گوناگون

معرفی ۵ ژانر برتر فیلم و سریال (محبوب‌ترین ژانرهای سینمایی)

این تفاوت در سلیقه هاست که انسان‌ها را متمایز و متفاوت میکند. شاید برای هر فرد انتخاب بهترین ژانر فرق داشته باشد اما طبق آمارهای گرفته شده در این مقاله قصد داریم به محبوب‌ترین ژانرهای سینمایی و برترین گونه‌های فیلم و سریال بپردازیم پس اگر به دنیای فیلم و سریال علاقه‌مند هستید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اکشن

فیلم اکشن یکی از ژانرهای فیلم است که در آن یک یا دو یا چند قهرمان اصلی با مجموعه‌ای از درگیری‌های فیزیکی، رزمی و جنگی روبرو می‌شوند. قهرمان اصلی فیلم برای پیروزی باید بر دشمنان خود غلبه کند. دوران رشد فیلم‌های گونه پرحادثه بیشتر در دهه ۱۹۷۰ بود. در طول تاریخ این گونه، از بروس لی به عنوان نخستین بازیگری که باعث حرکت و محبوبیت آن شد، یاد می‌کنند. بهترین فیلم‌های اکشن برای هر نسلی متفاوت است. طی سال‌های اخیر هم، مجموعه فیلم‌های دنیای سینمایی مارول و کالکشن فیلم ماموریت غیرممکن همیشه در فهرست بهترین فیلم‌های اکشن قرار داشته‌اند.

کمدی

کمدی یکی از انواع ژانرهای نمایشی است و از واژه یونانی kōmōidía (متشکل از دو بخش κῶμος / kỗmos، (جشنی به افتخار دیونسیوس)، و ἀοιδή (آواز) ) ریشه می‌گیرد.  معادل فارسی این کلمه، به عنوان ژانرنمایشی، خنده دار است. نگاهی شاد به زندگی است هر چند مسائل آن تلخ باشد. کمدی زائیده ناهماهنگی است به این معنی که هرگاه ناهماهنگی چیزی با چیز دیگر ایجاد خنده کند، کمدی خلق می‌شود. ریشه ی کمدی در یونان باستان است. انواع کمدی چنین است: کمدی موقعیت، کمدی شخصیت، کمدی کلامی.

ماجراجویی

فیلم ماجراجویی یکی از ژانرهای فیلم خارجی است که دارای داستان‌های هیجان‌انگیز در موقعیت‌های جدید و مناطق عجیب است. اینگونه فیلم‌ها از لحاظ ساختاری بسیار شبیه به فیلم‌های اکشن می‌باشند با این تفاوت که به جای خشونت و مبارزه، ماجراجویی از طریق سفر، اکتشافات، ایجاد امپراتوری و مبارزه‌های شخصیت‌های تاریخی و قهرمانان است.

ماجراجویی تجربه‌ای مهیج و غیرمعمول است. ممکن است یک مسئولیت دلاورانه معمولاً خطرپذیر و ریسکی با یک نتیجه تضمین‌نشده باشد. ماجراجویی‌ها ممکن است فعالیت‌هایی با برخی پتانسیل‌های خطرات فیزیکی باشند همچون جهانگردی، چتربازی، کوهنوردی، رودگردی یا شرکت در ورزش‌های مخاطره‌آمیز. همچنین این اصطلاح به‌طور گسترده برای اشاره به هرگونه امر جسورانه که به صورت بالقوه با خطر فیزیکی، مالی یا روانشناختی همراه باشد استفاده می‌شود همچون یک تجارت مخاطره‌آمیز، یک رابطه عاشقانه، یا دیگر مسئولیت‌های بزرگ در زندگی.

جنایی

فیلم‌های جنایی ژانری است که از ژانر ادبیِ جنایی الهام گرفته و مشابه آن است. فیلمی که در آن جستجوی شخصیت اصلی فیلم، که معمولاً کارآگاه یا مأمور پلیس یا روزنامه‌نگار یا وکیل است، به افشای اسرار یک جنایت منتهی می‌شود. این فیلم‌ها به تاریخچه‌های واقعی جنایت‌ها، یا اقتباس از داستان‌های جنایی تبهکاران و جنایتکاران مافیا و… می‌پردازند.

فیلم جنایی هیجانی هرگز از مد نمی‌افتند. این مهم نیست که در سینما چه اتفاقی می‌افتد، تماشاگران همیشه فیلم‌هایی را می‌خواهند تماشا کنند که ضربان قلبشان را به تپش برساند. اگر واقع بینانه بگوییم، ما هرگز از تعقیب و گریز، تعلیق و درام خسته نمی‌شویم. اما چیزی که اغلب فراموش می‌شود این است که فیلم‌های هیجان‌انگیز جایی هستند که بسیاری از نویسندگان و کارگردانان مبتکر و متمایز بهترین کار خود را انجام می‌دهند.

هیجان انگیز

مهیج یا هیجان انگیز یا دلهره آور یک ژانر در ادبیات، فیلم و تلویزیون است که در آن از تعلیق، کشش و هیجان به عنوان عناصر اصلی استفاده شده‌است. این ژانر در زیررده ژانرهای رازآلود و جنایی محسوب می‌شود و شباهت نزدیکی نیز با ژانر ترسناک دارد. پس از ترور جان اف کندی فیلم‌های تریلر سیاسی بسیار محبوب شدند. درخشان‌ترین نمونه‌های این فیلم‌ها ساخته‌های آلفرد هیچکاک بوده‌است. از فیلم‌های هیجان انگیز برجسته سینما و فیلم ایرانی می‌توان به سگ‌کشی اشاره کرد.

علمی تخیلی

علمی تخیلی گونه‌ای داستانی است که در ادبیات، هنر، تلویزیون، بازی ویدئویی، سینما، تئاتر و دیگر رسانه‌ها یافت می‌شود. در گونه علمی‌تخیلی فناوری یا علوم امروزی یا مربوط به آینده دستمایهٔ هنرمند و آفرینشگر قرار می‌گیرد. ژانر علمی تخیلی اثری است که در صورت حذف علم از آن ساختار آن از هم بپاشد. تعریف‌های مختلفی از این ژانر وجود داد، از جمله تعریف جالبی که می‌گوید: اثری علمی-تخیلی است که ناشرش بگوید علمی-تخیلی است! اما شاید پرطرفدارترین آنها تعریف اخیر باشد، حتی اگر دانش امروز پاسخی برای پرسش‌های چرایی و چگونگی مطرح شده را نداشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا