از فاکتورهای مهم CWV را فیلتر کرد.

۴. بک لینک‌های مرتبط و معتبر دریافت کنید

اگر می‌خواهید رتبه خوبی در صفحه نتایج جستجو به دست بیاورید، لینک‌هایی که از طرف سایت‌های دیگر دریافت می‌کنید اهمیت بسیار بالایی دارند. امروزه بدون بک لینک نمی‌توان به موفقیت دست پیدا کرد.

البته هر وبسایت حوزه خاصی از ایندکس گوگل را پوشش می‌دهد. بنابراین لینک‌های غیر مرتبط و نامعتبر می‌تواند به اعتبار یک وبسایت لطمه بزند. لینک‌ها از ابتدای پیدایش گوگل به عنوان یک سیگنال مهم شناخته می‌شوند.

۵. الگوریتم E-A-T را فراموش نکنید

با اینکه این الگوریتم به عنوان یک فاکتور رتبه دهی معرفی نشده است، اما به صورت غیر مستقیم می‌تواند بر روی رتبه وبسایت شما تاثیر داشته باشد.

وجود E-A-T به ما کمک می‌کند تا نقطه تمرکز گوگل برای بهبود نتایج جستجو را متوجه شویم. اعتبار، تخصص و قابل اعتماد بودن می‌تواند راستی و مفید بودن محتوای شما را مشخص کند. بنابراین اگر از این فیلتر به خوبی عبور کنید، رتبه بهتری در نتایج جستجو خواهید  گرفت.

از موارد گفته شده برای «منحصر به فرد بودن» استفاده کنید

موارد گفته شده باید به عنوان یک راهنما در ایجاد تغییر در وبسایت شما استفاده شود. «منحصر به فرد بودن» یعنی قابل درک بودن و بیشتر مفید بودن! تمامی اصول بهینه سازی فقط به موارد گفته شده محدود نمی‌شود. این موارد می‌توانند جرقه‌ای برای یک تغییر بزرگ در وبسایت باشند.

البته برای بررسی اکثر فاکتورهای مهم سئو و دسترس پذیری وبسایت و همچنین یافتن ایرادات تجربه کاربری می‌توانید از ابزار مکسئو استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا ابتدا ایرادات سئوی تکنیکال خود را پیدا کنید، تمامی لینک‌های داخلی را به دقت بررسی کرده و ایرادات اختصاصی هر کدام را بیابید. از طرفی محتوای متنی به دقت بررسی شده و خوانایی و کپی بودن یا نبودن متن را بسنجید. همچنین دنبال کردن رتبه کلمات کلیدی نیز در این ابزار امکان پذیر است. می‌توانید کلمات را به صورت دستی وارد کرده یا اینکه با استفاده از ابزار تحلیل کلمه کلیدی، نتایج جستجو را به دست آورده و هر کدام از کلمات مورد نیاز خود را به لیست کلمات اضافه کنید. امکان بررسی ویژگی‌های نتایج جستجو یا همان SERP نیز امکان پذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا