اپلایرانموبایل

نامه وزیر صمت به رییسی، واردات آیفون ممنوع شد؟

فاطمی امین : سالانه ۱ میلیارد دلار واردات آیفون داریم اما واردات خودرو اهمیت بیشتری دارد.

صبح امروز پس اعلام خبر ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون توسط واردکنندگان موبایل و امکان‌پذیر نبودن ثبت آن در سامانه تجارت٬ نامه‌ای منتشر شده که در آن وزیر صمت به ممنوعیت واردات این گوشی و تخصیص ارز آن برای واردات خودرو اشاره کرده است. در نامه فاطمی امین به رییس جمهور که تاریخ آن به ۲۹ فروردین امسال برمی‌گردد٬ اعلام شده که با ممنوعیت واردات آیفون می‌توان ۱ میلیارد دلار از ارز مورد نیاز برای واردات خودرو را تامین کرد. این یعنی تمام گمانه‌زنی‌ها برای ممنوعیت واردات آیفون برای تامین ارز واردات خودرو صحت داشته است.

در بخش پایانی این نامه اشاره شده که در سال گذشته بیش از ۴ میلیارد دلار ارز برای واردات گوشی موبایل اختصاص داده شده که از این مقدار ۱ میلیارد دلار آن به واردات گوشی‌های شرکت اپل اختصاص دارد. نکته جالب اینکه در خط پایانی نامه اشاره شده که واردات خودرو از واردات آیفون اهمیت بیشتری دارد.

صبح امروز پیامی برای شرکت‌های واردکننده در سامانه جامع تجارت نمایش داده شده که گوشی آیفون از گروه ۲۳ کالایی به گروه ۲۷ منتقل شده و این یعنی از این به بعد امکان ثبت سفارش این محصول در سامانه وجود ندارد.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هفته پیش نیز برخی از واردکنندگان با پیغامی در سامانه تجارت مبنی بر محدودیت ثبت سفارش آیفون تا ۳۱ اردیبهشت مواجه شده بودند که از همان زمان گمانه زنی‌ها در خصوص ممنوعیت واردات آیفون به منظور تامین ارز برای واردات خودرو آغاز شده بود.

با این وجود هنوز ابلاغیه رسمی از سوی سازمان‌های متولی از جمله وزارت صمت در این رابطه منتشر نشده و این وزارتخانه در هفته گذشته هم پاسخ روشنی به پیگیری ایسنا درباره ممنوعیت ورود موبایل‌های لوکس نداده است.

گفتنی است ممنوعیت موبایل‌های لوکس و مشخصا آیفون تاکنون چندین بار، به ویژه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، تا جایی که حتی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اوایل اردیبهشت وعده دادند که تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ واردات آیفون ممنوع شود.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا